به گزارش افکارنیوز، ‌ گروه‌های حقوق بشری مخالف حضور عربستان و چاد در ترکیب سازمان ملل بودند. با این حال این دو کشور به راحتی توانستند رای لازم برای عضویت را به دست بیاورند.

برای اولین بار در چند سال گذشته بدون هیچ مخالفتی و با حمایت کشورهای منطقه هر کدام از این کشورها، توانستند در رای‌گیری پیروز شوند.

عربستان کمترین میزان رای را به دست آورد. از مجموع ۱۹۳ کشوری که در رای‌گیری شرکت کرده بودند، ۱۷۶ کشور به عضویت عربستان در شورای امنیت رای مثبت دادند. رای دو سوم از مجموع ۱۹۳ کشور هم کافی بود که عربستان انتخاب شود.

چاد ۱۸۴ رای به دست آورد و دو کشور شیلی و نیجریه هر کدام ۱۸۶ رای گرفتند و رتبه نخست هم به لیتوانی رسید که ۱۸۷ رای به دست آورد.

مدیر دیدبان حقوق بشر سازمان ملل گفت که کشورهای چاد، عربستان و نیجریه باید به خاطر نشستن بر این " کرسی " اوضاع را در کشورهایشان بهبود بخشند.

فیلیپه بولوپیون، مدیر دیدبان حقوق بشر سازمان ملل به آسوشیتدپرس گفت که عربستان باید به " سرکوب فعالان حقوق بشر " پایان دهد و " حقوق زنان " را به رسمیت بشناسد.

اعطای حق رانندگی، رای دادن و سفر بدون اجازه مردان برای زنان، از جمله مواردی است که سازمان های حقوق بشری از عربستان می‌خواهند. آن‌ها همچنین عربستان را متهم می‌کنند که از عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان دفاع می‌کند.

رئیس جمهوری سودان از سوی دادگاه بین‌المللی جنایی به خاطر " جنایات جنگی در دارفور " تحت تعقیب است.

بولوپیون همچنین چاد را به خاطر " به استخدام درآوردن کودکان در ارتش " مورد انتقاد قرار داد و از نیجریه خواست تا امنیت را در شمال این کشور بیشتر کند.

فرستاده دائم عربستان در سازمان ملل متحد انتخاب کشورش برای عضویت در شورای امنیت سازمان ملل را به خاطر مواضع میانه روی این کشور و تلاش برای حل صلح‌آمیز مناقشات جهانی عنوان کرد.

وی همچنین گفت که به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین از اهداف اولیه عربستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود.

کرسی‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد از این جهت مهم هستند که این کشورها در تصمیم‌گیری‌های مربوط به مسائل امنیتی و صلح در جهان قدرت تصمیم‌گیری خواهند داشت.

شورای امنیت سازمان ملل شامل ۱۰ عضو غیردائم است که هر دو سال یک بار انتخاب می‌شوند و پنج عضو دائم که حق وتو دارند.

اعضای دائم عبارتند از چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و ایالات متحده آمریکا.

پنج کشوری که در انتخابات روز پنجشنبه برگزیده شدند، از اول ژانویه سال ۲۰۱۴ میلادی به جای کشورهای گواتمالا، مراکش، پاکستان، توگو و جمهوری آذربایجان مینشینند.