واکنشها به رد عضویت عربستان در شورای امنیت

به گزارش افکارنیوز، انصراف عربستان سعودی از عضویت در شورای امنیت سازمان ملل با واکنش های متفاوت برخی کشورها روبرو شد.

در همین راستا، وزارت خارجه فرانسه، روز گذشته، در بیانیه ای اعلام کرد، پاریس با ریاض درخصوص «ناامیدی اش» از شکست شورای امنیت سازمان ملل در حل بحران سوریه هم رای است.

«رومان نادال» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «ما با عربستان در ناامیدی اش از ناکامی شورای امنیت، شریک هستیم. با این حال قطعا ما می توانیم در واکنش به این عملکرد(شورا)، پیشنهاد اصلاحی برای حق وتو ارائه دهیم.»

فرانسه در ماه سپتامبر پیشنهاد داد اعضای دائم شورای امنیت از حق وتو در موارد «کشتار گسترده» استفاده نکنند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای همچنین از «اظهارات عجیب و غریب عربستان سعودی» انتقاد کرد.

در این بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «‌ ما از این تصمیم غیر منتظره عربستان سعودی غافلگیر شدیم. اظهارات مقامات عربستان سعودی در انتقاد از شورای امنیت سازمان ملل متحد برسر مسئله سوریه بسیار عجیب است.»

روسیه که از مهم ترین حامیان نظام سوریه بشمار می رود، عربستان سعودی را به حمایت از معارضان مسلح سوری متهم می کند.

در همین راستا، ترکیه هم که از به اصطلاح کوتاهی سازمان ملل در رسیدگی به بحران سوریه انتقاد کرده است، خاطرنشان کرد، کناره گیری عربستان سعودی از عضویت در شورای امنیت، بیانگر «بی اعتباری» سازمان ملل است.

«عبدالله گل» رئیس جمهور ترکیه، روز جمعه عملکرد سازمان ملل در پایان دادن به بحران های بین المللی را به باد انتقاد گرفت و ادعا کرد، سازمان ملل بخش زیادی از اعتبار خود را از دست داده است.

از سوی دیگر، «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد عربستان هنوز رسما خودداری خود را از پذیرفتن عضویت ریاض در شورای امنیت سازمان ملل متحد، اطلاع نداده است.

وی گفت: «جایگزینی عربستان با کشور دیگری بستگی به کشورهای عضو دارد با این حال سازمان ملل متحد هنوز پیام رسمی در این خصوص از عربستان دریافت نکرده است.»

براساس این گزارش، عربستان که پنجشنبه شب به عنوان عضو غیر دائمی شورای امنیت انتخاب شده بود، در اعتراض به آنچه که دوگانگی معیارها در شورای امنیت خواند، از این عضویت کناره گیری کرد و افزود، شورای امنیت توانایی پایان دادن به جنگ ها و حل بحران های بین المللی را ندارد. این در حالیاست که دولت عربستان سعودی توسط سازمان ها و نهادهای بین المللی به عنوان یکی از بزرگترین ناقضان حقوق بشر در جهان شناخته می شود. تعدادی از این سازمان ها از عضویت عربستان سعودی، نیجریه و چاد در شورای امنیت به علت نقض حقوق بشر توسط دولت های آنها انتقاد کرده بودند.