جزئیات منتشر نشده از کنفرانس ژنو ۲

به گزارش افکارنیوز، تمامی شاخص‌های موجود در محافل گفتگوهای آمریکا و روسیه در مورد آمادگی برای کنفرانس ژنو ۲ و سازش آماده شده برای آغاز فعالیت در اجرای آن در سوریه نشان می‌دهد که واشنگتن و مسکو گام‌های ملموسی در راستای رسیدن به نقاط مشترک و توافق در مورد آینده سوریه برداشته‌اند.

اخبار و اطلاعات رسیده از پاریس پایتخت فرانسه نشان از آن دارد که تصمیم‌گیری‌های آمریکایی در راستای توافق با مسکو در سوریه است و فرانسه نیز در محافل دیپلماتیک خود در این راستا اقدام می‌کند.

برخی منابع دیپلماتیک فرانسوی به پایگاه خبری المنار اعلام کردند که دیدار رؤسای جمهور ایران و فرانسه در نیویورک نیز در این راستا بنا به درخواست دولت آمریکا از فرانسه صورت گرفته بود.

کریستین شینو خبرنگار متخصص در مسایل خاورمیانه در رادیو فرانسه با اشاره به این موضوع در گفتگو با المنار تاکید کرد که پیش‌نویس بندهای توافقنامه در مورد بحران سوریه بین دو طرف آمریکا و روسیه به تصویب رسیده است؛ وی به نقل از مقامات ارشد فرانسوی اعلام کرد که ایده های اساسی مورد توافق دو طرف در مورد سوریه سه محور است:

۱ - موضوع بشار اسد رئیس جمهور سوریه[ابقا، کناره گیری یا حضور وی در انتخابات دوره آینده] در کنفرانس ژنو ۲ بررسی نمی‌شود.

۲ - ارتش و نیروهای امنیتی ارکان اصلی بازگشت آرامش به سوریه هستند و در مورد پیوستن عناصر و جریان‌های مخالف دولت به ارتش در آینده نیز توافق صورت گرفته است.

۳ - اجرای شفاف انتخابات ریاست جمهوری تحت نظارت بین المللی و امکان کاندید شدن برای همه از جمله بشار اسد وجود دارد.

البته نقاطی وجود دارد که هر دو طرف روی آن تمرکز کرده‌اند، این نقاط شامل اختیارات رئیس جمهور است، مخالفان سوری و حامیان آنها به دنبال گرفتن این اختیارات از بشار اسد و سپردن آن به دولت و نخست وزیر هستند که در صورت توافق در ژنو از مخالفان و دولت کنونی تشکیل خواهد شد، این در حالی است که روسیه این موضوع را قویاً رد می‌کند و ایران نیز با سرسختی بیشتری آن را رد می‌نماید.

این منابع اعلام کردند که گزارش دیده بان حقوق بشر که هفته قبل منتشر شد و مخالفان سوری را به ارتکاب جنایات ضد انسانی در حومه اللاذقیه متهم کرد، قبل از انتشار به کشورهای غربی عرضه شد، این گزارش حاوی اسامی تعدادی از سران سیاسی مخالف دولت بود که به تشویق به انجام این جنایت ها متهم شده بودند.

این منابع فرانسوی اعلام کردند که اسامی میشل کیلو، برهان غلیون، جورج صبرا، لوی مقداد، احمد الجربا، فاروق الطیفور و یاسین الحاج صالح و تعداد دیگری از سران معارضان در این گزارش قید شده بود اما فشارهای غربی بویژه آمریکایی باعثشد تا این سازمان اسامی مذکور را از لیست حذف کند. در این گزارش استناداتی آورده شده بود که نشان می‌داد افرادی که نام آنها در لیست آورده شده از حمله به حومه لاذقیه و انجام جنایت‌های ضد انسانی در آن حمایت کرده‌اند. آنها در این گزارش اینگونه توجیه کرده‌اند که جنایت‌هایی که گروه‌های مسلح در سوریه انجام داده‌اند، به دست عناصر تکفیری صورت گرفته است.

این منابع فرانسوی اعلام کردند که آمریکا ممکن است در صورت تلاش برای فشار بر گروه های معارض بویژه برای کشاندن آنها به کنفرانس ژنو ۲ از نسخه اصلی گزارش دیده بان حقوق بشر استفاده کند، اما در این میان یک مشکل وجود دارد و آن این است که در صورت استفاده از این برگه ممکن است ائتلاف معارضه به هم بریزد، به همین علت آمریکا این کار را به عنوان اهرم فشار نگه داشته است.

در همین راستا منابع دیگری اعلام کردند که سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی از مدتی پیش برای مداوا در فرانسه به سر می برد؛ به نظر می‌رسد وی وارد بیمارستان آمریکایی در منطقه " نویی سورسین " شده و بیمارستان نظامی در نزدیکی پاریس را ترک کرده است.

این منابع تاکید کردند که فرانسوی ها سعود الفیصل را از "باز"های حاکمیت سعودی میدانند که به دنبال دخالت نظامی در سوریه است، وی همواره دیدارهای خود را با مقامات فرانسوی که منسوب به نومحافظه کاران هستند، ادامه میدهد، از سوی دیگر سعد الحریری رئیس جریان المستقبل نیز در فرانسه به سر می برد و ولید جنبلاط نیز یک روز بعد از سعود الفیصل به فرانسه سفر کرده است.