روابط آمریکا و فرانسه بحرانی شد

به گزارش افکارنیوز، " ان اس ای " یا همان آژانس امنیت ملی آمریکا با شنود میلیون ها تماس تلفنی شهروندان فرانسوی اطلاعات آنها را جمع آوری کرده است؛ حتی آنهایی که هیچ ارتباطی با تروریسم نداشته اند.

افشای این موضوع موجب شد که " لوران فابیوس " وزیر خارجه فرانسه ساعتی پیش سفیر آمریکا را برای ارائه توضیحات مقدماتی به سرعت فرا بخواند.

فابیوس به محض ورود به جلسه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ اظهار داشت: سفیر آمریکا باید هر چه سریعتر و تا قبل از ظهر به کاخ الیزه مراجعه کند.

وزیر خارجه فرانسه با ابراز خشم ادامه داد: اینگونه رفتارها میان کشورهای متعهد و ورود به زندگی شخصی افراد به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

امروز دوشنبه رونامه لوموند فرانسه این خبر را منتشر کرد و بلافاصله فرانسوی ها خواستار ارائه توضیحات آمریکا شدند.

پیش از این مانوئل والس، وزیر کشور فرانسه این خبر را تکان دهنده خواند و گفت: پاریس از دولت آمریکا خواستار توضیحات دقیق درباره این جاسوسی خواهد شد.

والس افزود: قابل قبول نیست که یک کشور دوست و متحد، از فرانسه و یا دیگر کشورهای اروپایی جاسوسی کند.

پیش از این نیز کشورهای دیگر مثل برزیل و آلمان به اقدام آمریکا در شنود تماسهای تلفنی و جاسوسی اعتراض کرده بودند.

وزارت خارجه فرانسه از اظهار نظر در این موضوع به دلیل اینکه شامل موارد طبقه بندی شده می باشد، خودداری کرده است.

درحالیکه پیش از این افشاگری های ادوارد اسنودن پیمانکار فراری سازمان جاسوسی آمریکا در مورد برنامه های نظارت محرمانه سازمان امنیت ملی این کشور، مشکلات فراوانی را برای دولت باراک اوباما ایجاد کرده بود؛ این بار هم دامنه این رسوایی ها به فرانسه کشیده شد.

بر اساس اطلاعاتی که روزنامه لوموند منتشر کرده است، ان اس ای از ۱۰ دسامبر سال ۲۰۱۲ تا ۸ ژانویه سال ۲۰۱۳، اطلاعات ۷۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تماس تلفنی شهروندان فرانسوی را جمع آوری کرده است.

ان اس ای تحت برنامه ای تحت عنوان " US - ۹۸۵D " ارتباطات برخی از شماره تلفن ها را به صورت خودکار مورد نظارت قرار می داد و پیام های کوتاه آنها را کپی می کرد.

بر اساس اطلاعات لوموند این افراد تنها افراد مظنون به فعالیت های تروریستی نبودند بلکه افراد مهم و تجار را هم شامل می شوند.

لوموند پیش از این از برنامه جاسوسی گسترده دولت فرانسه خبر داده بود. بر این اساس تمامی اطلاعات ایمیل، پیام های کوتاه، تماس های تلفنی، اطلاعات شبکه های اجتماعی افراد مثل فیس بوک و توییتر در یک مخزن چهار طبقه زیرزمینی نگهداری می شود.