چینیها بخشی از پول ما را بصورت سرمایه گذاری پس می‌دهند
گروه بین الملل-

تحریم‌های نا‌عادلانه علیه کشورمان باعثبوجود آمدن مشکلاتی در زمینه‌های اقتصادی و حتی بهداشتی برای مردم ایران شد، هرچند بسیاری از تحلیلگران معتقدند تمام این مشکلات را نمی‌توان به گردن تحریم‌ها انداخت اما دستکم می‌توان گفت همه بر سر این موضوع متفق القول هستند که بخش بزرگی از مشکلاتی که صنعت و اقتصاد در ایران با آن دست به گرسبان است به دلیل تحریم‌هایی است که در سال‌های اخیر علیه کشورمان وضع شده است.

در همین زمینه کشور چین که یکی از شرکای عمده تجاری ایران به حساب می‌آید نیز مبلغ قابل توجهی از درآمدهای نفتی ایران را در بانک‌های خود نگه داشته و از بازپس دادن آن به کشورماه خودداری می‌کند، موضوعی که در هفته گذشته با سفر رییس مجلس شورای اسلامی به پکن ابعاد رسانه‌ای گسترده تری پیدا کرد. در همین زمینه جواد منصوری سفیر سابق ایران در چین در گفت‌و‌گویی باافکارنیوزبه بیان دیدگاه‌هایش در این باره پرداخته است، آنچه در ادامه می‌آید مشروح این گفت‌و‌گو است:

به نظر شما دلیل بلوکه شدن دارایی‌های ایران در کشور چین چیست؟

اینکه گفته شده مقادیری از درآمدهای ایران بلوکه شده تعبیر درستی نیست به دلیل انکه بلوکه شدن یک اصطلاح حقوقی است که از آن به معنای ضبط و غیر قابل دسترسی کردن برای طرف مقابل تعبیر می‌شود در حالیکه موضوع از این قرار است که چین از ایران نفت خریداری کرده است اما به دلیل تحریم بانکی امکان انتقال این پول به ایران را ندارد لذا این بدان معنا نیست که طرف چینی خواسته باشد که پول ما را برای همیشه مثل کاری که امریکایی‌ها در طول سی و چهار سال گذشته با ثروت‌های ایران کرده‌اند توقیف کند. بطور کل به خاطر تحریم سیستم بانکی ایران امکان نقل و انتقال پول به ایران وجود ندارد.

با این اوصاف راهکارهای برگرداندن این پول به ایران چطور ممکن خواهد بود؟

ما به طرف چینی پیشنهاد داده بودیم که معادل این مبلغ در ایران طرح‌های زیر ساختی و زیر بنایی را برای ما اجرایی کند و یا اینکه بخشی از آن را به کشورهای دیگر منتقل کند و باز بخش دیگری از آن را از طریق فروش کالاهای اساسی به ما تحویل دهند که البته هنوز به نتیجه نرسیده اما احتمالا بخشی از این مبلغ برای ساخت پروژه‌های زیربنایی مورد استفاده قرار بگیرد.

این مساله چه تاثیر بر اقتصاد ما دارد و برای رفع ان باید چه اقداماتی انجام داد؟

طبیعتا باید تلاش کنیم که از حقوق قانونی خودمان بهره بریم و شامل تحریم نشویم. به عبارت دیگر این حق ماست که به ثروت خودمان دسترسی داشته باشیم و این در واقع به‌‌ همان زورگویی و قلدری نظام سلطه بین الملل برمی گردد که ما را از حقمان محروم کرده است و هیچ ربطی به مساله هسته‌ای ندارد بنابراین باید تلاش کرد که تحریم‌های بانکی را برداریم چراکه امروز در دنیا همه کشور‌ها ازادانه اموال خودشان را نقل و انتقال می‌دهند.

به نظر شما چین چقدر می‌تواند در حل این مساله موثر باشد؟


به هر حال کشور چین یکی از اعضای شورای امنیت محسوب می‌شود و می‌تواند در این زمینه به عنوان رای مخالف علیه تحریم‌ها نظر دهد اما باید توجه داشت که بخشی از تحریم‌ها را آمریکایی‌ها بصورت یکجانبه صادر و بر دیگران تحمیل کردند و این به تنهایی ارتباطی به دولت چین ندارد. ما حتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس هم با چنین مشکلی مواجه هستیم.

یعنی الان دولت چین به عنوان خریدار نفت ایران در این زمینه نمی‌تواند اقدامی انجام دهد؟
تنها با توافق دولت ایران میتوانند به نوعی برای تامین نیازهای ایران با استفاده از این پول اقدام کنند یعنی یا کالا به ما بدهند و یا پروژههای ما را در داخل کشورمان اجرایی کنند.