چهار درخواست فرانسه از ایران در مذاکرات

به گزارش افکارنیوز، در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱ + ۵ در ژنو، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه به سرزمین های اشغالی سفر کرده و در این سفر، بار دیگر بر مواضع غیرمنطقی کشور خود علیه ایران تأکید کرده است. در همین راستا، وی از چهار درخواستی سخن گفته که به بیان وی، مطالبات فرانسه از ایران در مذاکرات خواهد بود.

فرانسوا اولاند چهار شرطی را مطرح کرده که به گفته وی، برای رسیدن مذاکرات هسته ای به هدف مطلوب، باید در موافقتنامه مورد بحثبا ایران گنجانده شود.

به نوشته این خبرگزاری، اولاند در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل اظهار داشته: «فرانسه طرفدار رسیدن به یک توافق مقدماتی با ایران است؛ اما بر مبنای چهار نکته و شرط».

وی افزوده: «شرط نخست این است که از همین الان، همه تأسیسات هسته ای ایران تحت نظارت بین المللی قرار بگیرد. شرط دوم اینکه غنی سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد در ایران تعلیق شود. سوم اینکه ذخیره فعلی اورانیوم موجود در ایران کاهش پیدا کند».

رئیس جمهور فرانسه در ادامه اظهار داشته: «در نهایت، کار ساخت رآکتور آب سنگین اراک باید متوقف شود. این ها شرط هایی است که از نظر ما، برای تضمین هرگونه توافق ضروری است».

گفتنی است اولاند ساعاتی پیش از این کنفرانس خبری و در بدو ورود به سرزمین های اشغالی، تأکید کرده بود فرانسه هر اقدامی را برای تأمین امنیت رژیم اسرائیل انجام می دهد. وی همچنین گفته بود از نظر وی، روند غنی سازی اورانیوم در ایران باید در جریان مذاکرات متوقف شود.

بر این اساس، هرچند این چهار درخواست نسبت به آنچه در ابتدا از سوی اولاند مطرح شده بود(تعلیق کامل غنی سازی) معتدل تر است، اما به هر حال شروطی است که این کشور به طور یکجانبه از آن ها نام می برد و مشخص نیست که تا چه حد با موارد پیش از این مطرح شده در مذاکرات همخوانی دارد.

باید اشاره کرد که به گفته بسیاری از تحلیلگران و همچنین مقامات نزدیک به مذاکرات از کشورهای مختلف، این فرانسه بود که در دور اخیر مذاکرات، جلوی توافق میان ایران و کشورهای ۱+۵ را گرفت.