نباید شانس توافق با ایران را از دست بدهیم

به گزارش افکارنیوز، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه بار دیگر بر ضرورت استفاده از فرصت به وجود آمده برای توافق با ایران تأکید کرد و گفت روسیه آماده‌ است بار دیگر در سطح وزیر خارجه در مذاکرات هسته‌ای حضور پیدا کند.

لاوروف در جریان صبحانه کاری روزنامه دولتی «روسیسکا گازت»، در مورد دور تازه مذاکرات هسته‌ای که از روز چهارشنبه آغاز می‌شود، گفته است: من هم بر اظهارات «جان کری»(وزیر خارجه آمریکا) تأکید می‌کنم. ما نباید این شانس را از دست بدهیم چراکه گام‌هایی که ایران آماده است به عنوان تعهدات خود بپذیرد، بسیار بسیار چشم‌گیر و به طرز فزاینده‌ای منطبق با خواسته‌های جامعه بین‌الملل است.

وی با تأکید بر اینکه ایران حاضر است این گام‌ها را حتی سریع‌تر از آنچه که انتظار می‌رود بردارد، در مورد اظهارات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی که توافق هسته‌ای ۱ + ۵ با ایران را «اشتباهی تاریخی» خوانده، گفت چنین موضع‌گیری‌های «به دور از واقعیت است».

لاوروف در این مورد گفت: چنین نظری به دور از واقعیت است، چراکه همانطور که گفتم، ایران در ژنو آماده بود تا سریع‌تر و فراتر از آنچه که ۱ + ۵ تا قبل از اوایل ۲۰۱۳ خواستار بود، گام بردارد.

وی در ادامه در مورد دور بعدی مذاکرات هسته‌ای گفت: امیدواریم دیدار آتی در ژنو، سازنده باشد… مانند دوره قبل، ما بسته به روند مذاکرات، برای تشکیل جلسه در سطح وزیران خارجه و بررسی وجود نقاط مشترک، آمادگی داریم.

دور پیشین مذاکرات هستهای که هفته قبل برگزار شد، ابتدا در سطح مدیران سیاسی بود، اما با قوت گرفتن احتمال توافق، وزیران خارجه کشورهای ۱+۵ نیز به ژنو سفر کردند. دور تازه گفتوگوها فعلا قرار است در سطح مدیران سیاسی باشد.