آمریکاشهامت حمله به ایران را ندارد تحریم می کند

کوالالامپور - ماهاتیر محمد نخست وزیر اسبق مالزی تحریم علیه کشورها را عملی غیرانسانی دانست و گفت: تحریمها ابزار نسل کشی تدریجی است اما از آنجایی که آمریکا شهامت حمله به ایران را ندارد به اعمال تحریم علیه این کشور روی آورده است.

به گزارش افکار به نقل از ایرنا از مالزی، ماهاتیر محمد در مقاله‌ای در وبلاگ شخصی خود، نوشت: تحریم علیه یک کشور عملی غیرانسانی است. تحریمها علیه عراق باعثکشته شدن بیش از ‪ ۵۰۰‬هزار کودک و همچنین ناقص به دنیا آمدن هزاران کودک دیگر شد.

وی نوشت: اقدام آمریکا علیه ایران یک اقدام انتقام جویانه و در پاسخ به پایداری مردم ایران در مقابل واشنگتن است.

نخست وزیر اسبق مالزی تصریح کرد: ایستادگی ایران در مقابل آمریکا پس از وقوع انقلاب اسلامی باعثتحقیر کاخ سفید شده و اکنون آمریکا با تحریم این کشور درصدد انتقامجویی است و سایر کشورها باید از این سابقه تاریخی آگاه باشند تا در دام آمریکا گرفتار نشوند.

ماهاتیر محمد در مقاله خود نوشت: پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران و اشغال سفارت آمریکا در این کشور و زندانی شدن کارمندان سفارت آمریکا برای یک دوره طولانی که با شکست آمریکایی‌ها در نجات کارمندان خود همراه بود، آمریکا همواره روابط کینه توزانه‌ای با جمهوری اسلامی ایران داشته است.

نخست وزیر پیشین مالزی ادامه داد: آمریکا بسیار علاقه مند است که نظام جمهوری اسلامی در ایران تغییر کند اما تجربه نشان داده که آمریکا قادر به انجام اقدامی علیه ایران نیست بنابراین درصدد است از طریق فشار اقصادی به هدف خود نائل شود.

به نوشته وی، آمریکا اکنون در اذهان عمومی به عنوان کشوری دروغگو شناخته شده که با دروغگویی علیه کشورهای دیگر قصد زمینه‌سازی برای اقدام علیه آنها را دارد. داستان ساختگی تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای متفاوت از داستان سلاح‌های کشتار جمعی در عراق نیست و آمریکا با طرح این موضوع درصدد انتقام از ایران است.

ماهاتیر محمد افزود: امروز دیگر این موضوع که آمریکا بیش از ‪ ۱۰‬هزار کلاهک هسته‌ای دارد بر کسی پوشیده نیست و همواره به عنوان تهدیدی هسته‌ای علیه کشورها مطرح بوده و داستانی که آمریکا طرحی کرده این است که ایران به عنوان یک تهدید مطرح است که باید از طریق تحریمها از دستیابی یه اهدافش بازداشته شود.

ماهاتیر محمد تصریح کرد: دولتهای سایر کشورها باید از این موضع ضدایرانی آمریکا آگاه باشند و سابقه تاریخی این دو کشور را بدانند. این کشورها نباید اجازه دهند از آنها برای انتقام تحقیر شدن آمریکا در گذشته توسط ایران استفاده شود که در صورت همراهی با آمریکا مسوول عواقب آن هستند.

وی افزود: این باعثخوشحالی است که دولت‌هایی نظیر ترکیه تصمیم گرفته اند با بی‌توجهی به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و صدور سوخت به این کشور، در تحریم ایران مشارکت نداشته باشند.