سفری برای نشان دادن اهمیت آسیا برای آمریکا

به گزارش افکارنیوز، " جو بایدن " در اولین گام از سفر آسیایی خود وارد توکیو می شود و پس از آن به پکن و سئول سفر می کند.

این سفر در حالی انجام می شود که آمریکا از سال ۲۰۱۰ میلادی استراتژی نظامی خود را بر پایه افزایش حضور در آسیا مدون کرده است. در همین راستا قرار است تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ۶۰ درصد از ناوهای آمریکایی در اقیانوس آرام مستقر شوند در حالی که این میزان در حال حاضر ۵۰ درصد است.

بر اساس این گزارش، بایدن در دیدار با رهبران ژاپن، کره و چین بر این امر تاکید خواهد کرد که آمریکا با وجود روبرو بودن با مسائلی در داخل کشور و همچنین منطقه خاورمیانه، همچنان به تعهدات خود در اقیانوس آرام پایبند است.

آسیا از لحاظ اقتصادی منطقه ای مهم برای آمریکا محسوب می شود و این در حالی است که در هفته های اخیر تنش ها میان چین و ژاپن به عنوان دو غول اقتصادی آسیا به اوج خود رسیده است.

دلیل این امر آن است که چین اقدام به تعریف یک منطقه پروازی ویژه در منطقه مورد مناقشه با ژاپن کرده و همین امر تنش های موجود میان دو کشور را به اوج خود رسانده تا جایی که حتی بمب افکن های آمریکایی نیز وارد ماجرا شده و برای مدتی در این منطقه اقدام به پرواز کردند.

ژاپن از دیرباز از همپیمانان اصلی آمریکا در منطقه محسوب می شود و استراتژی افزایش حضور نظامی در آسیا نیز با هدف کنترل چین صورت گرفته است به همین دلیل است که واشنگتن در تنش های به وجود آمده میان پکن و توکیو مداخله می کند.

علاوه بر آن آمریکا در صدد است تا پایان سال جاری میلادی یک قرارداد اقتصادی مشترک را با ژاپن و ۱۰ کشور درگیر آسیایی به امضا برساند. هر چند امضای این توافقنامه اقتصادی تا پایان سال جاری میلادی امری مشکل است اما در صورت امضا روابط تجاری و داد و ستدهای اقتصادی موجود میان آمریکا و آسیا چند برابر خواهد شد.

دولت آمریکا درصدد است تا با امضای این توافقنامه اقتصادی، میزان صادرات این کشور به آسیا را به دو برابر میزان فعلی افزایش دهد، اما باید دید که آیا واشنگتن موفق می شود با این ۱۱ کشور به توفق برسد یا خیر.

علاوه بر آن چین نیز در حدود دو هفته قبل از انجام اصلاحات اقتصادی در این کشور خبر داد و این امر می تواند برای آمریکا فرصت های جدیدی را به وجود بیاورد.