نقش " عمان " در توافق هسته ای ژنو چه بود؟!
گروه بین الملل:

یوسف بن علوی بن عبدالله، وزیر امور خارجه عمان در گفتگویی اختصاصی با الشرق الاوسط، گزارش های مربوط به نقش این کشور در توافق هسته ای ایران را کم اهمیت توصیف کرد.

به گزارشافکارنیوز، وی با اشاره به گزارشهایی مبنی بر این که دیپلمات های ارشد ایران و آمریکا پیش از توافق به طور سری در این کشور سلطنتی خلیج فارس با هم دیدار داشتند، افزود در مورد این اخبار فاش شده اغراق شده است. وی خاطر نشان کرد که حقیقت امر این بود که هر دو طرف علاقه مند بودند به راه حل سیاسی برسند.

وزیر امور خارجه عمان به الشرق الاوسط گفت: “ما از توافق ایجاد شده خرسندیم چرا که گزینه دیگر آن جنگ بود و دلیل دیگراین که ایران و شش قدرت جهانی به توافقی دست یافتند که هر دو طرف را راضی کرد. ”

وی در ادامه گفت: “این توافق نیازمند زمان است چون امری تدریجی است. آزمون اصلی در اجرای آن رقم می خورد. در هر صورت من فکر می کنم که همه طرف هایی که در مذاکرات ژنو حضور داشتند و به توافق رسیدند، منافع مشترکی در دست یابی به یک راه حل سیاسی برای این بحران دارند. طبیعی است که این مسئله در ثبات منطقه تاثیر گزار خواهد بود. ”

علوی همچنین افزود: “این مرحله جدیدی است که باید به آن فرصت داد تا بتواند مشکلات منطقه را به شکل مسالمت آمیز و متقابل و به گونه ای که همه طرف ها از آن سود ببرند حل کند. این توافق گامی در جهت صحیح تلقی می شود. ”

وزیر امور خارجه عمان در مورد واکنش های کشورهای خلیج به این توافق خاطر نشان کرد: “وجود ثبات در منطقه برای کشورهای خلیج منافعی راهبردی دارد و این مسئله برای من روشن است. ایرانی ها همسایگان ما هستند و واضح است که همه به دنبال راه حلی برای مشکلات خاورمیانه هستند. و این می تواند نخستین گام در جهت راه حل مسالمت آمیز برای منطقه محسوب شود. ”

“ما به اندازه کافی شاهد جنگ و خصومت بوده ایم و اکنون باید فضایی از ثبات در منطقه برای نسل های آینده مهیا کنیم. ”

هفته گذشته رسانه های غربی به نقل از مقامات آمریکایی و اروپایی و بدون ذکر نام آنها اعلام کردند که از اسفند ماه سال گذشته، دست کم پنج ملاقات سری بین مقامات ارشد ایرانی و آمریکایی صورت گرفته است.

مسئولان کشورمان نیز ادعاهای مبنی بر انجام مذاکرات مخفیانه بین مقامات ایرانی و آمریکایی را تکذیب کرده اند. به گزارش رسانه های ایرانی روز دوشنبه، یک مقام عالی رتبه در وزارت امور خارجه ایران، اخبار مربوط به انجام مذاکرات محرمانه را رد کرد. این سخنان تاکیدی است بر اظهارات قبلی محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه ایران مبنی بر این که هیچ مذاکره ای خارج از چارچوب گفتگو های ۵ + ۱ بین تهران و واشنگتن صورت نگرفته است.

خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) گزارش داد: "دقت در انتشار چنین اخبار خلاف واقع و ساختگی که می تواند فضای مثبت به وجود آمده از مذاکرات ژنو و توافق ایجاد شده به وسیله طرفین برای رسانه ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.”