توصیف دیلی تلگراف ازفرماندهان افراد مسلح در سوریه

به گزارش افکارنیوز، روزنامه «دیلی تلگراف» انگلیس امروز یکشنبه نوشت: سرکرده‌های گروه های تروریستی مسلح در سوریه با اقدام به سرقت از اموال عمومی و خصوصی و غارت آنها به جنگ سالارانی مبدل شده اند که می خواهند با رشوه گیری و باج گیری میلیون دلار به جیب بزنند.

این روزنامه در تحقیقی به قلم روثشرلوک، خبرنگار خود در انتاکیه ترکیه آورده است: آنچه که ارتش آزاد خوانده می شود و مورد توجه کشورهای غربی است امروز در شمال سوریه عبارت است از گروه هایی با اهدافی تروریستی که به دنبال مال اندوزی از طریق ربودن افراد و یا دزدی هستند.

شرلوک در ادامه با اشاره به گفت‌وگویش با یکی از سرکرده های گروه های تروریستی موسوم به احمد القنطاری در منطقه جبل الزاویه می آورد: القنطاری معتقد است بسیاری از سرکرده های گروه های تروریستی سرنگونی نظام بشار اسد را نمی خواهند و همین وضعیت کنونی برایشان مناسب تر است.

وی افزود: جنگ سالاران در سوریه میلیون ها دلار خرج می کنند و در خانه هایی مجلل همچون کاخ زندگی می کنند و خودروهای گران قیمت سوار می شوند.

این خبرنگار ادامه داد: در آغاز بحران سوریه حرف و سخن بین سرکرده های گروه های مسلح بر سر نقشه ها برای بررسی اهداف آتی حملاتشان بود اما اکنون پس از گذشت سه سال از آغاز بحران سوریه آنها از افزایش نگرانی هایشان از قدرت گرفتن شبکه القاعده در سوریه و گروه دولت اسلامی در عراق و شام و اقدامات تروریستی آنها سخن می گویند و این نگرانی بر مناطقی که تحت کنترل مخالفان است حاکم شده است.

شرلوک تاکید کرد: شمال سوریه به چند بخش تقسیم شده که جنگ سالارانی رقیب بر آن حکمرانی می کنند و عملیات قاچاق سوخت در این منطقه زیاد شده است به گونه ای که قاچاقچیان و افراد مسلح نفت چاه های نفت شمال سوریه را می گیرند و از راه های غیرقانونی آن را به ترکیه انتقال می دهند.

وی افزود: برخی گروه های مسلح عملیات انتقال نفت خام از چاه به پالایشگاه و سپس رساندن به مرزها را مدیریت می کنند و برخی دیگر از این گروه ها پست های ایست و بازرسی وضع کردند تا مالیات هایی را از باندهای قاچاق سوت بگیرند.

دیلی تلگراف به نقل از فردی با نام احمد از شهر الرقه نوشت: ارتش آزاد شروع به سیطره بر مرزها و نفت سوریه کرده است و من گروه هایی مسلح را می شناسم که از حلب، دیر الزور و حتی حمص می آیند تا سهمی از این غنائم را برای خود بردارند.

این روزنامه انگلیسی به نقل از فردی دیگر با نام محمود از جنگجویان جسر الشغور نوشت: أحمد هامیس یکی از افسران ارتش آزاد از شهر ادلب وقتی که از سوی خارجی ها پول و سلاح دریافت کرد اکنون به جای جنگ یک باند کوچک برای خود درست کرده است.

وی افزود: محمود سلاح زیادی در اختیار داشت اما جنگ نمی کرد او اصلا فرصت نمی کرد زیرا کارش قاچاق سوخت و ایجاد پست های بازرسی برای گرفتن مالیات شده است.

روزنامه دیلی میل انگلیس نیز امروز نوشت دزدی که کارش سرقت از خیابان های لندن بود به گروه های مسلح در سوریه پیوست.

این روزنامه نوشت: این فرد شکری الخلیفی یک مغربی الاصل بود که با دو نفر دیگر در خیابان های لندن دزدی می کردند تا پول سفرشان به سوریه برای پیوستن به گروه های مسلح را فراهم کنند و او پس از رساندن خود به سوریه در یازدهم آگوست گذشته در نزدیکی حلب کشته شد.

این روزنامه تاکید کرد: صدها انگلیسی طی ماه های گذشته خود را به گروه های تروریستی مسلح در سوریه ملحق کردند که طی دو سال و نیم اخیر در این کشور دست به اقدامات تروریستی و کشتار، ربودن، سرقت و چپاول می زنند.