فهرست ترور اسرائیل، ازحسن تهرانی مقدم تاحسان لقیس
گروه بین الملل:

«سران در آسمان نشست برگزار می کنند.» این را یکی از سران اطلاعاتی رژیم صهیونیستی صبح روز چهارشنبه وقتی فهمید، حسان اللقیس، در بمب گذاری حومه شهر بیروت در نیمه شنبه سه شنبه ترور شده است، گفت. ترور حسن لقیس در سریال ترورهای چهره های پیشرو از آنچه که اسرائیلی ها به عنوان «جبهه رادیکال» یاد می کنند اتفاق افتاد. جبهه رادیکال شامل دو کشور ایران و سوریه و سه سازمان حزب الله، جهاد اسلامی فلسطین و حماس است.

به گزارشافکارنیوز، این مقام اسرائیلی در گفتگو با فارین پالیسی، تاکید کرده است که هدف آنها(رژیم صهیونیستی) این است که افرادی را که با برنامه هسته ای مرتبط هستند یکی پس از دیگری از بین ببرد! مقامات اسرائیلی گمان می کنند با متنوع ترین و پیچیده ترین مجموعه دشمنان روبروست. آنطور که یکی از مقامات ارشد اطلاعات ارتش و موساد می گوید این دشمنان افرادی از رهبران تا افرادی پایین دست تر مثل ماموران عملیات ها هستند.

به سال ۲۰۰۴ برگردیم؛ زمانی که موساد افرادی کلیدی را که به نوعی با سازمان و کشورهای فوق در ارتباط بودند، شناسایی کرد، افرادی با قابلیت های عملیاتی، سازمانی و فن آوری های پیشرفته. در حالی که شخصیت های شناخته شده تر در میان این گروه ها و حامیان دولتی خود مسئول طراحی راهبردها بودند که افراد شناسایی شده توسط موساد، اجرایی کردن جزئیات و ترجمه ای از عملیات ها را بر عهده داشتند.

منبع اطلاعاتی اسرائیل، سازمان های ضد صهیونیستی را به اسپکتر(سازمان تبه کاری فیلم های جیمز باند) تشبیه می کند. روز به روز بر فهرست اسامی منابع اطلاعاتی اسرائیل افزوده می شد؛ افرادی با توانایی ها و مهارت های پیشرفته بالا که برای اسرائیل تهدید کننده بودند. در راس این فهرست دو نام دیده می شد: عماد مغنیه، فرمانده ارشد حزب الله و ژنرال محمد سلیمان رئیس پروژه های ویژه بشار اسد رئیس جمهوری سوریه که مسئول روابط سوریه با ایران و حزب الله بود. مایر داگان، رئیس سابق موساد می گوید: ژنرال محمد سلیمان مسئول رسیدگی به کارهای بشار اسد بود؛ از جمله ارتباط با ایران و حزب الله و پروژه های حساس. او کسی بود که اسد بر او تکیه کرده بود و اسد این روزها برایش دلتنگ است.

پس از آن نوبت ژنرال حسن طهرانی مقدم بود، رئیس توسعه موشکی سپاه پاسداران انقلاب و صادرات آنها به حزب الله، حماس و جهاد اسلامی فلسطین. محمود المبحوح از مقامات حماس که مسئول روابط با ایران بود و حسن لقیس که از سوی امان در اوایل دهه ۹۰ میلادی به عنوان کارشناس تولید تسلیحات حزب الله معرفی شد، نفرات بعدی این فهرست بودند. در مقاله ای که در روزنامه دیلی استار لبنان به چاپ رسید از او به عنوان فرد کلیدی حزب الله در برنامه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین ذکر شده است.

لقیس از فعالان شیعی از سن ۱۹سالگی بوده است. او پس از مدت کوتاهی تحصیل در دانشگاه توانایی های لازم را در زمینه ساخت و توسعه سلاح ها را به دست می آورد. تکنولوژی ساخت اسلحه هایی با قدرت شلیکی که ۹۰درصد از کشورهای جهان نیز نمی توانند به آن دست یابند. لقیس در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی بود که به فهرست ترور اسرئیلی ها اضافه شد و این در حالی بود که در آن زمان حتی حزب الله نیز به عنوان هدف اصلی صهیونیست ها و تهدید اصلی برای آنها محسوب نمی شد.

در تابستان سال ۲۰۰۶، اسرائیل در جنگ با لبنان به لطف تجیهزات پیشرفته ای که لقیس برای حزب الله کسب کرده بود، شکست خورد. در واقع اسرائیل، قوی ترین قدرت نظامی خاورمیانه نتوانسته بود به هیچ کدام از اهداف تعیین شده خود دست یابد. در ژولای همان سال اسرائیل تلاش کرد تا به حمله به وسیله موشک اف-۱۶ به خانه لقیس او را ترور کند اما او در خانه نبود و به جای لقیس پسرش کشته شد.