وزیرخارجه فرانسه: به مذاکرات صلح سوریه بدبینم

به گزارش افکارنیوز، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه خطاب به گروهی در کنفرانس سیاست جهانی در موناکو گفت: من نسبت به اوضاع سوریه کاملا بدبین هستم. ما برای موفقیت مذاکرات ژنو تلاش می‌کنیم اما نسبت به موفق بودن آن بسیار مردد هستیم. اگر این کنفرانس موفقیت‌آمیز نباشد، بدان معناست که این کشور به مشکل‌آفرینی برای همسایه‌هایش ادامه خواهد داد.

فابیوس انتظارات خود را از مذاکرات سوئیس کاهش داده و برای نخستین بار اذعان کرد که مخالفان میانه‌روی سوریه به دردسر افتاده‌اند. وی افزود: در حالی که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه اشتباهات و ایرادهای زیادی دارد، اما نادان نیست و فرانسه نمی‌داند چرا او باید حاضر باشد همه اختیاراتش را واگذار کند. این مساله کار را برای مخالفانی که ما حامی آن‌ها هستیم، دشوار می‌سازد.

به گفته فابیوس گروه‌های میانه‌رو ضد دولتی که فرانسه با آن‌ها کار می‌کند " در وضعیت واقعا سختی " قرار دارند.

فرانسه یکی از منتقدان شدید بشار اسد و نخستین قدرت غربی است که کمک‌های نظامی غیرکشنده برای ارتش آزاد سوریه تامین کرد و در عین حال نخستین کشور غربی است که ائتلاف ملی سوریه را به عنوان تنها نماینده مردم سوریه به " رسمیت " شناخته است.

حدود ۳۰ وزیر از قدرتهای بزرگ جهان، کشورهای منطقهای و دیگر بخشها قرار است ۲۲ ژانویه سال ۲۰۱۴ میلادی در سوئیس گردهم آیند تا بتوانند مذاکراتی را میان دولت بشار اسد و مخالفانش برگزار کنند. هدف اصلی دستیابی به توافقی در خصوص یک دولت انتقالی با اختیارات تام است تا بتواند به دو سال و نیم جنگ داخلی سوریه که صد هزار تن را کشته و میلیونها تن را آواره کرده، پایان دهد.