کمک سعودی‌ها؛ رویارویی با حزب الله یا اسرائیل؟

به گزارش افکارنیوز، پایگاه النشره در مطلبی با عنوان بخشش سعودی ها به لبنان در برابر اسرائیل با حزب‌الله آورده است: با وجود استقبال گسترده‌ای که پس از اعلام کمک ۳ میلیارد دلاری عربستان سعودی به لبنان از سوی میشل سلیمان به وجود آمد این تصمیم سئوالات و ابهامات زیادی را به وجود آورده است.

بدون شک این کمک ۳ میلیارد دلاری به ارتش لبنان اجازه می دهد که سلاح های جدید و پیشرفته به دست آورد اما این استقبال از کمک ها در حالی مطرح می شود که موضوع تجهیز ارتش لبنان قبلا با مواضع مخالفی از سوی برخی قدرت های منطقه ای و بین المللی روبرو شده بود که هدف آن حمایت از امنیت اسرائیل بود.

از آن گذشته اعلام این کمک در شرایطی که لبنان دچار دودستگی عمیق است و سعودی ها نقش اساسی در آن به سبب مواضع خود علیه لبنان دارند جای تعجب دارد.

هنگامی که میشل سلیمان گفت: زنده باد ارتش لبنان، زنده باد سعودی و زنده باد لبنان. همه شگفت زده شدند که چگونه رئیس جمهوری لبنان عربستان را بر لبنان مقدم دانست و گویا وزیر دیوان پادشاهی عربستان است نه رئیس جمهوری لبنان.

منابع آگاه به النشره اعلام کردند: موضوعاتی وجود دارد که برای روشن شدن حقیقت جای تامل دارد و هدف از این بخشش در شرایط کنونی تلاش برای تشکیل دولت امر واقع است و آن گزینه سلیمان با ۱۴ مارس است.

این منابع بیان کردند: قبول کمک های مالی نیاز به تصمیمات کابینه دارد و بنابر این انتظار می رود که رئیس جمهوری برای تشکیل این کابینه فشار وارد کند تا این کمک به تصویب برسد.

منابع آگاه افزودند: سعودی ها با این کمک به دنبال تشکیل کابینه مطابق شروط و دیدگاه خودشان هستند و به دنبال اجرایی کردن رویکرد و دیدگاه خود به هر قیمتی هستند موضوعی که تبعات خطرناکی به دنبال دارد زیرا گروه های سیاسی اساسی در لبنان با آن مخالفت خواهند کرد به ویژه که آن را به مثابه کودتایی می دانند که باید جواب آن را با کودتا داد.

این منابع بیان کردند: بعید نیست که میان تمدید مدت ریاست جمهوری میشل سلیمان و این تصمیم سعودی ها ارتباط وجود داشته باشدو این موضوع مورد رایزنی فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه و ملک عبدالله است هر چند که سلیمان این موضوع را تکذیب می کند. از سوی دیگر سران چهارده مارس با تمدید ریاست جمهوری میشل سلیمان موافق هستند و موضع پاتریس پاولی سفیر فرانسه در بیروت نیز که اعلام کرد مخالفتی با تمدید ریاست جمهوری میشل سلیمان ندارد در واقع حمایت فرانسه از تمدید دوره میشل سلیمان را نشان می دهد.

منابع لبنانی بر این باورند که ضروری است که سلیمان از برگه کمک ها به ویژه در زمان سفر اولاند به عربستان و دیدار با ملک عبدالله نهایت بهره برداری را کند و این گونه وانمود شود که ماموریت بزرگی در راه است که باید دوره میشل سلیمان تمدید شود تا این ماموریت اجرایی شود.

از سوی دیگر این منابع پرداخت سه میلیارد دلار به فرانسه از سوی سعودی ها را بهای مواضع پاریس در قبال بحران سوریه می دانند و در واقع عربستان می خواهد با این قرارداد نظامی و اقتصادی ادامه موضع فرانسه را تضمین کند و این بار این کار را از دریچه لبنان انجام دهد.

این منابع این کمک سعودی را تلاشی برای فشار به آمریکا به ویژه پس از بحرانی که در روابط طرفین اخیرا به وجود آمد دانسته اند به ویژه که واشنگتن بارها اعلام کرده است که به ارتش لبنان کمک می کند هر چند که قرارداد بلژیک - لبنان را در سال های گذشته برای تجهیز ارتش به تانک های لیوبارد پیشرفته با مانع روبرو کرد.

النشره به نقل از منابع آگاه می افزاید: در حالی که قبلا با کمک دیگر کشورها به ارتش لبنان از جمله جمهوری اسلامی ایران مخالفت شده بود این جای سئوال دارد به ویژه که ایران بارها آمادگی خود را برای کمک به ارتش لبنان اعلام کرده بود.

منابع فوق بیان کردند: این با اخباری که قبلا درباره درخواست ملک عبدالله از سلیمان در دیدار اخیرش از ریاض درباره ضرورت مقابله ارتش لبنان با حزب الله مطرح شده بود بی ارتباط نیست. بدون شک تجهیز ارتش لبنان به سلاحی که قادر به بازدارندگی در برابر اسرائیل باشد با استقبال طرف های بین المللی روبرو نیست و نگرانی از این است که هدف سعودی ها مقابله با حزب الله باشد.

این منابع درباره تبعات این اقدام بر اوضاع داخلی لبنان هشدار دادند به ویژه که در لبنان مشکلات سیاسی و مذهبی وجود دارد. این در حالی است که درباره نیازهای ارتش بحثی با دست اندرکاران نشده است و این نگران کننده است.

سئوالی که در اینجا به وجود می آید این است که آیا هدف جنگ با حزب الله است یا بازدارندگی در برابر اسرائیل به ویژه که کانال دوم تلویزیون اسرائیل این کمک را تحولی مهم که اسرائیل از ثمرات آن در آینده استفاده می کند دانسته است.