از ردپای سرمایه‌داری تا فلسفه " بابانوئل " در کریسمس

به گزارش افکارنیوز، شاید بتوان گفت کمتر دیده شده که به اندازه امسال، آشکارا از نام عیسی مسیح(ع) سوءاستفاده شده باشد.

*** آیا عیسی مسیح(ع) واقعاً در شب عید کریسمس متولد شد؟

اکثر کلیساهای مسیحی، هر سال روز ۲۵ دسامبر را جشن می‌گیرند چون این شب را زمان تولد حضرت عیسی می‌دانند. البته اقشار آکادمیک و فرهیختگان علوم الهیات مسیحیت به خوبی مطلعند که این تاریخ، ربطی به زمان واقعی تولد معجزه‌آسای عیسای نبی از دوشیزه مریم مقدس ندارد.

اما به هر حال سالیان سال است که مردمان مسیحی طبق تقویم یونانی(گاه‌شماری ژولینی) این روز را جشن می‌گیرند.

قدیمی‌ترین فرقه مسیحیان دنیا یعنی " قبطیان " که تعداد آنان نسبت به سایر فرقه‌ها بسیار کمتر می‌باشد، معمولاً برای این مناسبت، نه ۲۵ دسامبر بلکه ۶ ژانویه را جشن می‌گیرند و البته به بیشتر آداب مرسوم در جشن‌ها مانند درخت کاج یا بابانوئل اعتقادی ندارند. آنان در عوض، ۶ ژانویه را حقیقتاً بر مبنای به دنیا آمدن مسیح، به عنوان پیامبری نجات‌بخش به جشن و شادی می‌پردازند.

" نوع‌دوستی " که شعار اصلی و مغز آموزه‌های مسیح بوده، اکنون در مواردی جای خود را به " استفاده ابزاری از عنوان مسیحیت "، " ترویج سرمایه‌داری " و " انحطاط اخلاقی " در جشن‌های منسوب به کلیسا داده است:

*** مقایسه وضعیت مسیحیان در موارد خاص!

" بیت لحم " محل ولادت حضرت عیسی(ع) اکنون جزو سرزمین‌های اشغالی است که در آن مسیحیان، تحت فشار صهیونیست‌ها قرار دارند.

آرامگاه تاریخی حضرت یوسف(ع) و حضرت مریم(س) در دیواری به ارتفاع ۱۸ متر در سرزمین‌های اشغالی محبوس شده است. شهری به نام " بیت لحم " که مسیح در آنجا و در میان اجداد فلسطینیان متولد شد، اکنون بعد از قرن‌ها توسط نژادپرستان صهیونیست، از بیرون هدایت می‌شود.

چه اتفاقی در بین مسیحیان غرب رخ می‌دهد که باعثمی‌شود آنان همبستگی بیشتری با اشغالگران ایجاد کنند تا با خواهران و برادران هم‌عقیده‌شان؟

این واقعیت، جمله مشهور عیسی مسیح خطاب به پروتستان‌های سرمایه‌دار را به خاطر می‌آورد که فرمود: «قرار بود خانه‌ام، عبادتگاه تمام مردمان باشد ولی شما آن را به(چاه) دزدان مسلح تبدیل کردید.»(انجیل متئوس۲۱:۱۳)

(" It is written, " he said to them, " ' My house will be called a house of prayer, ' but you are making it ' a den of robbers. ' ")

این روزها شاهد هستیم که رویدادهای جهان نسبت مستقیمی با دین و مذهب پیدا کرده‌اند و بازار بهره‌کشی از عناوین " یهودیت "، " مسیحیت " و " اسلام " بسیار داغ است.

تروریست‌های سوری که توسط غرب تسلیح و تأمین مالی می‌شوند، به " معلوله "، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مسیحی دنیا در سوریه حمله کردند، راهبه‌های مسیحی را از صومعه اخراج کرده و آنان را ربودند.


علاوه بر این منابع نظامی سوریه، روز شنبه ۷ دسامبر ۲۰۱۳(۱۶ آذر) اعلام کردند که تکفیری‌های وهابی القاعده به همراه گروهک " احرارالشام " و " النصره " دارای بیش از ۳۰۰۰ نیروی مسلح، مأموریت داشتند منطقه " صیدنایا " واقع در ۴۵ کیلومتری شمال دمشق را هدف قرار دهند.

هرچند تقریباً هشتاد درصد مردم این منطقه مسیحی‌نشین، برای مقابله با تروریست‌ها و دفاع از خود مسلح شده بودند، در نهایت وقتی تروریست‌های تکفیری با موشک‌های دست‌ساز و خمپاره‌های عناصر مسلح و گروه‌های تروریستی صیدنایا را مورد حمله قرار دادند، ضمن وارد آوردن خسارات بسیار، عده زیادی از مسیحیان را کشته و زخمی کردند.

نکته قابل تأمل اینجاست که صیدنایا دومین منطقه مسیحی‌نشین معروف سوریه در جهان پس از منطقه معلوله به شمار می‌رود و به داشتن صومعه‌های قدیمی متعدد مشهور است. گردشگران و مسیحیان تا پیش از بحران سوریه از مناطق مختلف جهان از این منطقه بازدید می‌کردند. اما شرایط فعلی در این کشور به گونه‌ای است که شهروندان مسیحی این کشور نمی‌توانند بدون آرامش و امنیت، شروع سال جدید میلادی را جشن بگیرند.

آیا در همین غرب، که داعیه دار آزادی عقیده در جهان است، هیچ نهادی برای دفاع از حقوق خواهران مسیحی خودشان در سوریه وجود ندارد؟ چگونه است که در این مسئله، نیروهای شیعیان حزب الله حتی افراد گروه مقاومت خود را قربانی می‌کنند تا راهبان مسیحی را از چنگال تروریست‌ها آزاد کنند؟!

در عین حال نظامیان آمریکایی که قرار بوده تا قبل از شروع سال ۲۰۱۴ میلادی، خاک افغانستان را ترک کنند، اکنون عکس‌هایی از مراسم نیایش معنوی خود(!) در آستانه کریسمس در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند!ا



*** فراگیر شدن حواشی " غیر اخلاقی " در جشن‌های مذهبی کریسمس

جشن مذهبی " کریسمس " برای مسیحیان، در طول تاریخ خود، دگرگونی‌های بسیاری را تجربه کرده است. می‌توان گفت قریب به اکثر مراسمی که اکنون مسیحیان در روز کریسمس انجام می‌دهند(از تزیین کردن درخت کاج تا بابانوئل با گوزن شاخدار) مبنای الهی در کتاب مقدس انجیل ندارد و در گذر زمان با تحولات فرهنگی و اجتماعی آمیخته شده است.

به طور مثال، گفته می‌شود که رسم هدیه دادن و استفاده از شیرینی‌های متنوع و تنقلات رنگارنگ، در قرن نوزدهم میلادی توسط تاجران یهودی در اروپا رایج شد.

همچنین آغاز تزیین درخت کاج به صورت امروزی در ایام سال نو میلادی به گواه تاریخ، به سال ١۶ ٥ در آلمان بر می‌گردد که نخستین بار " مارتین لوتر " آلمانی آن را باب نمود و این رسم، در دهه‌های بعد به انگلستان و سپس به آمریکا و سایر کشورها راه یافت.

یکی دیگر از رسوم شب سال نو و میلاد حضرت عیسی، بابا زمستان و یا همان " بابانوئل "(Santa Claus) است. در پیدایش این پدیده نیز نظری قطعی وجود ندارد. برخی از محققین، اصل بابانوئل را هم به آلمان و هلند نسبت می‌دهند.

در سال‌های اخیر جشن‌هایی که قرار بود از اساس ریشه‌های دینی داشته باشند، تبدیل به بهانه‌ای برای شکل‌گیری محافل و پارتی‌های ضدّ فرهنگی و غیر اخلاقی شده است. رواج فرهنگ " مامان نوئل " در کنار " بابانوئل " و تولید و تبلیغ بی‌مهابای لباس‌ها، دکورها و تزیینات مخصوص کریسمس که در آن مسائل اخلاقی رعایت نشده، گسترش چشمگیری یافته است.

روز پنجشنبه ۲۶ دسامبر ۲۰۱۳(۵ دی) در حالی که به مناسبت عید میلاد مسیح، مراسم عشای ربانی در کلیسای جامع شهر کلن برگزار می‌شد، یک زن ۲۰ ساله فعال گروه " فمن " به صورت برهنه بر روی سکوی آیین عبادت ظاهر شد و اجرای مراسم مذهبی را مختل کرد.

این اقدام که به عقیده " یوآخیم مایزنر "(Joachim Meisner) بی‌شرمانه و توهین‌آمیز بود بلافاصله با مداخله مأموران امنیتی پلیس کلیسا خاتمه یافت.

پس از دستگیری زن برهنه و خروج وی از کلیسا، اسقف کلیسای جامع، با قرائت دعایی نمادین، سکوی آیین را آب‌کشی و از آلودگی تطهیر کرد!

بروز یک اعتراض سخیف فمینیستی در بطن مکان مقدس کلیسا به مناسبت آغاز سال ۲۰۱۴، خشم مقامات کاتولیک و اسقف اعظم کاردینال را برانگیخت.

چنین اهانت‌هایی به مقوله مذهب و مکان مقدس کلیسا اخیراً به مراتب رخ می‌دهد. یک هفته قبل نیز عده‌ای از فعالان همین جنبش زنانه، با برهنه کردن خود روبروی کلیسایی در شهر مادرید اسپانیا پیش از پایان مراسم نماز در این کلیسا، به ممنوعیت قانون " سقط جنین " اعتراض کرد. فعالان " فمن " پیشتر چند تظاهرات علیه کلیسای کاتولیک که مخالف سقط جنین است، ترتیب داده بود.


*** رنگ و بوی " سرمایه داری " در آغاز سال نو میلادی

بابانوئل امروز به نمادی تبدیل شده که از آن به عنوان ابزاری تجاری استفاده می‌شود. در بسیاری از مواقع، والدین بچه‌ها بایستی پس از خرید کادو با بسته‌بندی مخصوص کریسمسی، آن را با ۲۵ تا ۳۰ یورو پول نقد، مخفیانه تحویل بابانوئل بدهند تا او با سورتمه و گوزن‌هایش در سرمای زمستان بیاید و هدایا را تحوبل کودکان دهد.

مجله چینی " CRI online " روز سه شنبه ۲۴ دسامبر ۲۰۱۳(۳ دی) در مقاله‌ای با عنوان «غرّش اقتصاد در ایام کریسمس» نوشت:

«چین، اگرچه عموماً کشوری مسیحی نیست، اما پیش از جشن‌های کریسمس، مردم با هر توان مالی به فروشگاه‌ها هجوم می‌آورند. بعضی شرکت‌ها و رستوران‌ها، تمام تمرکز خود در طول سال را روی دو هفته آخر دسامبر می‌گذارند و سود حیرت‌آوری به جیب می‌زنند.»

وب سایت آلمانی " هفته اقتصاد "(Wirtschaftswoche) روز سه شنبه ۱۷ دسامبر ۲۰۱۳(۲۶ آذر) بر اساس گزارش مؤسسه پژوهش‌های اقتصادی شهر مونیخ آلمان و به نقل از " هانس ورنر زین " ‌(Hans - Werner Sinn) رئیس این مؤسسه نوشت:

اقتصاد آلمان، در سال آینده با جهشی بزرگ روبرو خواهد شد و این، هدیه بابانوئل به ماست! صنعت تولید شیرینیجات (شکلات و کاکائو) در آلمان با تولید ۱۴۴ میلیون کالای خوراکی باعث شده که چشمانداز رشد اقتصادی ۲۰۱۴ بسیار امیدوارکننده باشد. از سال آینده، آلمان به مدد جشنهای کریسمس، باز هم رتبه نخست اقتصاد در اروپا را بعد از بحران مالی این قاره احراز خواهد کرد.