چند تروریست فرانسوی در سوریه می جنگند؟

به گزارش افکارنیوز، آمار جدیدی که " ژان پیر بیران " به تازگی در روزنامه لیبراسیون منتشر کرده است، با آماری که قبلا " مانوئل والس " وزیر کشور فرانسه درباره تعداد تروریست های این کشور در سوریه ارائه کرده بود تناقض دارد؛ چرا که والس به حضور ۴۰۰ تروریست فرانسوی در سوریه طی فاصله زمانی یاد شده اشاره کرده بود.

بیران در مقاله ای با عنوان " دعوت جوانان اروپایی به سوریه " نوشت: مساله شوکه کننده این است که فرانسوی ها و اروپایی ها، گروه های افراطی تر را که به ارتکاب اقدامات وحشیانه معروف هستند مانند جبهه النصره و " دولت اسلامی شام و عراق " وابسته به تشکیلات تروریستی القاعده را انتخاب می کنند.

این روزنامه نگار فرانسوی دلایل متعددی را برای افزایش تعداد تروریست های اروپایی در سوریه با توجه به سهولت رسیدن به این کشور عنوان کرد و یکی از این دلایل را چشم پوشی مسئولان ترکیه از کسانی که از اراضی این کشور برای عبور به سوریه می گذرند و حتی تشویق آن ها برای رفتن به سوریه ذکر کرد.

ژان پیر بیران از پاریس و بروکسل خواست که کشورهای اروپایی مرتبط با این پدیده بی سابقه را هماهنگ کنند.

وی اظهار داشت که اتحادیه اروپا در حال " مبارزه با جذب نیرو برای اعزام به سوریه " به ویژه از طریق اینترنت است، تاجائیکه " مانوئل والس " وزیر کشور فرانسه اخیرا در بروکسل گفته است که باید با پدیده جذب نیرو دراینترنت برای اعزام به سوریه مبارزه کنیم.

این روزنامه نگار فرانسوی درمقاله خود آورده است که اروپایی ها باید ضد شبکه هایی که این عناصر را از اروپا و از طریق کشورهای حوزه بالکان، ترکیه و مغرب به سوریه می فرستند، اقدام کنند.

بیران در ادامه اظهار داشت کشورهای اروپایی همواره دغدغه هایی مشابه با آنچه را که " بروس هافمن " کارشناس دانشگاه جرج تاون در نشستی درباره مبارزه با تروریسم آنرا بیان کرده بود، دارند. این کارشناس گفته بود که احتمال زیادی وجود دارد که این نیروها با آموزش هایی که در سوریه می بینند، قادر باشند طی دو سال آینده آخرین آرزوی اسامه بن لادن سرکرده القاعده یعنی اقدام به حمله ای شبیه حمله بمبئی را دراروپا تحقق بخشند.

درهمین ارتباط، روزنامه فرانسوی لیبراسیون به نقل از " استیفانی دوسیلگی " خبرنگار خود در لندن نوشت نگرانی اساسی مسئولان انگلیسی از بازگشت تروریست های تبعه انگلیس به داخل کشور است، چرا که برخی از کسانی که به جنگ در سوریه رفته بودند، تابعیت آنان لغو شده بود.

این روزنامه به نقل از " اندرو پارکر " رئیس سازمان اطلاعات انگلیس نوشت افزایش تعداد انگلیسی هایی که در سوریه می جنگند، موجب افزایش فعالیت های تروریستی در انگلیس خواهد شد.

پارکر درگفتگو با این روزنامه فرانسوی اعلام کرد: تعداد زیادی از پرونده هایی که دنبال می کنیم، به نوعی به سوریه مربوط می شود و ممکن است که برخی از انگلیسی هایی که در درگیری های سوریه شرکت می کنند، بسیاری افراطی تر از قبل، به کشور بازگردند.

روزنامه لیبراسیون نوشت: سرویس های امنیتی انگلیس نگران این هستند که نزدیکی سوریه به اروپا، موجب تسهیل در انتقال عناصر افراطی انگلیسی و اروپایی به این کشور شود.

وزیر کشور فرانسه در اوایل دسامبر گذشته اعتراف کرده بود که تعداد تروریست هایی که اصالت فرانسوی دارند و در کنار تروریست ها در سوریه با نظام این کشور می جنگند، حدود ۴۰۰ نفر است.

وی تاکید کرد که همه این عناصر، خواهان جنگ در سوریه در کنار عناصر افراطی هستند.

وزیر کشور فرانسه اذعان کرد که چالش بزرگ تر برای کشورش و همچنین اروپا درسال های آینده، امکان بازگشت این تروریست ها به اروپا است.

"برنار سكاوارسيني" رئیس سابق بخش مرکزی سازمان اطلاعات داخلی فرانسه اخیرا با انتشار کتابی تحت عنوان "سازمان اطلاعات فرانسه، مخاطره های جدید" سیاست هایی را که فرانسه در قبال اوضاع سوریه از زمان شروع بحران دراین کشور در پیش گرفته است ، افشا کرده است.