بزرگترین موفقیت اوباما در سال ۲۰۱۳

به گزارش افکارنیوز، روزنامه واشنگتن‌پست در مطلبی به بررسی عملکرد دولت آمریکا در حوزه سیاست خارجی پرداخت و نوشت: سیاست خارجی واقعا دشوار است. بیشتر کشورها ناکامی‌هایشان بیش از پیروز‌هایشان بوده است و آمریکا که دارای قدرتمندترین سیاست خارجی در جهان است، از این قضیه مستثنی نیست.

این روزنامه در بخش عملکرد دولت باراک اوباما درباره ایران نوشت: توافقنامه موقت با ایران بر سر برنامه هسته‌ای مطمئنا بزرگترین موفقیت سیاست خارجی آمریکا در سال ۲۰۱۳ بود. از زمانی که باراک اوباما رئیس‌جمهور شد، دولت آمریکا در این مسیر بسیار فعالیت کرد. هر چند این توافقنامه موقتی است، اما کنگره در تلاش است با تصویب تحریم‌های جدید مانع آن شود.

در ادامه این مطلب آمده است: اگر توافق موقت با تهران با شکست مواجه شود، به خاطر تضعیف تلاش‌های سازمان‌یافته آمریکا برای منزوی کردن ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، اوضاع وخیم‌تر می‌شود.

واشنگتن‌پست در بخش روابط آمریکا با اسرائیل نیز نوشت: همکاری امنیتی واشنگتن با تل‌آویو افزایش یافته است و بعد از چند سال تنش میان اوباما و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اکنون آمریکا و اسرائیل روابط دیپلماتیک مستقیمی دارند. البته دولت اوباما نمی‌تواند مانع مخالفت‌های اسرائیل با مذاکرات ایران شود اما از آن زمان به بعد، نتانیاهو از هشدار دادن مستقیم در این باره خودداری کرده است و همه اینها‌ بسیار خوب است.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به عملکرد بد آمریکا در قبال مصر نوشت: سه موضوع بود که آمریکا قصد داشت سال ۲۰۱۳ انجام دهد: جلوگیری از اقدام ارتش مصر برای کودتا، حفظ روابط مثبت با ارتش و تلاش برای هدایت کردن مصر از مسیر بعد از انقلاب به سمت دموکراسی لیبرال. آمریکا در نیل به اهداف اول و سوم ناکام ماند و هدف دوم را نیز مختل کرد.

این روزنامه نوشت: به نظر می‌رسد مشکل اصلی دولت این باشد که مطمئن نیست چگونه می‌تواند میان این سه هدف تعادل ایجاد کند. دولت کوشید دوم جولای مانع کودتای ارتش علیه محمد مرسی، رئیس جمهور مخلوع مصر شود اما صرفا مایل بود به آرامی و به طور خصوصی مانع کودتا شود اما بعد از کودتا نیز از محکوم کردن آن یا کودتا نامیدن آن خودداری کرد. احتمالا دولت جدید مصر نیز این واکنش را تایید سخت‌گیری‌ خشونت‌آمیز خود علیه معترضان حامی اخوان المسلمین قلمداد کرد.

در ادامه این مطلب آمده: چند ماه بعد، به دنبال اتفاقاتی که رخ داد، دولت آمریکا از قطع کمکهای خود به مصر سخن گفت که همین امر باعث کاهش روابط دو طرف شد اما باعث هیچ تغییری (در رفتار دولت و ارتش مصر) نشد.