افشای جزئیات جلسه «رابرت فورد» با مخالفان سوریه

به گزارش افکارنیوز، شبکه تلویزیونی المنار لبنان محتوای صورتجلسه نشست «رابرت فورد» با سران گروه موسوم به ائتلاف سوری مخالف را به نقل از منابع سوری مخالف نزدیک به ریاض حجاب نخست وزیر سابق این کشور منتشر کرد.

برپایه این گزارش، برخی منابع سوری مخالف دیگر نیز درستی این صورتجلسه را تایید کرده اند.

یک منبع نزدیک به ریاض حجاب که در هیئت اجرایی ائتلاف سوری مخالف حضور دارد، گفت: آمریکا خواستار نشست اضطراری سران تشکل های تشکیل دهنده ائتلاف سوری مخالف با رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه شد که این نشست در روز چهارشنبه ۱۵ ماه جاری میلادی در استانبول برگزار شد.

این منابع گفتند: درخواست آمریکا از سران ائتلاف برای برگزاری نشست همراه با هشدار به همه آنها بود. بدین معنا که اگر در این نشست شرکت نکنند، منابع کمک های مالی به آنها را قطع کرده و پرونده های رسوایی های شخصی آنها را پیش خواهد کشید.

در این نشست همه سران تشکل های ائتلاف سوری مخالف از جمله سرسخت ترین معترضان به شرکت در اجلاس آتی ژنو ۲ درباره سوریه شرکت داشتند.

رابرت فورد در این نشست به حضار گفت: به آگاهی شما می رسانم، تغییراتی در ماه مارس در عربستان روی خواهد داد که بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی، سعود الفیصل وزیر خارجه و سلمان و دیگران را شامل خواهد شد. این تغییرات یک دفعه نخواهد بود اما روند تحویل و تسلیم(پست ها) باید اکنون انجام گیرد.

وی افزود: به آگاهی شما می‌رسانم که آمریکا از سعد حریری رئیس جریان المستقبل لبنان خواسته است تا در دولتی که حزب الله در آن حضور داشته باشد، شرکت کنند.

فورد همچنین تصریح کرد: کمیته ویژه سعودی در ارتباط با لبنان و سوریه دوباره فعال سازی خواهد شد(که متشکل از عبدالعزیز الخوجه، عبدالعزیز بن عبدالله آل سعود و مقرن بن عبدالله ال سعود است) و این کمیته پرونده لبنان و سوریه را از بندر بن سلطان بنا به درخواست دوستان سعودیمان تحویل خواهد گرفت.

سفیر سابق آمریکا در سوریه گفت: طرح (بندر، پترائوس) درباره سوریه که در سال ۲۰۱۲ میلادی تدوین شد، نتایج فاجعه باری برای سوریه و منطقه داشت و سوریه را به یک مرکز قوی برای القاعده تبدیل کرد که برای آمریکا مقابله با آن دشوار است لذا اکنون از شما حضار می خواهم که به اعتراض خود پایان داده و در نشست ژنو ۲ شرکت کنید زیرا این به نفع آمریکا است.