نارضایتی اخضر الابراهیمی از دستاورد مذاکرات

به گزارشافکارنیوز،شبکه خبری اسکای نیوز عربی اظهار کرد: اخضر الابراهیمی، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه تاکید کرد: دور دوم مذاکرات بر مسائل انسانی تمرکز داشت و با دو طرف در یک اتاق واحد و به شکل مستقیم مذاکره کردیم.

وی که پس از مذاکره مستقیم نمایندگان مخالفان و دولت سوریه سخن می‌گفت، تاکید کرد: در دور دوم مذاکرات احمد جربا، رئیس شورای مخالفان سوری حاضر نبود و ریاست هیئت مخالفین را هادی حبره بر عهده داشت و رهبری تیم دولت سوریه نیز به عهده بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل بود.

الابراهیمی گفت: در نشست امروز مقرر شد با استاندار حمص هماهنگی‌های لازم انجام شود تا کمک‌های انسانی به این شهر ارسال شود که امیدواریم این امر تا دوشنبه محقق گردد اما هنوز هیچ توافقی درباره امدادرسانی به حمص به دست نیامده است. گام اول در باره رفع محاصره منطقه قدیمی شهر حمص بود، موضوع با استاندار حمص در سوریه در میان گذاشته و منتقل شده و وی معاون امنیتی اش را مسئول پیگیری کار کرده تا مساعدات انسانی به بخش قدیمی حمص ارسال شود.

وی در خصوص اداعای مخالفان که از دوشنبه بحثحکومت انتقالی آغاز می شود گفت: من ترجیح می دهم که هر دو طرف برای ارائه اطلاعات به رسانه‌ها آگاه و مراقب باشند و اگر هم چیزی گفته شده فقط نظر آنهاست و این نظر من نیست. وضعیت بسیار پیچیده است و ما با با نیمی از توانمان راه می رویم نه با همه توان، ما فردا مذاکرات را ادامه می دهیم و سپس بعد از ظهر به سوالات و مسائلی که در مذاکرات گذشته پاسخ خواهیم گفت. امیدوارم فضا مناسب و مطلوب باشد من از هر دوطرف می خواهم که با روزنامه‌ها زیاد صحبت نکنند به خصوص از طرف من صحبت نکنند.

نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در پرونده سوریه گفت: فردا مذاکرات را با دوطرف ادامه می‌دهیم. گفت‌وگوهای امروز بر سر آزادی تمام زندانیان و یا دست کم آزادی بخشی از آنها متمرکز خواهد بود. تلاش می‌کنیم مساله ربوده شدگان را نیز در مذاکرات فردا مورد بررسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: هردو طرف شرکت کننده در مذاکرات اتفاق نظر دارند که حضورشان در مذاکرات بر پایه اجرای بیانیه ژنو۱ است. ماذاکرات ما ممکن است چند روز و یا حتی چند هفته به طول بینجامد.

الابراهیمی افزود: بی شک تروریسم از سوریه به دیگر کشورها نیز سرایت خواهد کرد. ما باید به جنگ در این کشور پایان دهیم چرا که در واقع جنگ بسترها را برای رشد تروریسم آماده می‌کند.

نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب درباره نقش چین در مذاکرات نیز گفت: چین یک کشور بسیار مهم است، این کشور علاوه بر اینکه عضو دائم شورای امنیت محسوب می‌شود برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه کمک‌های بسیاری در اختیار ما قرار داده است.

وی ادامه داد: استفاده از برخی سلاح‌ها از جمله بشکه‌های مملو از مواد منفجره بسیار مایه تاسف است و ما خواهان توقف آن هستیم.

الابراهیمی درباره این که هم زمان با حمص به موضوع حلب نیز پرداخته می شود یا نه گفت: همانطور که گفتم و دوستان در مذاکرات گفتند نگاه همه پایان جنگ است و پایان رنج مردم سوریه است و انشاءالله وقتی از گفتگو در باره امور مهم خارج شدیم به موارد اسان تر وارد می شویم، بله حمص اول راه است و ادامه می یابد.

وی هرگونه تبعیض در مذاکرات بین دو طرف را رد کرد و گفت: گفتگوها در سالنی مثل همین جا برگزار می شود که هر کدام در طرفی نشسته‌اند و روسای هیئت‌ها متمددانه سخن می گویند.

الابراهیمی در پایان درباره ربوده شدگان درگیریها سوریه گفت: در سوریه ربوده شدگانی هستند از میان روحانیون و صدها بلکه هزاران نفر تا کنون ربوده شداند، ما حکومت را متهم نمیکنیم که آنها را ربوده است اما از آنها و همه طرفهای می خواهیم با ما برای آزادی آنها همکاری کنند، من فردا مذاکرات را ادامه می دهم و امیدوارم که اخبار خوبی در پایان آن برای شما داشته باشیم.