محور ضد سوری در کنفرانس ژنو ۲

به گزارشافکارنیوز،شاه بیت سخنان و موضع گیری های کشورهای محور ضد سوری این بود که بشار اسد نباید در آینده سوریه نقشی داشته باشد و روند انتقالی هم باید بدون حضور اسد آغاز شود.

یکی از دلایل پافشاری غربی ها و متحدان عرب آنها به ویژه عربستان در کنار ترکیه بر کناره گیری بشار اسد، اعتراف آنها به این حقیقت است که در صورتی که بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری آتی نامزد شود، بدون شک با توجه به کارنامه سیاه گروه های تروریستی تکفیری و مخالفان مسلح که سوریه را به فضای رعب آوری برای مردم تبدیل کرده اند، اکثریت مردم به اسد رای خواهند داد، و گرنه اگر اسد شانسی برای پیروزی نداشت، توجیهی برای اصرار محور ضد سوری به کناره گیری وی از قدرت وجود نداشت.

واگرایی میان اپوزیسیون داخل و خارج نشین


افرادی که تحت عنوان ائتلاف ملی سوریه در کنفرانس ژنو ۲ شرکت کرده اند، کسانی هستند که در خارج از سوریه اقامت دارند و از حمایت های گسترده غربی ها و متحدانشان برخوردارند، با این حال همین هیات ناقصی که نام مخالفان سوری بر خود گذاشته، نتوانست انسجام و یکپارچگی خود را حفظ کند.

این در حالی است که آمریکا و متحدانش از مخالفان داخل سوریه که مواضع ملی و منصفانه ای در قبال بحران در پیش گرفته و به صراحت مخالفت خود را با گروه های تروریستی و اقدامات خشونت آمیز اعلام کرده اند، برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ دعوت نکردند که این اقدام با اعتراضات شدید مخالفان داخلی در سوریه روبرو شد.

مواضع متناقض آمریکا در خصوص بحران سوریه و سیاست یک بام و دو هوای این کشور در قبال تروریسم، همچنان ادامه دارد و وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است نظام سوریه که با مردم خود می جنگد حق ندارد نماینده سوری ها باشد.

اگر چه اپوزیسیون خارج نشین درباره تمایل خود برای سقوط نظام سوریه اتفاق نظر دارند، اما درباره شیوه های رسیدن به این هدف اختلاف نظر دارند. برخی شیوه های نظامی را تایید می کنند و برخی به راه های حل سیاسی و مسالمت آمیز بحران پایبند هستند. برخی از بیگانگان خواهش و التماس می کنند که به سوریه حمله کنند و برخی بر ضرورت حل بحران توسط خود سوری ها تاکید می کنند.

در کنفرانس ژنو ۲، ائتلاف به اصطلاح ملی ادعا کرده است نماینده مخالفان سوری هستند، اما در عمل نمایندگی تمام مخالفان سوری به ویژه مخالفان ملی داخل سوریه را برعهده ندارند، ائتلاف موسوم به ملی سوریه شامل گروه هایی همچون حزب اتحادیه سوسیالیستی عربی دموکراتیک، فراکسیون ملی دموکراتیک و همچنین فرماندهی ستاد مشترک ارتش آزاد هستند.

اما آنچه شورای ملی سوریه خوانده می شود به نوبه خود یکی از عناصر تشکیل دهنده ائتلاف است، اما این شورا در پی موافقت ائتلاف با مشارکت در کنفرانس ژنو از ائتلاف خارج شد. گروه اخوان المسلمین و آنچه به بهار دمشق خوانده می شود در کنار گروه های مخالف دیگر شورای به اصطلاح ملی را تشکیل می دهند که تعدادشان، ۳۱۰ نفر است.

اما در داخل سوریه، شورای هماهنگی ملی گروه های تغییر دموکراتیک از مهمترین جریان سیاسی اپوزیسیون به شمار می رود که البته به صراحت هر گونه راه حل نظامی و به دست گرفتن سلاح را رد کرده است، این شورا از شخصیت های مستقل و هیات ها و سازمان ها و احزاب سیاسی تشکیل شده است که برخی در داخل سوریه و برخی در خارج از کشور به سر می برند. جریان موسوم به " بناء الدولة السوریة والجبهة الشعبیة للتغییر والتحریر " هم از دیگر عناصر برجسته در اپوزیسیون سیاسی داخل سوریه به شمار می روند.

اما در زمینه نظامی، گروه های مسلحی که با ارتش سوریه می جنگند، گروه های مختلف و متعددی هستند که این گروه ها به سوری ها محدود نمی شوند. گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام که به داعش معروف شده در کنار جبهه النصره و جبهه اسلامی از مهمترین گروه های مسلح مخالفی هستند که تروریست های خارجی زیادی را در هم در خود جای داده اند. این گروه ها هیچ اعتقادی به راه حل سیاسی و مسالمت آمیز ندارند و از هیچ یک از گروه های سیاسی مخالف هم تبعیت نمی کنند و حتی اخیرا بیش از آنکه با ارتش سوریه بجنگند، گرفتار جنگ داخلی با یکدیگر شده اند که تا کنون صدها نفر از آنها به دست یکدیگر به هلاکت رسیده اند.

البته دولت سوریه یک هیات بلندپایه بزرگی را روانه سوئیس کرد که به گفته عدنان منصور وزیر خارجه لبنان، هیات بزرگی از دولت سوریه در کنفرانس ژنو ۲ شرکت کرده است که این هیات خوب می داند چه می خواهد.

مقامات کارکشته و باتجربه ای همچون ولید المعلم که ریاست این هیات را برعهده دارد، در هیات دولت سوریه حضور دارند.

این در حالی است که کشورهایی همچون عربستان، فرانسه، آمریکا، ترکیه و دیگر حامیان گروههای مخالف و مسلح اصرار دارند اینگونه القا کنند که ائتلاف موسوم به مخالفان سوری نماینده اکثریت اپوزیسیون و به ادعای آنها نماینده ملت سوریه است، در حالی که اینگونه نیست و به گفته عمران الزعبی اکثریت مخالفان سوری در نشست ژنو حضور ندارند و کسانی که به عنوان ائتلاف مخالفان شرکت کرده اند هم نمایندگان اکثریت مخالفان نیستند و حتی نیمی از ائتلاف هم استعفا کرده اند.

هیات اعزامی از سوی دولت سوریه تاکید کرده است برای گفت و گو درباره کناره گیری بشار اسد از قدرت و یا تشکیل شورای انتقالی برای انتقال اختیارات اسد به این شورا به سوئیس نرفته بلکه برای بررسی راه های مبارزه با تروریسم و درخواست از جامعه جهانی برای کمک به دولت و ارتش سوریه در کنفرانس ژنو ۲ شرکت کرده است.

سناریوی جدید محور ضد سوری


از سوی دیگر محور ضد سوری که گروه های مزدور آنها شکست ها و ناکامی های پیاپی را در سوریه در برابر ارتش و دولت سوریه متحمل شده اند، سناریوی جدیدی را علیه سوریه به راه انداخته اند و در این زمینه بر رسانه هایی همچون العربیه، الجزیره و … که اعتبار خود را طی این سه سال به سبب حمایت از گروه های تروریستی از دست داده اند، تکیه کرده اند به امید اینکه بتوانند شرایط را به نفع خود تغییر دهند.

رسانه ای همچون العربیه مدعی شد کارشناسان سازمان ملل مدارک موثقی جمع کرده اند که نظام اسد را به ارتکاب جنایت جنگی متهم می کند و بشار اسد در راس فهرست متهمان به ارتکاب جنایات تروریستی قرار دارد.

در این میان شبکه سعودی العربیه که اصرار دارد همچنان اقدامات جنایتکارانه گروه های تروریستی تکفیری مورد حمایت خود را انقلاب سوریه بنامد، تلاش می کند با پخش تصاویری از برخی مناطق سوریه و رنج و مشکلاتی که آنها به سبب حضور این گروه ها متحمل می شوند، مقصر و مسئول این وضع فاجعه بار را نظام سوریه معرفی کند.

به عنوان مثال این شبکه در اقدامی فریبکارانه تصاویری را پخش کرد و این تیتر را انتخاب کرد " مردم منطقه یلدا در سوریه از گرسنگی رنج می برند و غذای روزانه آنها تنها به عدسی خلاصه می شود ".

البته این شبکه مدعی از حمایت مردم سوریه به این حقیقت اشاره نکرد که دلیل اصلی گرسنگی مردم سوریه و رنج های آنها، گروه های تروریستی مزدور مورد حمایت عربستان و کشورهای دیگر و همچنین تحریم های ظالمانه ای که این شرایط رقت بار و فاجعه آمیز را برای مردم سوریه به وجود آورده است.

کنفرانسی که پیش از برگزاری محکوم به شکست بود / چرایی سنگ اندازی در برابر مشارکت ایران


مهمترین دلیل مخالفت با نامزدی بشار اسد در انتخابات آتی این است که آنها اذعان دارند در صورت برگزاری هرگونه انتخاباتی، برنده این رویداد کسی نخواهد بود جز بشار اسد.

از سوی دیگر مهمترین دلیل مخالفت محور ضد سوری با مشارکت ایران در کنفرانس ژنو ۲ هم به نقش مهم و تاثیرگذار کشورمان در حل بحران سوریه بر می گردد که حامیان تروریست ها به ویژه عربستان به این حقیقت واقف هستند.

جمهوری اسلامی ایران هم موضع خود را در خصوص سوریه و شخص بشار اسد اعلام کرده است. در این زمینه امیرحسین عبداللهیان معاون وزیر خارجه کشورمان تاکید کرده است ما نمی خواهیم که بشار اسد تا ابد رئیس جمهوری باقی بماند، اما وی رئیس جمهوری قانونی است و به همین سبب ما از اسد حمایت می کنیم و او حق دارد در آینده نامزد شود.

تهران تاکید کرده است هیچ کس نباید برای ملت سوریه تصمیم بگیرد و باید اجازه داد تا آنها خود درباره سرنوشت و آینده خود به دور از هرگونه دخالت خارجی تصمیم بگیرند.

شرایط پیش از برگزاری کنفرانس ژنو ۲ و به ویژه کارشکنی محور ضد سوری در برابرحضور جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس نشان داد این اجلاس نمی تواند نتیجه ای را که مورد رضایت مردم سوریه باشد، محقق کند، همان نتیجه ای که دولت سوریه هم بر آن تاکید داشت یعنی ضرورت بررسی راه های مبارزه با تروریسم و حمایت جامعه جهانی از دولت و ارتش سوریه در این زمینه.

لزوم مبارزه با تروریسم و توقف دخالت خارجی مهمترین خواسته دولت سوریه و متحدانش از جامعه جهانی و کنفرانس ژنو ۲ است در حالی که حامیان گروه های مسلح در سوریه به ویژه عربستان با چنین خواسته های مخالف بوده و کناره گیری بشار اسد از قدرت و تشکیل شورای انتقالی را خواستار شده اند.

دولت سوریه بارها بر خطوط قرمز خود در کنفرانس ژنو ۲ تاکید کرده است و به آمریکا و کسانی که برای مردم سوریه اشک تمساح می ریزند توصیه کرده است به جای اینکه خود را وکیل و وصی مردم سوریه بدانند، بهتر است با پایان دادن به حمایت های خود از گروه های تروریستی و فشار بر کشورهایی که حاضر نیستند حمایت خود از این گروه های خطرناک را متوقف کنند، زمینه تحرکات بعدی برای حل مسالمت آمیز بحران را فراهم کنند.

مردم سوریه امیدی به ژنو ۲ ندارند


کنفرانس ژنو ۲ در حالی با حضور اکثریت حامیان گروه های تروریستی مسلح آغاز به کار کرد که آن سو تر در صحنه میدانی سوریه، مردم از ارتش کشورشان در عملیات مبارزه با تروریست های مزدور حمایت می کنند.

برخی شهروندان دمشقی در گفت و گو با یک رسانه لبنانی همزمان با آغاز تحرکات سیاسی بین المللی درباره سوریه در مونترو سوئیس بر اعتماد خود به رهبرانشان از یک سو و توانمندی و تجربه هیات اعزامی از سوی دولت خود تاکید کرده اند.

همانطور که اعضای هیات اعزامی از سوی دولت سوریه بر خطوط قرمز ملت این کشور تاکید کرده اند، مردم هم به گفته عمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه از این هیات خواسته بودند با قدرت از اصول و مواضع سوریه حمایت کنند و یک قدم هم کوتاه نیایند.

البته رضایت مندی شهروندان سوری از هیات اعزامی از کشورشان در حالی است که آنها اعتنایی به گروه های مخالف خارج نشین که به زعم خود به عنوان نماینده ملت سوریه شرکت کرده اند، ندارند در حالی که این گروهها تنها نماینده بخش بسیار اندکی از سوری ها هستند و البته دچار اختلاف و دودستگی شدید شده اند.
پرسشی که مردم سوریه مطرح می کنند این است چرا مخالفان داخلی را از کنفرانس ژنو ۲ کنار گذاشته اند و فقط عده ای خاص و البته معروف به دنباله روی از بیگانگان در این کنفرانس دعوت شده و عنوان ائتلاف ملی مخالفان را یدک می کشند.

سوری ها که سه سال است شاهد اقدامات تروریستی وحشیانه گروه هایی هستند که به هیچ چیز رحم نمی کنند و بی رحمانه ترین جنایات را علیه مردم مرتکب می شوند، هیچ امیدی به کنفرانس ژنو ۲ ندارند، زیرا ترکیب شرکت کنندگان در این کنفرانس و دعوت از کشورهایی که به گفته ولید المعلم برخی از آنها شریک و همدست و حامی قاتلان ملت سوریه هستند، به گونه ای است که نسخه شکست آن را باید پیچاند.

مردم سوریه تاکید می کنند به جای تکیه بر چنین کنفرانس های بی نتیجه ای که صرفا برای حمایت از گروه های مسلح مخالف برگزار می شود، بر ارتش خود تکیه می کنند که همچنان با قدرت به عملیات پاکسازی سوریه از وجود گروه های تروریستی تکفیری خارجی ادامه می دهد.

شهروندان سوری معتقدند ژنو ۲ هم همانند ژنو ۱ محکوم به شکست است، زیرا دشمنان آنها در این کنفرانس، داور و قاضی هستند و آیا می توان از قاضی و داوری که دشمن ملت سوریه و حامی گروه های برهم زننده امنیت آنها هستند، انتظار تلاش برای حل بحران را داشت.

غبراییل داوود از اسقف های سوری تکید می کند ما هرگز نمی پذیریم که برخی از خارج به ما دستور بدهند، ما صاحبان این سرزمین هستیم، ما کسانی هستیم که باقی ماندیم و مقاومت کردیم و این ما هستیم که سرنوشت کشور خود را مشخص می کنیم.

شیخ صبری الشنوانی از شیوخ و بزرگان قدیمی دمشق به پایگاه العهد گفته است بافت یکپارچه جامعه سوریه سبب شده است که سوریه در مقابل این حجم گسترده از جنایاتی که علیه آنها صورت می گیرد، ایستادگی کنند.

شیخ ادهم الخطیب از علمای دینی دمشق هم تاکید می کند فقط خون شهدا توانست توطئه جهانی را علیه سوریه خنثی کند و از فروپاشی نجات دهد نه کنفرانس هایی که گاه و بیگاه در این نقطه یا آن نقطه برگزار می شود.

البته صفحات پایگاه های اجتماعی همچون فیسبوک هم شاهد تحرکات گسترده شهروندان سوری علیه کشورهایی که در حمایت از گروه های تروریستی مسلح در سوئیس گردهم جمع شدند و نیز به تمسخر گرفتن بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد به سبب مواضع متزلزل و همسو با محور ضد سوری بوده است.

دست بالای هیات دولت سوریه در ژنو ۲


به هر حال کنفرانس جنجالی ژنو ۲ در حالی آغاز شد که درگیری های شدیدی میان ارتش سوریه و گروه های مسلح چند ملیتی ادامه دارد که همچنان برخی کشورهای عربی و در راس آنها عربستان اصرار دارند به عنوان آخرین تیری که در کمان دارند، بتوانند در جنگی که سه سال است بر سوریه تحمیل کرده اند، تغییری در صحنه نبرد میدانی ایجاد کنند به این امید که کفه ترازو را به سمت گروه های مورد حمایتشان تغییر دهند.

ارتش سوریه طرح های نظامی متعددی را برای نابودی کانون های تروریسم و افراد مسلح در این کشور آماده کرده و در حال اجرا کردن آن است.

ناظران هیچ شکی ندارند که تحولات سیاسی اخیر بر روند عملیات نظامی ارتش سوریه علیه تروریست ها تاثیر داشته اما در عین حال این افراد، قدرت و قاطعیتی را که رهبران سیاسی و نظامی سوریه از خود نشان دادند، سبب وادار کردن آمریکا به مذاکره با روسیه دانستند که به برگزاری کنفرانس ژنو ۲ هر چند ناقص برای دستیابی به راهی برای حل سیاسی بحران منجر شد.

این در حالی است که گروه های مسلح همچنان در سراشیبی سقوط و اضمحلال حرکت می کنند و کشورهای حامی آنها هم امیدی به هیچ گونه موفقیتی برای آنها ندارند با وجودی که این گروه ها به کثیف ترین و زشت ترین شیوه ها در جنگ از ارتکاب جنایات علیه بشریت و استفاده از سلاح های ممنوعه بین المللی تا شعله ور کردن آتش فتنه طایفه ای و مذهبی روی آوردند که ستون فقرات طرح خاورمیانه جدید آمریکایی اسرائیلی و همپیمانان عرب آنها برای تجزیه منطقه بر اساس دیدگاه های جدیدشان است.

ناظران عرب و بین المللی بر این باورند که سوریه و همپیمانانش به ویژه حزب الله، به موفقیت هایی بر ائتلاف غربی عربی اسرائیلی دست یافته اند.

به گفته ناظران، آهنگ درخواست ها از حزب الله برای عقب نشینی از سوریه هم کاهش یافته است، هر چند افرادی همچون سعودالفیصل همچنان بر موضع خصمانه و کینه توزانه خود علیه مقاومت ادامه می دهند.

مواضع محور ضد سوری نشان می دهد که شرط بندی بر قدرت گروه های تروریستی چند ملیتی برای تغییر موازنه قوا در صحنه میدانی شکست خورده به ویژه پس از آنکه پروژه تجاوز نظامی آمریکا به سوریه در مقابل تهدیدهای محور بازدارندگی و مقاومت با شکست روبرو شد.

البته به استثنای عربستان که به صراحت از گروه های تروریستی مسلح حمایت می کند و بر تکمیل پروژه خود اصرار دارد، بیشتر کشورهای غربی از جمله آمریکا به عمق خطرات فراوان گروه های تروریستی برای امنیت و صلح بین المللی و البته پیش از همه برای امنیت شهروندان خود پی برده اند به ویژه با توجه به اینکه شماری از اتباع این کشورها فریب گروه های تروریستی تکفیری را خورده و به این گروه ها پیوسته اند که بازگشت آنها به کشورهای خود دربرگیرنده خطرات بالقوه ای خواهد بود.

چرایی مخالفت محور ضد سوری با مشارکت ایران در ژنو ۲


رفتار غربی ها و متحدان عرب آنها در قبال دعوت بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ که با تهدیدهای خود، سبب پس گرفته شدن این دعوت شدند، نشان دهنده وحشت این کشورها از نقش تاثیرگذار ایران در حل بحران سوریه به سبب جایگاه راهبردی سیاسی و نظامی بالایی که در منطقه دارد، به شمار می رود.

البته ایران به صراحت پیش از دعوت بان کی مون هم تاکید کرده بود موضع خود را در خصوص بیانیه ژنو ۱ تغییر نخواهد داد، شرطی که آمریکا و متحدانش اعلام کرده بودند.

با این حال اظهارات مقامات بین المللی همچون بان کی مون و اخضرالابراهیمی در خصوص ضرورت مشارکت ایران در روند حل بحران سوریه و تاکید آنها بر شرکت کشورمان در کنفرانس ژنو هر چند با صخره بلند مخالفت های محور ضد سوری روبرو شد، اما نشان داد که جامعه جهانی به اهمیت نقش ایران در حل بحران های منطقه ای واقف است و همانطور که عمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه گفته است قطعا حضور ایران در کنفرانس خیلی مفید بود و غیبت این کشور این فرصت را از کنفرانس گرفت چرا که ایران کشور بزرگ در منطقه و دارای جایگاه مهمی است.

اما تناقض بزرگ آنجاست که از کشورهای حامی تروریست ها در سوریه که نقش مهمی در طولانی شدن بحران و ادامه کشتار مردم و ویرانی زیرساخت ها توسط تروریست های مزدور خود دارند، همچون عربستان دعوت به عمل آمد و در کنفرانس شرکت کردند در حالی که به گفته الزعبی عربستان علنا خواستار ارسال سلاح برای گروه های مسلح می شود و دشمنی خود با سوریه را علنی کرده است، اما ایران که مواضع شفافی داشته و خواستار کمک به حل مسالمت آمیز بحران سوریه است، دعوت نمی شود.

البته تجربه تاریخی نشان داده است که همانطور که در خصوص حل بحران های افغانستان و عراق، آمریکا و دیگر کشورهای غربی در نهایت دست به دامان ایران شدند، درخصوص بحران سوریه هم سرانجام ناگزیر خواهند شد به سراغ ایران آمده و از این کشور برای حل بحران این کشور درخواست کمک کنند.

هدف نجات مردم سوریه نیست بلکه نابودی محور مقاومت است


از سوی دیگر برخی مقامات عربی و غربی حامی گروه های تروریستی به ویژه سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی، جان کری، فابیوس و … در سخنرانی های خود در افتتاحیه کنفرانس ژنو ۲ شمشیر را علیه مقاومت از رو بسته و به جوسازی علیه آن که نمادش حزب الله است، پرداختند و عمق کینه توزی و دشمنی خود با مقاومت را آشکار کردند.

این افراد در اظهارات مغرضانه خود، مقاومت را تروریسم توصیف کردند، همان مقاومتی که اسطوره شکست ناپذیری رژیم اشغالگر قدس را در هم شکست واکنون به خاطر کمک به ملت های لبنان و سوریه و محور مقاومت چاره ای جز ورود به صحنه میدانی برای مبارزه با تروریست های تکفیری نداشت.

کشورهای غربی و متحدان عرب آنها در کنار ترکیه در حالی دم از مردم سوریه می زنند و برای آنها دلسوزی می کنند که در عمل در کنار گروه های تروریستی مسلحی قرار گرفته اند که خواب و آرامش را از مردم سوریه گرفته و هر روز خون بیگناهان بیشتری بر زمین ریخته می شود.

عدنان منصور وزیر خارجه لبنان در این باره گفته است اینکه کسانی از خارج بیایند و مقاومت را تروریسم بخوانند، پذیرفتنی نیست.

منصور گفت هنگامی که برخی در کنفرانس ژنو ۲ اظهارات مغرضانه ای را علیه مقاومت مطرح کرده و خواستار خروج رزمندگان حزب الله شدند بدون اینکه خواستار خروج گروه های تررویستی تکفیری خارجی شوند، غیر قابل قبول است.

افرادی چون سعودالفیصل که به دشمنی و کینه توزی نسبت به مقاومت لبنان به رهبری حزب الله شناخته شده اند و به ویژه در جریان جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان، به صراحت در جبهه دشمن صهیونیستی قرار گرفت و حتی در توجیه تجاوز صهیونیست ها، مقامت لبنان را به ماجراجویی متهم کردند، این افراد در کنفرانس ژنو ۲، حزب الله را گروه تروریستی و اقدامات این جنبش در راستای حمایت از امنیت مردم لبنان و سوریه و مبارزه با گروه های تروریستی تکفیری مورد حمایت سعودی ها را تروریستی توصیف کردند.

البته تحرکات خصمانه آل سعود و متحدانش علیه حزب الله تنها به کنفرانس ژنو ۲ محدود نمی شود، عربستان اعضای شورای همکاری خلیج فارس را وادار کرده است حزب الله را به عنوان یک گروه تروریستی قلمداد کند و فشارها علیه حامیان مقاومت در منطقه را تشدید کرده است.

مقاومت توانست غرور از دست رفته را به ملت های عرب و مسلمان پس از چندین دهه برگرداند، ملت های عرب که از سازش و خیانت های مکرر سران وابسته و مرتجع خود به ملت فلسطین و قبله نخست مسلمانان و البته شکست های خفت بار ارتش های عرب در برابر ارتش رژیم صهیونیستی به ستوه آمده بودند، در پی پیروزی غرورآفرین رزمندگان حزب الله در جنگ ۳۳ روزه و در هم شکسته شدن اسطوره ارتشی که به شکست ناپذیر بودن خود در برابر ارتش های عربی می بالید، غرور از دست رفته را بازیافت و احساس سربلندی کرد و این پیروزی سبب افزایش محبوبیت مقاومت لبنان با وجود شیعه بودن در میان ملت های عرب به ویژه اهل سنت شد.

در حال حاضر حزب الله یک وزنه قابل توجه در تحولات لبنان و منطقه به شمار می رود که حتی دشمنان قسم خورده و سرسخت آن به این حقیقت اعتراف دارند، جنبشی که توانست با دشمن درجه یک مسلمانان یعنی رژیم صهیونیستی مبارزه کند و سرزمین لبنان را از اشغال این رژیم آزاد کند.