اوباما در سخنرانی امروز خود چه می‌گوید؟

به گزارش افکارنیوز، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا امروز در حالی برای سخنرانی سالانه خود به کنگره می‌رود که محبوبیت وی به پایین‌ترین حد رسیده و در موضوعات مختلف با نمایندگان سنا و مجلس اختلافات جدی دارد.

در ادامه به برخی محورهایی می‌پردازیم که اوباما احتمالا در سخنرانی امروز خود از آن‌ها صحبت می‌کند. اوباما در این سخنرانی تلاش می‌کند تا در دستکم برخی موارد کنگره را با خود همراه کند:

- تلاش برای کاهش اختلاف درآمدی طبقات مختلف: هرچند که عدالت اقتصادی همواره از جمله شعارهای «باراک اوباما» بوده، اما با توجه به نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای به نظر می‌رسد تأکید بر این موضوع از اهمیت خاصی برای دموکرات‌ها برخوردار باشد. حزب دموکرات تصور می‌کند که با تکیه به این موضوع می‌تواند کرسی‌های بیشتری را در انتخابات پیش رو به دست آورد. نظرسنجی‌ای که اخیرا روزنامه «یو‌اس‌ای‌تودی» و موسسه «پیو» انجام داده‌اند، نشان می‌دهد اغلب مردم آمریکا معتقدند که اختلاف درآمدی طی یک دهه اخیر افزایش یافته است. همین نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق با افزایش طول دوره پرداخت مزایای بیکاری و بالا بردن حداقل دستمزد موافق هستند.

- توضیح در مورد اختیارات اجرایی برای دور زدن کنگره: اوباما اخیرا سال ۲۰۱۴ را «سال اقدام» نامگذاری کرده، اما هنوز توضیح درستی در مورد این عبارت نداده است. از همین روی انتظار می‌رود او در سخنرانی امروزش در مورد اختیارات اجرایی خود که می‌تواند با استفاده از آن‌ها تصمیماتش را بدون نیاز به کنگره، اجرا کند، توضیح دهد. کنگره آمریکا در بسیاری از موارد از جمله بحثبودجه دولت مرکزی مخالفت‌های گسترده‌ای با سیاست‌های اوباما داشته و این امر حتی سال قبل به تعطیلی دولت فدرال هم منجر شد. به همین جهت وی احتمالا امروز درخواست‌های خود از کنگره را مطرح می‌کند و توضیح می‌دهد که اگر کنگره این درخواست‌ها را نپذیرد، او چه اقدامی انجام می‌دهد.

- قوانین مهاجرت: در حالی که جمهوری‌‌خواهان کنگره برای موافقت با درخواست‌های اوباما و اعطای وضعیت قانونی مشخص به مهاجران غیرقانونی اعلام آمادگی کرده‌اند، اما آنطور که «ان‌بی‌سی» نوشته اوباما در سخنرانی امروز خود باید طوری صحبت کند که جمهوری‌خواهان تصور نکنند که او قصد دارد چیزی را به آن‌ها دیکته کند.

- کنترل تسلیحات: در حالی که «باراک اوباما» پیش از سخنرانی سال قبل خود هم از کنگره خواسته بود با «یک رأی ساده» به تصویب قانونی که خشونت‌ در این کشور را کنترل می‌کند، کمک کنند، این طرح‌ها همچنان در کنگره خاک می‌خورد و حتی به نظر نمی‌رسد در سنای با اکثریت دموکرات هم بتواند آرای لازم را کسب کند.

بحثهایی چون تغییرات زیستمحیطی، اصلاحات مالیاتی و دفاع از طرح خدمات درمانی موسوم به اوباما کر از جمله دیگر مباحث داخلی است که احتمالا در سخنرانی امروز رئیسجمهور آمریکا مطرح میشود.