شورای امنیت سازمان ملل به رژیم عمر بشیر، رئیسجمهور سودان هشدار داد که هر چه زودتر این شهر را تخلیه کند.

به گزارش افکارنیوز به نقل از جام جم، ارتش عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان شمالی روز شنبه ۲۱ مه با تانک و سلاح‌های سنگین به شهر مرزی " آبیه " در سودان جنوبی حمله برد و این شهر را به اشغال خود درآورد.

در این میان یک سخنگوی سازمان ملل اعلام کرده است که اشغال نظامی " آبیه " باعثشده است که حدود ۲۰ هزار نفر از این شهر بگریزند و آواره شوند. گفته می‌شود افراد مسلح وابسته به نیروهای عمر بشیر بسیاری خانه‌ها را غارت کرده‌اند.

تاکنون دولت سودان جنوبی چندان مقاومتی در برابر نظامیان اشغالگر آبیه نکرده است. ولی به نظر نمی‌آید که دولت جنوب، این شهر از نظر استراتژیک مهم را به راحتی به عمر البشیر، رئیس جمهور سودان شمالی واگذار کند.

شهر مرزی " آبیه " در خاک سودان جنوبی قرار دارد که طی یک رفراندوم در ماه ژانویه‌ سال جاری اعلام استقلال کرد. قرار است در ۹ ژوئیه دولت مستقل سودان جنوبی از سوی اجلاس عمومی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شود.

" آبیه " در یک منطقه‌ نفت‌خیز سودان قرار گرفته است. دو کشور شمالی و جنوبی سودان ادعای ارضی نسبت به این شهر دارند. قرار بوده است طی یک همه‌پرسی درباره آینده‌ این شهر تصمیم گرفته شود. ولی این همه‌پرسی عملی نشد.

کمک اتحادیه اروپا برای بازسازی سودان

به‌رغم تمام مناقشه‌ها، اتحادیه اروپا حدود ۲۰۰ میلیون یورو برای کمک به بازسازی سودان جنوبی در نظر گرفته است. شهروندان سودان جنوبی سالیان دراز تحت فشار و تهاجم نیروهای خودسر و امنیتی رژیم عمر البشیر در شمال بوده‌اند.

دیرک نیبل، وزیر عمران و توسعه‌ آلمان روز سه‌شنبه پیش از اجلاس وزیران امور عمران و توسعه اتحادیه اروپا گفت که سودان جنوبی «بی‌اندازه به کمک‌ها برای بازسازی کشور نیاز دارد».

وی افزود که انسان‌های این منطقه پس از رنج ده‌ها سال جنگ داخلی و سپس اعلام استقلال باید چشم‌اندازی در برابر خود ببینند.

آمادگی آلمان برای شرکت در سپاه حافظ صلح

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نگرانی دولت خود را نسبت به تشدید بحران در سودان اعلام داشت. وی از طرفین مناقشه خواست تا به توافقنامه‌ صلحی که به امضای هر دو طرف رسیده است پایبند بمانند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، وزیر امور خارجه آلمان طی سخنانی در پارلمان اروپا خواستار عملیات سپاه حافظ صلح سازمان ملل به منظور ایجاد ثبات و امنیت در مرزهای دو کشور شد.

وستروله افزود: آلمان آماده است با سربازان و نیروهای پلیس در این مأموریت شرکت کند.