تبعات جنگ احتمالی چین علیه ژاپن

به گزارشافکارنیوز،جیمز فانل یکی از تحلیلگران نظامی آمریکا و از افسران عالی رتبه اطلاعاتی نیروی دریایی آمریکا در کنفرانسی در سن دیگو اعلام کرده که چین در پی آغاز یک جنگ کوتاه و سریع(حمله برق آسا) علیه ژاپن است.

پروفسور " نادر انتصار " استاد دانشگاه آلابامای جنوبی و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در خصوص امکان این حمله و تبعات امنیتی آن برای منطقه به خبرنگار مهر گفت: اظهارات ژنرال فالن درباره چین در یک کنفرانس در یک موسسه دریایی برآوردی صریح و بی پروا از سوی یک مقام عالی رتبه امنیتی نیروی دریایی بود.

انتصار تصریح کرد: وی در اظهارات خود چین را یک قدرت سلطه طلب که سعی می کند رقیبان خود را با قلدری از صحنه خارج کند خوانده و گفت این کشور یک تهدید اصولی غیرقابل اعتماد است. وی همچنین چین را متهم به آماده شدن برای یک جنگ کوتاه و سریع علیه ژاپن کرده و از آماده شدن این کشور برای ایجاد یک حریم دفاع هوایی بر فراز دریای چین شرقی خبر داد تا موقعیت چین را در قبال ژاپن که دارای اختلافات ارضی با این کشور است تقویت کند.

استاد دانشگاه آلاباما در ادامه یادآور شد: وزارت دفاع آمریکا سعی کرد اهمیت اظهارات ژنرال فالن را کم جلوه دهد. دریادار " جان کربی " سخنگوی پنتاگون در واکنش به اظهارات ژنرال فالن گفت که آمریکا خواستار روابط خوب نظامی با چین است. همچنین زمان اظهارات ژنرال فالن هم برای پنتاگون تعجب برانگیز بود زیرا اظهارات وی در زمانی بیان شد که آمریکا از چین برای پیوستن به رزمایش دریایی در سواحل هوایی که با حضور نیروی دریایی آمریکا و استرالیا و چندین کشور حوزه اقیانوس آرام دعوت کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: من معتقد هستم که چین جنگی علیه ژاپن آغاز نخواهد کرد، زیرا پکن از تبعات فاجعه بار چنین اقدامی کاملا آگاه است . هدف عملی چین حفظ وضع موجود، ثبات و امنیت در منطقه است.