افزایش تحرکات آمریکا با شدت گرفتن تحولات اوکراین

به گزارشافکارنیوز،صدای روسیه اظهار کرد: " جی کارنی " با بیان این مطلب اعلام کرد: آمریکا خواهان توقف خشونتها در اوکراین و آغاز اصلاحات دموکراتیک در این کشور است. به گفته کارنی، واشنگتن آماده همکاری با روسیه و اتحادیه اروپا برای بازگرداندن اتحاد به اوکراین است.

در همین رابطه روز گذشته نیز " باراک اوباما " رئیس جمهور آمریکا، با " ولادیمیر پوتین " همتای روس خود به صورت تلفنی گفتگو کرد و آخرین رایزنی های دو کشور در خصوص اوکراین انجام شد.

بر اساس این گزارش، علاوه بر این اظهارات جی کرنی، کاخ سفید نیز با صدور بیانیه ای از آزادی " یولیا تیموشنکو " نخست وزیر اسبق اوکراین، استقبال کرد.

جی کارنی در حالی از انجام اصلاحات دموکراتیک در اوکراین سخن می گوید که در زمان جریان اعتراضات ضد دولتی در کی یف، برخی از مقامات شناخته شده ایالات متحده با سفر به اوکراین در میان معترضان حاضر شده و به صراحت حمایت خود را از اقدامات آنها اعلام کرده بودند.

به نظر می رد که آمریکا و اتحادیه اروپا بعد از پیروزی مهره های خود در اوکراین به دنبال استفاده از شرایط موجود و تقسیم غنایم به دست آمده از این جریان هستند و این در حالی است که روسیه هنوز در این خصوص وارد عمل نشده است.

تحولات اوکراین به دلیل حمایت غرب از مخالفان و روسیه از " ویکتور یانوکویچ " رئیس جمهور، به درازا کشید و سرانجام دخالتهای این دو جریان خارجی منجر به سقوط دولت شد.

بانوی انقلاب نارنجی با ویلچر آمد


شاید از مهمترین تحولات روز گذشته اوکراین، بعد از فرار یانوکویچ از پایتخت، آزادی تیموشنکو از زندان باشد. تیموشنکو که بسیاری وی را به عنوان بانوی انقلاب نارنجی اوکراین می دانند در زندان شهر خارکف دوران محکومیتی خود را سپری می کرد که تحولات اوکراین به اوج خود رسید.

نخست وزیر سابق اوکراین پس از آزادی در شهر خارکف راهی کی یف شد و در میدان استقلال این شهر مورد استقبال هزاران نفر از معترضان قرار گرفت. یولیا تیموشنکو که بر روی صندلی چرخدار برای حاضران در میدان استقلال سخنرانی می کرد، گفت: شما قهرمان هستید.

نخست وزیر سابق اوکراین به معترضان حاضر در میدان استقلال هشدار داد که فکر نکنند کارتمام شده است.

تيموشنکو گفت: تا کار را تمام نکنيد نباید اين ميدان را ترک کنيد. چرا که هيچ کس نمی تواند کاری که شما انجام داده ايد، انجام دهد، نه کشور های ديگر، نه هيچ کس ديگر. ما اين غده سرطانی را از بين برديم.