هیگ به کی‌یف می‌رود

به گزارشافکارنیوز،شبکه «آی‌تی‌وی» اظهار کرد: «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس امروز برای دیدار با مقامات دولت موقت اوکراین راهی کی‌یف می‌شود.

وی دیروز هم با صدور بیانیه‌ای از تحولات اوکراین و صدور مجوز اقدام نظامی در اوکراین از سوی پارلمان روسیه ابراز نگرانی کرده و از مسکو خواسته بود به تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارد. انگلیس دیروز همچنین سفیر روسیه را احضار کرده و کاهش تنش در منطقه «کریمه» را خواستار شد.

نیروهای روس از دو روز گذشته به درخواست دولت محلی «کریمه» حفاظت برخی مراکز مهم این منطقه را به دست گرفته‌اند. پارلمان روسیه دیروز به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور اجازه داد در صورت نیاز از قوای نظامی در اوکراین بهره گیرد.

بحران در اوکراین سه ماه قبل و پس از آن کلید خود که «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهور این کشور از امضای پیمان تجاری با اتحادیه اروپا سر باز زد. در پی این تصمیم گروه‌های حامی اتحادیه اروپا هواداران خود را به خیابان‌ها فراخوانده و تظاهرات‌هایی را در کی‌یف شکل دادند. این تظاهرات‌ها با حمایت علنی آمریکا و اتحادیه اروپا و گسترش یافته و به مرور به آشوب‌های منجر شد که جان بیش از ۱۰۰ نفر را گرفت.

با بالا گرفتن بحران مخالفان روز ۲ اسفند توافقنامه صلح با دولت امضا کرده و دولت هم پذیرفت که انتخابات زودهنگام برگزار کند و در قانون اساسی تغییراتی دهد. با این وجود درگیریها یک روز پس از آن هم ادامه یافت و نهایتا یانوکوویچ از بیم جان خود مجبور به ترک پایتخت شد. وی در تازهترین اظهاراتش، همچنان خود را رئیسجمهور دانسته و تصمیم پارلمان را که بعد از رفتن او به دست مخالفان افتاد و وی را برکنار کرد، غیرقانونی دانسته است. نماینده روسیه دیشب در جریان نشست اضطراری شورای امنیت با موضوع اوکراین، رسما اعلام کرد که مسکو تلاش میکند تا اوضاع را به حالت اول بازگرداند. روسیه میگوید مخالفان باید به توافقنامه روز ۲ اسفند عمل کنند.