تخریب مساجد و زیارتگاه‌ها در شمال سوریه

به گزارشافکارنیوز،عناصر گروه موسوم به " دولت اسلامی در عراق و شام " حدود یک ماه قبل به شهر کرد نشین " تل معروف " در شمال سوریه حمله کردند.
عناصر داعش پس از یورش به این شهر، مساجد و زیارتگاه‌های آن را به بهانه صوفی بودن آنها ویران کردند.

روزنامه " المرصد " خاطرنشان کرد: در شهر " تل معروف " چندین اثر تاریخی دینی و مزار و یک دانشکده علوم اسلامی و آموزش زبان عربی وجود داشت. به صورتیکه قبل از آغاز جنگ در سوریه، این شهر یکی از مراکز تعلیم دانشجویان سوری و غیر سوری بود.

همه آثار این شهر توسط " محمد مطاع الخزنوی " از کردهای صوفی ترکیه ساخته شده بود که در دوران جنگ جهانی دوم برای زندگی به سوریه مهاجرت کرد.
" محمد عصام " پژوهشگر علوم تاریخی در شهر " تل معروف " است که نزدیک مسجدی زندگی می‌کرد که به دست عناصر داعش تخریب شد.

عصام گفت: عناصر مسلح شبانه وارد شهر شدند و پیش از صبح به مسجد حمله کردند. من آنها را از داخل خانه خود زیر نظر داشتم. آنها عبارتهایی توهین آمیز را روی در و دیوار مسجد نوشتند، و پس از آن مسجد و حتی نسخه‌های قرآن داخل مسجد را به آتش کشیدند.

عصام با اشاره به مزاری که در ۹۰۰ متری این مسجد قرار دارد، اظهار داشت: پس از آن صدای انفجار شنیدم و متوجه شدم که عناصر مسلح در حال استفاده از سلاح سنگین هستند. بعد از آنکه آنها شهر را ترک کردند، از خانه خارج شدم و دیدم که آنها با مسجد و آن زیارتگاه چه کردند.
عصام تأکید کرد: من صوفی نیستم ولی به عنوان یک شهروند سوری و پژوهشگری که همه آثار و مساجد صوفی کشور را می‌شناسد، تأکید می‌کنم که این حوادثفقط در شهر " تل معروف " روی نداده است.

شهر تل معروف در استان " حسکه " قرار دارد، و یکی از صحنه‌های درگیری عناصر داعش و نیروهای دفاعی کرد سوریه بوده است.
عناصر داعش علاوه بر تخریب مساجد، به خانهها و مغازههای این شهر نیز حمله و داراییهای شهروندان را غارت کردند.