جلسه اضطراری پیمان امنیت جمعی

به گزارشافکارنیوز،اعضای دائمی سازمان پیمان امنیت جمعی امروز صبح در جلسه‌ای در مقر این سازمان در مسکو، آخرین تحولات اوکراین و احتمال سرایت دامنه ناامنی‌ها به منطقه آسیای مرکزی را مورد بحثو بررسی قرار دادند.

«ولادیمیر زین‌الدین‌اف» سخنگوی این سازمان به رسانه‌ها گفت: این جلسه به ریاست «نیکلای بوردیوژا» دبیرکل این نهاد برگزار و در آن پیشنهاداتی در زمینه جلوگیری از تشدید بحران و گسترش بی‌ثباتی‌ها از قلمرو اوکراین به کشورهای هم‌مرز و منطقه سازمان امنیت جمعی بررسی شد.

به گفته وی، کشورهای عضو توافق کردند، هر کدام گزارشات میدانی خود از تحولات اوکراین را در اختیار یکدیگر قرار داده تا در جلسات بعدی در خصوص آخرین وضعیت و احتمال توسعه دامنه تحولات بحثو تبادل نظر کنند.

تشکیل جلسه اضطراری کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در حالی صورت می‌گیرد که به‌ اعتقاد تحلیلگران مسائل سیاسی، آنچه در اوکراین می‌گذرد آغاز یک روند نسبتا طولانی است که آمریکا و غرب با هدف تضعیف و حتی فروپاشی روسیه و به‌ حداقل رساندن نقش آن در مناطق پیرامون و به ‌ویژه آسیای مرکزی و قفقاز دنبال خواهند کرد.

بنابراین در محافل کارشناسی و رسانه‌ای منطقه امروزه این پرسش مطرح است که بعد از اوکراین نوبت چه کشوری خواهد بود؟ در این رابطه هیچ یک از جمهوری‌های آسیای مرکزی استثنا نخواهند بود ولی فعلا وجود مجموعه‌ای از عوامل داخلی و خارجی شرایط قزاقستان و قرقیزستان را حساس‌تر از دیگر کشورها کرده است.

روز گذشته نیز رئیس‌جمهور قزاقستان با اظهار نگرانی از تشدید تحولات سیاسی در اوکراین اعلام کرد وضعیت اوکراین به طور مستقیم بر کشورهای همسود تأثیر منفی می‌گذارد.

سازمان پیمان امنیت جمعی شامل ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان بوده و صرفهنظر از خودداری اوکراین برای عضوت در آن، وضعیت فعلی این کشور در حال حاضر سایر کشورهای این محدوده را تحت تأثیر قرار داده است.