اسنودن: برلین شریک جرم آژانس اطلاعاتی آمریکا است

به گزارشافکارنیوز،روزنامه " هندلز بلات " اظهار کرد: آلمان به گفته " ادوارد اسنودن "، افشاگر اطلاعات جاسوسی آمریکا، دولت آلمان در جاسوسی آمریکا از شهروندان آلمانی در برابر فشارهای آژانس امنیت ملی آمریکا سر فرود آورده است.

اسنودن این اظهارات را در پاسخی به پرسش های پارلمان اروپا نوشته است و کمیسیون داخلی پارلمان اروپا نیز روز گذشته این نامه را در صفحه اینترنتی خود منتشر کرد.

بر این اساس، آلمان تحت فشار شدید آژانس امنیت ملی آمریکا برای تغییر قانون موسوم به " جی ده " خود قرار گرفته که در جهت برآوردن خواسته های این آژانس جاسوسی و تضعیف حقوق اساسی شهروندان آلمانی است.

قانون " جی ده " دخالت در آزادی ارتباطات از راه دور و شنود تلفن ها را تنظیم می کند.

به نوشته اسنودن، آژانس امنیت ملی آمریکا مشابه چنین اعمال نفوذهایی را در کشورهای سوئد، هلند و نیوزلند هم دارد. هر کدام از این کشورها دستوری از آژانس امنیت ملی آمریکا دریافت کرده اند که گاهی اوقات این دستورات تحت پوشش وزارت دفاع و یا سازمان های دیگر در این کشور بوده است و این دستورات حمایت های قانونی از ارتباطات راه دور این کشورهای اروپایی را تضعیف می کند.

به گفته اسنودن، آژانس امنیت ملی آمریکا، بخصوص تکنولوژی های خود برای جاسوسی های گسترده را با سازمان های این کشورهای اروپایی تقسیم می کند. اسنودن همچنین تاکید کرد که وی برای پناهندگی به اروپا تلاش می کند اما کم تر در این باره خوش بین است.

وی همچنین هر گونه رابطه با دولت های روسیه و چین را رد کرده و افشاگری های بیشتر درباره جاسوسی ها را بعید ندانسته و تصریح کرد که بسیاری برنامه های مخفی دیگر وجود دارد که حقوق شهروندان اروپایی را نقض می کند. اینکه کدام یک از این برنامه ها را می توان علنی کرد یک مسئله مربوط به علایق عمومی است و درباره آن خبرنگاران مسئول و نمایندگان دولتی باید تصمیم بگیرند.

وی همچنین تصریح کرد که جاسوسی های جمعی و گسترده حقوق ما را نقض می کند، امنیت ما را به بازی گرفته و سبک زندگی ما را در معرض تهدید قرار می دهد.

اسنودن یک بار دیگر این مسئله را تایید می کند که سازمان جاسوسی آمریکا همچنین به صورت هدفمند جاسوسی های اقتصادی نیز می کرده است.