نویسنده و پژوهشگر معروف آمریکایی در مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به نگرانی آل سعود از انقلابها در کشورهای عربی، از تلاش سعودی ها برای تشکیل باشگاه پادشاهان خبر داد.
به گزارش العالم، " نیل مک فارکوهار " در این مقاله تاکید کرد: پادشاهی عربستان بشدت در تلاش است تا دیگر پادشاهی ها را به یکدیگر مرتبط سازد تا از این طریق با هرگونه تلاش برای سرنگونی رژیم های استبدادی مقابله کند.
مک فارکوهار خاطرنشان کرد: هدف عربستان سعودی از پیشنهاد پیوستن اردن و مراکش به ۶ عضو شورای همکاری – که آل سعود با استفاده از آن توانست مجوز اعزام نیرو به بحرین برای سرکوب مردم را بگیرد - تشکیل " باشگاه پادشاهان " در منطقه است.
در ادامه این مقاله آمده است: عربستان سعودی با استفاده از توانایی های اقتصادی و دیپلماتیک خود بصورت گسترده در منطقه در تلاش است تا تحولات و تغییرات منطقه را محدود کند، تا از این طریق نظام های پادشاهی را از حرکتهای مردم ناراضی نجات دهد، و از سرنگونی بقیه رهبرانی که برای آرام کردن مردم ناراضی خود در تکاپو هستند، جلوگیری کند.
نویسنده این مقاله با اشاره به کمک ۴ میلیارد دلاری اخیر عربستان سعودی به شورای عالی نظامی مصر و همچنین تلاش برای تسهیل خروج عبدالله صالح از یمن و الحاق اردن و مراکش به شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد: عربستان سعودی بشدت در تلاش است تا از هرگونه تغییر دیگر در منطقه جلوگیری کند.
نیویورک تایمز دخالتهای عربستان سعودی در مسائل منطقه را بسیار غیرعادی دانست، و تاکید کرد: ناآرامی ها در منطقه، ریاض را مجبور کرده است در مصر و یا دیگر کشورها بدنبال " کودتا علیه انقلابها " باشد. البته برخی کارشناسان استفاده از این عبارت را در مقابل اقدامات عربستان سعودی بسیار کم می دانند.
" خالد دخیل " تحلیل گر سیاسی و روزنامه نگار عربستانی در اینباره به نیویورک تایمز گفت: سعودی ها از این موج انقلابها خوششان نمی آید؛ آنها واقعا ترسیده اند.
نیویورک تایمز با اشاره به انقلاب مردم مصر و سرنگونی حسنی مبارک، افزود: دلیل مخالفت عربستان سعودی با انقلاب مصر و تلاش برای حمایت از حسنی مبارک؛ ترس آل سعود برای نقش و جایگاه خود بین کشورهای اسلامی، و کم رنگ شدن وهابیت است.
نویسنده این مقاله تاکید کرد: پس از سرنگونی مبارک، همپیمان نخست عربستان در منطقه، آل سعود تلاش کرد تا از محاکمه مبارک جلوگیری کند، ولی پس از آن نظر خود را تغییر داد تا روابط خود را با مصر جدید بهبود بخشد، و از پیروزی اخوان المسلمین در انتخابات پارلمانی آینده جلوگیری کند.
نیویورک تایمز خاطرنشان کرد: سعودی ها از انقلاب مصر نفرت دارند، زیرا مصر جدید در سیاست خارجی خود بدنبال بهبود روابط با جنبش مقاومت اسلامی(حماس) و همچنین جمهوری اسلامی ایران است.
این نویسنده آمریکایی افزود: انقلاب کشورهای عربی، ضعف ائتلاف موسوم به کشورهای میانه رو عربی به رهبری عربستان و مصر را برملا کرد؛ این ائتلاف در گذشته همواره آماده همکاری با آمریکا و صلح با اسرائیل بود.
نیویورک تایمز با اشاره به مقاله اخیر یک نویسنده سعودی در روزنامه واشنگتن پست، خاطرنشان کرد: تیرگی روابط ریاض و واشنگتن در این مقاله کاملا آشکار است؛ چراکه نویسنده تاکید کرده است، ریاض آماده است تا به تنهایی پیش برود، زیرا آمریکا هم پیمانی است که دیگر نمی توان به آن اعتماد کرد.
نویسنده این مقاله با اشاره به قرارداد ۶۰ میلیارد دلاری عربستان با آمریکا برای خرید سلاح، تاکید کرد: روابط آمریکا و عربستان که از مدتها بر اصل نفت در برابر حمایت استوار بود، امکان دارد بزودی تغییر کند؛ باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در سخنرانی هفته گذشته خود از حکام مستبد خاورمیانه می خواهد به مطالبات ملت خود برای دمکراسی تن دهند، ولی به کشور عربستان که سفیر آن " عادل الجبیر " کاملا آشکار در صف اول نشسته بود، بصورت مستقیم اشاره نکرد.
در پایان این مقاله آمده است: عربستان سعی می کند با هر انقلابی بصورت جداگانه برخورد کند؛ در بحرین به زور روی آورد و برای سرکوب مردم نیرو اعزام کرد، و در ارتباط با برخی دیگر از انقلابها، راه های دیپلماتیک را در پیش گرفت، و برای حمایت از پادشاهی عمان به کمک مالی روی آورد.