عصر ایران - در پی انتشار خبري در سايت عصرايران با عنوان "عقب نشینی مصر از رابطه با ایران: هنوز زود است " برخي رسانه ها ، اقدام به تشکیک و تردید در صحت این خبر درباره وزیر خارجه مصر كردند و مدعي شدند كه وي نگفته برقراري رابطه ايران و مصر ، به تعويق افتاده است.

بر این اساس عصرایران با تاکید بر صحت خبر خود، ‌ تصریح می دارد که اظهارات اخیر نبیل العربی ‌، وزیر خارجه مصر ‌که گفته است " برقراری رابطه با ایران منوط است به تشکیل پارلمان و تصمیم این نهاد در این باره " عقب نشینی مصر از موضع اولیه خود در برابر ارتقای روابط با ایران است.

در این باره دوستانی که مدعی اند مصر ها همچنان قرص و محکم پای برقراری سریع رابطه با ایران ایستاده اند و عصرایران در باور خلاف این مدعا، ‌ره به خطا برده ‌نکات زیر را به دقت مطالعه کنند.

۱ - چرا وزیر امور خارجه مصر در ابتدای طرح موضوع ازسرگیری رابطه با ایران، هیچ مطلبی درباره پارلمان این کشور به میان نیاورد؟ چگونه است که به یکباره موضوع پارلمان مطرح می شود؟

۲ - براساس قانون اساسی فعلی مصر که فعلاً‌ در حال " تعلیق " است؛ اقدام دولت مصر برای ازسرگیری رابطه دیپلماتیک با کشور دیگر منوط به اجازه پارلمان نیست بلکه پارلمان می تواند اختیاراً‌ در این زمینه نظر دهد و لذا معلوم است که مصری ها، ‌ از آن موضع اولیه کوتاه آمده اند و پارلمان فقط یک بهانه دیپلماتیک است.

۳ - براساس برنامه شورای نظامی مصر، قرار است سه ماه دیگر در این کشور انتخابات پارلمانی برگزار شود و سپس این پارلمان، قانون اساسی جدید را تدوین کنند و پس از آن به رای مردم گذاشته شود تا بعد از آن دستگاه ها و نهادهای مختلف براساس قانون اساسی جدید، فعالیت خود را پی بگیرند. واضح است که سپردن تصمیم گیری درباره رابطه با ایران به چنین پارلمانی، اصولا نوعی فرستادن به دنبال " نخود سیاه " است که وزیر خارجه مصر سعی کرده آن را مطرح کند. در واقع موکول کردن ارتقای روابط ایران و مصر به پارلمان نوعی حواله دادن این موضوع به زمانی نامشخص در آینده است.

۴ - اظهارات مقامات دیپلماتیک معمولا شامل دو بخش تعارفات و اظهارات اجرایی است. مثلا وزیر خارجه مصر در سخنان اخیر خود گفت که است مصر خواهان برقراری روابط با همه کشورهای جهان و از جمله ایران است. این سخنی است که از ابتدای استقرار وی در این سمت تاکنون بارها بیان شده است و چیز جدیدی نیست ولی از سوی دیگر وی گفته است هم اکنون زمان ارتقای روابط با ایران نیست و این نشان می دهد وضعیت فعلی روابط ایران و مصر همچنان ادامه خواهد داشت.

۵ - به سلسله اظهارات وزیر خارجه فعلی مصر درباره رابطه با ایران توجه کنید:

۹ فروردین ۹۰: وزیر خارجه مصر: آماده ایم روابط با ایران را به سطح سفارت ارتقا دهیم / پاسخ تهران: استقبال می کنیم

۱۴ فروردین ۹۰: اعلام آمادگی وزیر امور خارجه مصر برای معامله با ایران: حذف نام قاتل انور سادات در برابر پایین کشیدن پرچم شاهنشاهی

۱۸ فروردین ۹۰: وزیر خارجه مصر: هیچ کس دشمن ما نیست، نه ایران، نه اسرائیل

… و حالا بعد از آن همه ابراز تمایل برای رابطه، ‌ناگهان می گوید: رابطه بماند برای بعد، ‌هر وقت که پارلمان ما تشکیل شد و بررسی کرد و موافقت نمود!

اسم این اقدام ‌اگر عقب نشینی نیست ‌پس چیست؟ مصری ها با چه زبانی بگویند برای برقراری رابطه با ایران عجله ندارند؟

۶ - براساس اظهارات قبلی وزیران خارجه ایران و مصر، قرار بود در ملاقات دو وزیر در حاشیه اجلاس غیرمتعهدها در اندونزی، درباره جزئیات ازسرگیری رابطه دیپلماتیک میان تهران و قاهره و ارتقای آن به سطح سفیر، بحثو تبادل نظر شود نه اینکه پس از مدت ها، وزیر خارجه مصر همتای خود را به دنبال " نخود سیاه " بفرستد. سئوال اینجاست چرا پس از این ملاقات، هیچ جزئیاتی درباره گام های بعدی ارتقای رابطه منتشر نشد؟

۷ - کسانی که می گویند مصر همچنان در صدد برقراری فوری رابطه با ایران است و مدعی اند عصرایران، ‌ اظهارات نبیل العربی را به درستی ترجمه نکرده است، ‌ ضمن مراجعه به رسانه های مصری و عربی که تصاویری از آنها را در اینجا می آوریم، ‌ تیترهای روزنامه ها عربی زیر را نیز بخوانند تا متوجه شوند که دنیایی دارد می گوید که " مصر اعلام کرده رابطه با ایران زود است " و نباید خودمان را در این باره فریب دهیم کما این که عصرایران، ‌مدت ها پیش در مطلبی با عنوان " رابطه با مصر؛ ‌نه ذوق زده شویم، ‌نه بی تفاوت باشیم " ‌هشدار داده بود که مسوولان سیاست خارجی ما نباید در این باره ذوق زده شوند.

روزنامه الدستور چاپ امان / العربی(وزیرخارجه مصر): ارتقای سطح روابط با ایران به سطح سفیر به تاخیر افتاده است
روزنامه الوفد چاپ قاهره / العربی به ایران: منتظر پارلمان آینده باشید
روزنامه الجزیره چاپ ریاض / مصر: هم اکنون زمان ارتقای روابط با ایران نیست
روزنامه مصری الیوم چاپ قاهره / العربی: ارتقای روابط با ایران به پارلمان مصر عرضه می شود
پایگاه خبری الیوم السابع مصر / العربی: ارتقای روابط ایران و مصر به تاخیر افتاد
روزنامه الاهرام چاپ قاهره / العربی به صالحی: ارتقای روابط ایران و مصر به سطح سفیر زود است
روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن / وزیر خارجه مصر: ارتقای سطح روابط دیپلماتیک با تهران هنوز زود است
خبرگزاری فرانسه / وزیر خارجه مصر گفت که ارتقای روابط با ایران تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی مصر به تعویق می افتد

با همه این ها، ‌متاسفانه برخی ها در ایران، ‌ درباره مصر، ‌نه آنچه هست، ‌بلکه آنچه خود آرزو دارند را می بینند و فکر می کنند مصری ها از همین الان برای رابطه با ایران لحظه شماری می کنند و حال آن که منافع ملی مصر و روابط پیچیده آن با غرب و کشورهای عربی، ‌ مقامات قاهره را به حرکت آرام و با احتیاط در این باره واداشته است.