آمادگی چین برای همکاری اقتصادی با اوکراین و کریمه

به گزارشافکارنیوز،العربیه اظهار کرد: سخنگوی وزارت اقتصاد چین روز سه شنبه در کنفرانسی خبری گفت: در صورتی که ثبات و امنیت به کریمه بازگردد، چین همکاری با کریمه را افزایش خواهد داد.

شن دانیانگ با اشاره به نتایج همه پرسی کریمه و آینده پروژه های سرمایه گذاری چین در این منطقه گفت: چین قصد دارد تعدادی از پروژه های سرمایه گذاری خود در اوکراین را اجرا خواهد که در صورت تثبیت اوضاع این کشور این اجرای این پروژه ها را آغاز خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: ما آخرین تحولات اوکراین را زیر نظر داریم زیرا همکاری تجاری بین چین و اوکراین همانند قبل ادامه خواهد یافت.

وی گفت: در صورتی که در کریمه، ‌شرایط تثبیت شود چین به همکاری خود ادامه می دهد و ما امیدواریم وضعیت در اوکراین به زودی تثبیت شود.

پیش از این نیز هونگ لی سخنگوی وزارت امور خارجه چین ۱۸ مارس در نشست خبری درباره همه پرسی کریمه گفت: چین امیدوار است که مساله کریمه هر چه سریع تر از طریق گفت و گوی سیاسی به طور مناسب حل شود.

هونگ لی گفت: چین امیدوار است که مساله کریمه برپایه احترام به نگرانی های مشروع و منافع قانونی طرف ها، هر چه سریع تر از طریق گفت و گوی سیاسی به طور مناسب حل شود.

کشور چین که از حق وتو برخوردار است به قطعنامه سازمان ملل درباره اوکراین که در آن بر غیرقانونی بودن همه پرسی کریمه تاکید شده است، رای ممتنع داد.