افزایش کمک مالی اروپا به اوکراین

به گزارشافکارنیوز،صدای روسیه اظهار کرد: آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر موقت اوکراین پس از امضای قرارداد همکاری سیاسی با اتحادیه اروپا تاکید کرد، اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است تا کمک مالی به کیف را از ۸۴۲ میلیون دلار به بیش از ۲/۲ میلیارد یورو افزایش دهد.

بر اساس این گزارش نخست وزیر اوکراین تصریح کرد، بیش از ۲ میلیارد دلار به حساب های بانکی دولت اوکراین منتقل خواهد شد تا شرایط اقتصادی این کشور تثبیت شود. کمک مالی اتحادیه اروپا تا اواخر آوریل یا اوایل می در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت.

موافقت اتحادیه اروپا با اعطای کمک مالی ۲/۲ میلیارد دلاری به اوکراین در شرایطی است که وزارت دارایی این کشور پیش از این خواستار دریافت کمک مالی ۳۵ میلیارد دلاری برای رهایی از خطر ورشکستگی اقتصادی و مالی شده است.

بحران سیاسی اوکراین تاثیر منفی زیادی بر وضعیت اقتصادی و ذخایر ارزی این کشور داشته است. یاتسنیوک روز گذشته برای امضای قرارداد همکاری سیاسی با اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده بود. قرار است قرارداد تجارت آزاد بین اوکراین و اتحادیه اروپا نیز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که ۲۵ ماه می برگزار خواهد شد، امضا شود.

مخالفت ویکتور یانوکویچ رئیس جمهور برکنار شده اوکراین با امضای قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اروپا و چرخش ناگهانی وی به سوی روسیه عامل اصلی آغاز اعتراضات داخلی در این کشور بوده است.