اصغرزاده: ابوطالبی در اشغال سفارت آمریکا نقشی نداشت
گروه سیاسی -

انتصاب حمید ابوطالبی، دیپلمات کهنه کار ایرانی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل متحد، آخرین یادآور روابط ایران و آمریکا به شمار می رود؛ کسی که نقش مرموزی را در گروگان گیری سال ۱۹۷۹ در ایران داشت.

به گزارشافکارنیوز؛ماری حرف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این انتصاب را نگران کننده خواند و گفت که نگرانی های جدی دولت آمریکا را در زمینه این انتصاب با دولت ایران مطرح کرده است.

گفتنی است ویزای حمید ابوطالبی دو ماه در انتظار تایید مانده است. در طی ۳۵ ساله گذشته مرسوم بوده است که دولت آمریکا از دادن ویزا به افرادی که با جنبش دانشجویی ایران در جریان گروگان گیری ۴۴۴روزه در ارتباط بوده یا هستند، خودداری کند. توقیف ویزای ابوطالبی برای اولین بار توسط بلومبرگ رسانه ای و حتی از آن به عنوان ابزار جدید واشنگتن برای فشار علیه ایران نام برده شد.

ابوطالبی پیش از این در مصاحبه ای تاکید کرده بود که فقط یک یا دو بار تنها در ترجمه متون انگلیسی و فرانسوی به دانشجویان خط امام کمک کرده بود و در واقع تنها نقش مترجم گاه به گاه در جریان آن گروگان گیری برعهده داشته است.

ابراهیم اصغرزاده، از رهبران سابق این گروگان گیری که هم اکنون از اصلاح طلبان منتقد به شمار می رود، در گفتگوی تلفنی از منزل خود در مشهد به گزارشگر نیویورک تایمز می گوید که آقای ابوطالبی در میان رهبران اشغال سفارت آمریکا نبوده و نقش منظم یا پایداری را همانند شریکان خود در جریان گروگان گیری نداشته است.

اصغرزاده معتقد است که این موضوع، تلاشی از سوی تندروهاست تا تلاش های تیم دیپلماتیک حسن روحانی را متوقف سازند و با ساختن این موضوع نشان دهند که ابوطالبی یکی از گروگانگیر ها بوده است.

اصغرزاده این را هم می گوید: «من شنیده ام ابوطالبی یک دیپلمات حرفه ایست و او راست گفته است که تنها برای انجام برخی از ترجمه ها به تیم گروگان گیری وارد می شد.»

گری سیک، مقام سابق وزارت امورخارجه آمریکا نیز معتقد است این موضوع منعکس کننده فشارهای موجود بر اوباما در زمینه مذاکرات هسته ای با ایران است. به عقیده او آنها هرکاری را انجام می دهند تا نشان دهند که ما هیچ چیزی را از ایران دور نکرده ایم.