ممنوعیت ورود اکثر اعضای هیئت نمایندگی روسیه به مقر ناتو

به گزارشافکارنیوز،خبرگزاری آلمان اظهار کرد: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) روز دوشنبه اعلام کرد که دسترسی آزادانه همه اعضای هیئت نمایندگی روسیه بجز ارشدترین آنها به مقر این سازمان در بروکسل ممنوع شده است. این اقدام به دنبال تصمیم هفته گذشته ناتو برای تعلیق همکاری‌ها با روسیه به علت بحران اوکراین صورت می گیرد.

ناتو با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «دسترسی گسترده به ستاد ناتو برای تمام اعضای هیئت نمایندگی روسیه بجز سفیر، معاون او و دو کارمند همراه ممنوع خواهد بود.»

بر اساس اعلام ناتو بجز این چهار نفر در مورد سایر اعضای هیئت نمایندگی روسیه مقررات مربوط به بازدیدکنندگان عادی اعمال خواهد شد یعنی این افراد باید درخواست خود را اعلام کنند، ثبت نام نمایند و در جریان دیدارشان از مقر ناتو افرادی از این سازمان همراه آنها خواهند بود.

ناتو تا همین اواخر در ارتباط با شماری مسائل از جمله عملیات مبارزه با مواد مخدر و تعمیر و نگهداری بالگردها در افغانستان، برنامه های مشترک برای مبارزه با تروریسم و دزدی دریایی با روسیه همکاری می کرد.

در همین حال یک دیپلمات ارشد روسیه روز دوشنبه اعلام کرد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) با ناامیدی تلاش می کند تا یک رقیب ژئوپولیتیک جدید برای تقویت خود پیدا کند و اوضاع اوکراین شانس عالی برای آن‌ها جهت حرکت در این مسیر فراهم کرده است.

" آلکساندر گروشکو " نماینده دائم روسیه در ناتو در مصاحبه ای که در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه منتشر شد گفت: «هیچکس ناتو را از سمت شرق تهدید نمی کند.»

گروشکو افزود: «تنها هدف این فعالیت های بی سابقه مربوط به «تهدید از جانب روسیه»، متقاعد کردن افکار عمومی به این امر است که بازگشت ناتو به مهار تهدید از شرق و امنیت جمعی، حرکتی در جهت درست است.»

گروشکو احیا راهبرد مهار ناتو را «یک رویه بسیار خطرناک» توصیف کرد که اوضاع نظامی را بی ثبات خواهد کرد و انگیزه های جنگ سرد را احیا خواهد نمود.

گروشکو همچنین در مورد تقویت حضور نظامی غرب در کشورهای شرق اروپا هشدار داد و گفت چنین اقدامی «نظام تعهدات دوجانبه بین روسیه و ناتو را بطور کامل نابود خواهد کرد.»

هفته گذشته بعد از آنکه امریکا اعلام کرد جتهای جنگنده این کشور در منطقه بالتیک پروازهای گشتی انجام خواهند داد ، واشنگتن چندین جنگنده دیگر در لهستان مستقر خواهد کرد و یک ناوشکن امریکایی هم عازم دریای سیاه خواهد شد سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از ناتو خواست تا توضیح دهد ارتباط این اقدامات ناتو با توافقنامههای دوجانبه فعلی بین ناتو و روسیه چیست.