اكنون ما اهالي رسانه در تبعيت از فرامين مقام معظم رهبري و حسب وظايف ذاتي خود، وارد اين جهاد شدهايم و تمام تلاش خود را براي محقق كردن فرامين مقام معظم رهبري در مبارزه با زمينخواران به كار خواهيم گرفت...

به گزارش فارس، امروز رئیس قوه قضاییه در همایشی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب، گفت: همه دستگاه‌های نظام باید با پدیده شوم زمین‌خواری و تخریب جنگل‌ها برخورد کنند و به تمامی رؤسای دادگستری‌های استان‌ها گفته‌ام که نباید هیچ‌گونه سندی برای اینگونه زمین‌ها صادر کند.

با توجه به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در مبحثعدالت اجتماعی، این اظهار نظر رئیس دستگاه قضا در فضای کنونی کشور، فرصت مناسبی را ایجاد کرد تا با نگاهی به اخبار و گزارش‌های منتشر شده در خبرگزاری فارس، نمایی کلی را از وضعیت بزرگترین پرونده زمین‌خواری ماه‌های اخیر را در پیش چشم مخاطبان قراردهیم.

*درباره " الخوری " بعدا اظهار نظر می‌کنیم
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: از رسانه‌ها می‌خواهم اجازه دهند درباره الخوری متهم به فساد و زمین‌خواری بعدا اظهار نظر کنیم.
مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به خبرنگار قضایی فارس درباره سرنوشت فردی به نام الخوری که متهم به فساد و زمین خواری است گفت: سازمان بازرسی کل کشور درباره این پرونده ورود کرده اما اجازه دهید تا اظهارنظر درباره این پرونده به آینده موکول شود.

وی در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه این پرونده ابعاد گسترده‌ای داشته که به دلیل آن فرماندار شیراز پس از اظهارنظر درباره آن از سمت خود برکنار شده گفت: ما هم می‌دانیم این پرونده ابعاد وسیعی دارد اما کار ما صرفا ورود و اطلاع‌رسانی نیست و باید پس از ورود منطقی به هر پرونده آن را پیگیری کرده و به سطحی از آگاهی برسانیم که شرایط ورود به پرونده و متهمان آن فراهم شود. درباره این پرونده از آنجا که نمی‌خواهیم حرفمان بعد از گذشت مدتی تغییر کند، اجازه دهید تحقیقات لازم را انجام دهیم، سپس اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

*افشاگری‌های فرماندار سابق شیراز
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

در این میان حسین قاسمی، ‌ فرماندار سابق شیراز که خبرگزاری فارس گفتگوی مفصلی را با وی منتشر کرد، شاید تنها کسی بود که در افشای اقدامات الخوری بیشترین هزینه‌ها را پرداخت کرد.

قاسمی بخش مهمی از فعالیت‌های جریان انحرافی را فعالیت‌های غیرقانونی و رانت خواری بزرگ اقتصادی دانست و افزود: این جریان در واقع یک مافیای اقتصادی بزرگ را شکل داده است در حدی که می‌توان آن را یک باند تبهکار اقتصادی نامید.

فرماندار سابق شیراز در ادامه گفت‌وگوی خود با فارس به ذکر چند نمونه از انحرافات اقتصادی جریان منحرف اشاره کرد و با اشاره به برخی زمین‌خواران در استان فارس اظهارداشت: در شهر شیراز بحثزمین‌خواری بسیار مهم و داغ است. اینجانب بر روی چند نفر به عنوان حلقه اصلی و مرکزی زمین‌خواری و فساد مالی در شیراز کار کردم و اسامی و مدارک مربوط به آنها را به مسئولان مرتبط اعلام و وارد فاز برخورد با آنها برای پس گرفتن حقوق بیت‌المال شدیم ولی متأسفانه زمانی که کار جدّی شد خبرهایی از دیدارهای خصوصی چند ساعته و صمیمانه بعضی از این مفسدین بزرگ اقتصادی با برخی لیدرهای این جریان مخوف در تهران به گوشم رسید.

قاسمی با تأکید بر اینکه یکی از این زمین‌خواران به نام ع. م.، به دو لیدر این جریان در تهران وصل شد. اوّل به م. ش. م. سپس از طریق وی به لیدر اصلی که به عنوان لیدر جریان انحرافی شهرت یافته. لیدر جریان انحرافی مکاتبات متعدد با بعضی دستگاه‌های دولتی انجام داد تا فرد فاسد فوق پنج هزار واحد مسکن مهر را بسازد که البته جلوی این کار تا کنون گرفته شده است. ع. م. کسی است که ده‌ها میلیارد تومان پولی که از طریق گرفتن اراضی منابع ملّی از سازمان جنگل‌ها و مراتع و تفکیک و فروش آن و همچنین به واسطه دست‌اندازی بر موقوفات شیراز به دست آورده هم‌اکنون در قطر و سایر کشورها در حال اجرای پروژه‌های عظیم است.

وی ادامه داد: آقای م. ش. م. در پرونده برج‌های دوقلوی شیراز، که یک پرونده مفصل و مسئله‌دار است، نیز وارد شد. این پروژه جنجالی سال‌ها مورد اعتراض دانشجویان عدالتخواه شیراز بود. آقای غرقی، از مسئولان وقت نهاد ریاست جمهوری، طی نامه‌ای به مقامات دولتی، آقای م. ش. م. را از حامیان مالکان این برج مسئله دار معرفی کرده که در تخلفات آن هیچ‌گونه شبهه‌ای وجود ندارد.

قاسمی افزود: م. ش. م. یک فرد کاملاً مسئله‌دار است و درباره فساد اقتصادی و حتی اخلاقی وی مطالب زیادی نقل می‌شود و انسان حیرت می‌کند که چنین افرادی با چنین سوابقی چگونه به مقامات حساس و مهمی رسیده‌اند که به آن‌ها امکان دستیابی به درآمدهای نامشروع میلیاردی را می‌دهد.

فرماندار سابق شیراز همچنین به فرد زمین‌خوار دیگری به نام ع. ن. اشاره کرد که با یک واسطه در جلسه‌ای در کیش و در زمان برگزاری " همایش فناوری‌های نوین و ایرانیان خارج از کشور " به م. ش. م. وصل شد. ع. ن. هم‌اکنون با ثروت هنگفتی که از شیراز به دست آورده، و به دلیل برخورداری از حمایت بعضی افراد متنفذدر حال زمین خواری در تهران نیز هست.

قاسمی افزود: م. ش. م(رئیس شورای…) کیست که مثل آهن‌ربا مفسدان اقتصادی را به خود جذب کرده و کشش ویژه‌ای برای جذب این گونه اراذل مالی و تبهکاران اقتصادی دارد؟ او گفت: م. ش. م. در سال ۱۳۷۲ تلاش می‌کرد دوران سربازی خود را در استانداری خراسان بگذراند ولی علی‌رغم اعمال نفوذ فراوان به دلیل برخی مسائل، که قابل ذکر نیست، دستگاههای مسول صلاحیت وی را رد کردند و حاضر به پذیرش وی نشدند.

قاسمی ادامه داد: در سال ۱۳۷۶ از یکی از نهادهای امنیتی درباره م. ش. م. استعلام کردند که مدیر حمل و نقل بنیاد مستضعفان در یکی از استان‌های شرقی کشور شود ولی این نهاد صلاحیت او را حتی برای تصدی این مسئولیت جزیی، یعنی مدیریت حمل و نقل یک بنیاد در استان فوق، رد کرد و صلاحیت هیچ گونه پست مدیریتی را به وی نداد معهذا، متأسفانه، در دولت دهم این فرد به جایگاه حساسی دست یافته که به وی امکان دستیابی به پول‌های کلان و سفرهای مکرر به خارج از کشور را می‌دهد. ماجرای این فرد مصداق همان ضرب‌المثل معروف است که گوشت را به دست گربه سپرده‎اند.

قاسمی به فردی اشاره کرد که دارای فساد اقتصادی کلان در شهر شیراز است و افزود: این آقا در شیراز شهره است و فیلم و بولوتوثمسائل اخلاقی او در سطح شهر پخش شده و در دوران اصلاحات نیز با انتساب خود به مقامات دولت آقای خاتمی و نمایندگان شیراز در مجلس وقت، پول کلانی به دست آورده. این فرد در ماههای اخیر به این جریان انحرافی وصل شده است در حدی که احدی از این جریان در تهران او را به یکی از بانکها معرفی نموده و دستور داد به وی ۶۰ میلیارد تومان وام پرداخت شود!

قاسمی به ماجرای الخوری نیز اشاره کرد و توضیح داد: وی سرمایه‌گذار نیست بلکه یک سرمایه بر است و دارای ارتباطات بسیار خوبی با آقازاده فراری لندن نشین است و بعضی‌ها آنها را شریک تجاری می‌دانند.

قاسمی افزود: با کمال دردمندی باید عرض کنم که متأسفانه این مافیای اقتصادی دارای نفوذ فراوان است.

*کمیسیون اصل ۹۰ پرونده اتهام فساد مالی " الخوری " را به جد پیگیری می‌کند
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

یک عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم از جدیت کمیسیون متبوعش برای پیگیری پرونده فساد مالی الخوری در شیراز خبر داد.

سید فاضل موسوی نماینده مردم خدابنده و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با فارس، با اشاره به آخرین وضعیت پرونده مفاسد مالی و اقتصادی در شیراز گفت: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در همان زمانی که محتوایی از این پرونده را دریافت کرد، بلافاصله از برخی نهادهای کشور در این باره استعلام کرد.

وی تصریح کرد: کمیسیون برای پیگیری پرونده فساد مالی الخوری در شیراز، جدیت دارد و این موضوع را به صورت کاملاً جدی پیگیری خواهد کرد.

*جزئیات ۲ میلیون درهم زمین‌خواری " الخوری " و وامهایی که پس نداد
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

در این میان اما مدیرعامل بانک صادرات از تسهیلات این بانک به الخوری گفت.

مدیر عامل بانک صادرات هم با رد خبر پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیارد تومانی به " الخوری " گفت: نامبرده حدود ۸ سال پیش معادل ۲ میلیون درهم از یکی از شعب این بانک در امارات وام گرفته بود که هنوز پس نداده است.

سید محمد جهرمی در گفت‌وگو با فارس در واکنش به برخی اخبار مبنی بر پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیارد تومانی به یکی از زمین‌خواران بزرگ شیراز به نام " الخوری " با تکذیب این مورد، اظهار داشت: اگر مستندی به امضای بنده موجود است می‌توانید آنرا منتشر کنید؛ من اطمینان دارم که چنین مستنداتی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه " الخوری " مبلغ وام دریافتی از بانک صادرات را تاکنون پرداخت نکرده است، تصریح کرد: به همین دلیل الان از سوی بانک اجراییه صادر شده و ۲ سند(زمین و ساختمان) از سوی اداره ثبت در اختیار بانک صادرات قرار گرفته است.

تمام موضعگیری‌های مدیرعامل بانک صادرات به همان گفتگوی حسین قاسمی، فرماندار سابق شیراز با خبرگزاری فارس برمی‌گشت که به برخی افشاگری‌ها درخصوص رانت‌خواریهای صورت گرفته در این استان پرداخته بود.

قاسمی در این سخنان خود به یکی از این پروژه‌ها در شهر شیراز اشاره کرده بود که ساخت یک مجموعه مسکونی ۶۴۶ واحدی لوکس‌ساز در منطقه بالا شهر شیراز است و این پروژه توسط شرکتی به نام " ابوظبی للمشاریع و التموین " که به اختصار " APS " گفته می‌شود و در امارات عربی متحده به ثبت رسیده انجام می‌شود.

فرماندار سابق شیراز همچنین با بیان اینکه این شرکت در سال ۱۳۸۱(دولت خاتمی) قرارداد پروژه ۶۴۶ واحدی را به عنوان سرمایه‌گذار خارجی با وزارت مسکن و شهرسازی منعقد کرده است، یادآورشد: این پروژه، مشارکتی بوده است، بدین صورت که زمین آن توسط وزارت مسکن تأمین شود و ساخت این پروژه توسط شرکت " ابوظبی للمشاریع و التموین " صورت گیرد.

وی به سهم ۲۴.۵ درصدی دولت و ۷۵.۵ درصدی سرمایه‌گذار خارجی پس از پایان قرارداد از این واحدها اشاره و تصریح‌کرده بود: افرادی را که شرکت " APS " برای این پروژه معرفی کرده بود " شیخ عبدالرحمان عبدالله آل محمود " و " علی‌محمد شعیب الخوری " نام داشتند که مقرر شده بود این پروژه را این شرکت ۳۶ ماهه تحویل دهد اما متأسفانه این پروژه ۹ سال به طول انجامید.

قاسمی با اشاره به اینکه " الخوری " نماینده شرکت " ابوظبی للمشاریع والتموین " دارای ارتباطات معناداری است، اظهارداشت: متأسفانه در قراردادی که آن زمان بسته شده بعضی از راه‌های گریز و فرار برای وی گذاشته شده است؛ این قرارداها سفارشی بوده و باید بررسی شود که چه کسانی پشت این قرار دادها وجود دارند؟

*زمین‌خواری‌های شیراز در دستورکار کمیسیون اصل ۹۰ قرار می‌گیرد
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت که بررسی‌ زمین‌خواری‌های شیراز بعد از بودجه در دستور کار کمیسیون اصل ۹۰ قرار می‌گیرد.
حجت‌الاسلام حسین اسلامی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس به موضوع زمین‌خواری‌های شیراز اشاره کرد و اظهار داشت: فعالیت‌هایی از سوی کمیسیون برای بررسی زمین‌خواری‌های شیراز انجام شده است و ما مشغول جمع‌آوری مستندات این زمین‌خواری‌ها هستیم تا ان‎شاءالله این موضوع را در دستور کار کمیسیون قرار دهیم.

*وقتی احمد‌زاده فرماندار شیراز را برکنار کرد
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

در پی همین افشاگری‌ها بود که حسین قاسمی فرماندار شیراز از سمت خود برکنار شد.

در همین زمینه فارس نوشت: الخوری اخیراً در برخی محافل اعلام کرده بود که من قاسمی را برکنار خواهم کرد.

* " الخوری "، زمین‌خوار عرب در ایران با چه کسانی دیدار کرد
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

الخوری زمین خوار بزرگ عرب در تهران با برخی از افراد دیدار کرده و با استفاده از ارتباطات خود، تاحدودی این اطمینان خاطر را به دست آورده است که نه‌تنها نباید نگران بازگرداندن سرمایه‌ای که از ایران خارج کرده باشد بلکه می‌تواند با فراغ بال به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

فارس نوشت: سوءاستفاده سرمایه‌گذاران خارجی از منابع مالی در ایران و عدم انجام تعهدات خود موضوعی است که پدیده مفاسد اقتصادی را وارد فاز جدیدی کرده است. در وهله اول مسئولان دولتی مرتبط با این افراد و در قدم بعدی مسئولان دستگاه قضایی و امنیتی باید دقت بیشتری در برقراری ارتباطات و عقد قراردادهای سنگین با این سرمایه‌گذاراران و در واقع " سرمایه‌بران " داشته باشند.

اما طبق آخرین شنیده‌ها، الخوری، با حضور در تهران با برخی از مقامات دیدار کرده و با استفاده از ارتباطات خود، تاحدودی این اطمینان خاطر را به دست آورده است که نه‌تنها نباید نگران بازگرداندن سرمایه‌ای که از ایران خارج کرده باشد، بلکه می‌تواند با فراغ بال به فعالیت‌های خود ادامه دهد.
باید این سؤال را از مسئولان دستگاه‌های عریض و طویل دولتی، قضایی و امنیتی پرسید که چگونه این شخص بعد از این همه اتهامات که متوجه وی است، به راحتی به تهران آمد و کنار گوش آنها مشغول رایزنی برای ادامه فعالیت شد. البته گزینه‌ای که می‌توان با توجه به آن، ورود بی‌دغدغه این شیخ عرب را به تهران هضم کرد، ارتباط وی با کسانی است که از همان ابتدا راه‌های ورود وی به ایران و خروج سرمایه ملی را تسهیل کردند.

و اكنون ما اهالي رسانه نيز در تبعيت از فرامين مقام معظم رهبري و حسب وظايف ذاتي خود، وارد اين جهاد شدهايم و تمام تلاش خود را براي محقق كردن اين فرامين در مبارزه با زمينخواران بهكار خواهيم گرفت.