آغاز رزمایش بزرگ آمریکا و کره جنوبی

به گزارش افکارنیوز، این رزمایش که " مَکْس تِندر " نام دارد و سالی دو بار انجام می‌شود تا ۲۵ آوریل، به مدت دو هفته، به درازا خواهد کشید.

به گفته نیروی هوایی کره جنوبی ۱۰۳ هواپیما و ۱۴۰۰ نیروی نظامی در این رزمایش شرکت می‌کنند.

به گزارش رسانه‌های کره‌ای، در این رزمایش سئول هواپیماهای اف - ۱۵، کی‌ اف - ۱۶ و سی ۱۳۰ و ایالات متحده هواپیماهای اف - ۱۵، اف - ۱۶ یا آواکس خود را به پرواز در می‌آورند.

روزنامه کرین تایمز می‌گوید هدف از اجرای این رزمایش، تمرین و شبیه‌سازی سناریوهای دفاعی مشترک در برابر حمله نیروی متخاصم است. در عین حال این مانور «تمرینی بسیار ارزشمند» برای اعضای نیروی هوایی آمریکا و کره جنوبی عنوان شده است.

بزرگ‌ترین رزمایش هوایی تاریخ دو کشور همزمان با افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره و مطرح شدن این احتمال است که پیونگ‌یانگ در پی دست زدن به چهارمین آزمایش هسته ای خود است.

معاون نماینده ارشد کره شمالی در سازمان ملل، هفته گذشته گفته بود دولت متبوعش بسیار شفاف گفته است که ما دست به انجام شکل جدیدی از آزمایش هسته‌ای می‌زنیم. ولی به شما پیشنهاد می‌کنیم منتظر بمانید تا ببینید چه هست.

روز پنج‌شنبه یون بیانگ‌سه، وزیر خارجه کره جنوبی، در سخنرانی در پارلمان آن کشور گفت جامعه جهانی و نیز چین برای مدارا نکردن با هر آزمایش اتمی از سوی کره شمالی، قویا متحد است.

به گفته یون، رئیس‌جمهوری چین نیز اعلام کرده است حاضر به پذیرش هیچ آزمایش اتمی از طرف پیونگ‌یانگ نیست.

وب‌سایت هان‌کیوره، از منابع خبری معتبر در کره جنوبی، می‌گوید مقام‌های ارشد کره جنوبی، ژاپن و آمریکا در گفت‌وگوهای شش‌جانبه، هشدار داده‌اند که کره شمالی بهای هر آزمایش جدید اتمی را خواهد پرداخت.

البته به گفته همین وب‌سایت و به نقل از یک مقام بلندپایه کره جنوبی، مقام‌های سه کشور ممکن است حاضر به نشان دادن انعطاف‌هایی در مورد برخی مسائل در مذاکرات احتمالی شوند.

مذاکرات شش‌جانبه با شرکت دو کره، چین، ژاپن، آمریکا و روسیه و در مورد برنامه اتمی پیونگ‌یانگ برگزار می‌شود، اما چندی است که کره شمالی از پی‌گیری آن سرباز زده است. با این همه در سال گذشته میلادی امیدهایی به احیای آن شکل گرفت.

کرین تایمز از قول سرهنگ چو داک‌گو، رئیس دایره تمرینات نظامی کره جنوبی، می‌گوید این رزمایش مشترک در جهت نگرانی‌های امنیتی رو به رشد در شبه‌جزیره[کره] و آمادگی و قدرت آتش مشترک» آمریکا و کره جنوبی برگزار می‌شود.

مانور مکس تندر از سال ۲۰۰۹ میلادی برگزار میشود.