توافق فتح و حماس برای تشکیل دولت

به گزارشافکارنیوز،" اسماعیل هنیه " نخست وزیر دولت فلسطین در غزه با خوشامدگویی به هیات پنجگانه با حضور سران گروهها و شخصیت های ملی خواستار اجرای فوری توافقنامه آشتی بر اساس سندهای امضا شده در قاهره و دوحه شد و افزود: ما امروز در مرحله اجرای توافق های قبلی قرار داریم، و در آغاز راه گفتگوها نیستیم.

وی آشتی میان گروههای فلسطینی را خواست واقعی همه فلسطینی ها عنوان کرد و گفت: وقتی خواستار اجرای توافقنامه قاهره و اعلامیه دوحه هستیم در واقع سخن از یک چتر عربی به میان می آوریم.

هنیه با تاکید بر نظارت مصر بر روند آشتی و استفاده از تلاش کشورهای عربی برای تحقیق این موضوع، آشتی ملی را امری ضروری دانست تا بدین وسیله فلسطینی ها از یک حکومت، یک نظام سیاسی، یک دولت و یک برنامه ملی مورد توافق برخوردار باشند.

اسماعیل هنیه خاطرنشان کرد: ما یک بسته کامل از پنج پرونده ای که آن را امضا کرده ایم در اختیار داریم(انتخابات منظم، دولت، آشتی جامعه، امنیت و آزادی های عمومی) و باید به انتخابات توجه ویژه ای داشته باشیم زیرا تنها راه تعامل مسالمت آمیز و تحقق مشارکت میان گروهها، انتخابات است.

نخست وزیر دولت منتخب فلسطین تاکید کرد حماس به اصول فلسطینی ها درباره بیت المقدس، مسجدالاقصی و حق بازگشت آوارگان پایبند است و هیچ طرفی به تنهایی نمی تواند تکلیف جنگ با دشمن صهیونیست را یکسره کند و فقط در صورتی که با هم متحد باشیم می توانیم طرح آزادسازی فلسطین و بازگشت آوارگان را محقق کنیم.

مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از یکی از مسوولانی که در این نشست حضور داشت و خواست که نامش فاش نشود، تأکید کرد: توافق برای تشکیل دولت واحد در عرض ۵ هفته حاصل شده است.

وی افزود: گفتگوها درباره انتخابات و سازمان آزادی بخش نیز شاهد پیشرفت هایی بود و این نشست ها در روز چهارشنبه نیز ادامه خواهد داشت.

خلیل الحیه عضو ارشد حماس نیز بعد از پایان نشست گفت: در این نشست پیشرفت های ملموسی در تعدادی از مباحثحاصل شد.

نشست دیروز حدود ۶ ساعت به طول انجامید و از مهم ترین شرکت کنندگان آن اسماعیل هنیه نخست وزیر، موسی ابومرزوق معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و عزام الاحمد رئیس هیات سازمان آزادی بخش فلسطین و مسوول فرایند آشتی در جنبش فتح بودند.

در هیات سازمان آزادی بخش فلسطین که به نمایندگی از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان در این مذاکرات حضور داشتند علاوه بر عزام الاحمد، شخصیت هایی مانند مصطفی البرغوثی نماینده مستقل و منیب المصری تاجر معروف و بسام صالحی دبیرکل حزب مردم فلسطین و جمیل شحاده دبیرکل جبهه عربی فلسطینی حضور داشتند.