اوباما امیدی به بهبود روابط با پوتین ندارد

به گزارشافکارنیوز،پایگاه خبری «اینفورمیشن کیلیرینگ هاوس» در مطلبی به تحلیل رویکرد آتی دولت آمریکا در قبال روسیه پرداخت و نوشت: «در این لحظه که حتی راه‌حل ساده‌ای برای بحران اوکراین یافت نشده، ‌ باراک اوباما و تیم امنیت ملی او فراتر از این درگیری فوری را نظاره می‌کنند تا یک رویکرد جدید بلند مدت را در قبال روسیه در پیش گیرند.»

بر اساس این گزارش، همانطور که آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم تصمیم گرفت با اتحاد جماهیر شوروی و بلندپروازی‌های جهانی آن مقابله کند، اوباما نیز بر منزوی کردن ولادیمیر پوتین از طریق قطع پیوندهای اقتصادی و سیاسی روسیه با جهان خارج و کاهش بلندپروازی‌های توسعه‌طلبانه این کشور در همسایگی‌اش متمرکز شده است.

به گفته معاونان اوباما، وی به این نتیجه رسیده حتی اگر راه حلی برای بن‌بست کنونی بر سر کریمه و اوکراین شرقی وجود داشته باشد، او هرگز رابطه سازنده‌ای با پوتین نخواهد داشت. در نتیجه اوباما دو سال و نیم باقی مانده از دوران ریاست جمهوری خود را صرف این خواهد کرد تا آشفتگی‌ها و شکست‌هایی را که پوتین می‌تواند به وجود آورد، کاهش دهد.

" ایو دالدر "، نماینده سابق آمریکا در ناتو در این باره گفت: «این راهبردی است که ما باید دنبال کنیم. اگر صرفا آنجا بایستید و هزینه را به تدریج برای روسیه بالا ببرید، این کار مشکل کریمه و مشکل شرق اوکراین را حل نمی‌کند، اما احتمالا مشکل شما با روسیه را حل می‌کند».

در این گزارش همچنین آمده: «ظهور این نوع تفکر را می‌توان در اقدام اوباما برای انتخاب سفیر بعدی واشنگتن در مسکو مشاهده کرد. هر چند هنوز قطعی نشده، کاخ سفید قصد دارد جان اف تفت، یک دیپلمات باسابقه را که به عنوان سفیر اوکراین، گرجستان و لیتونی فعالیت کرده، برگزیند.»

به نوشته این پایگاه خبری، در واقع، اوباما به دنبال احیای رویکردی در قبال مسکو است که نخستین بار «جرج اف کنان» در سال ۱۹۴۷ تعیین کرد و در سراسر فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بر راهبرد آمریکا حکم می‌کرد. اولویت دولت این است تا اجماع بین المللی علیه روسیه و حتی چین به وجود آورد.

در حالی که رویکرد بلندمدت اوباما در حال شکلگیری است، با این حال، یک بحثی در داخل دولت وجود دارد مبنی بر اینکه در کوتاه مدت چه باید کرد؟ بخشهای تندرو در وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا به شدت آشفته شدهاند و نگرانند که اوباما ضعیف تلقی شود و بدون اینکه بخواهد این گونه به نظر برسد که کریمه را بعد از الحاق به روسیه فراموش کرده است. از این رو، آنها به دنبال تحریمهای شدیدتر و تندتر علیه روسیه هستند.