اپیدمی خودکشی در میان نظامیان آمریکایی

به گزارشافکارنیوز،رییس ستاد فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحد آمریکا(SOCom)، طى سخنرانى روز پنجشنبه خود پذیرفت که در دو سال گذشته آمار خودکشى میان نیروهاى ویژه ارتش ایالات متحد به طور بى سابقه اى افزایش یافته است. وى دلیل این امر را دشوارى و طولانى بودن نبردها عنوان کرد.

دریاسالار " ویلیام مک ریون " رییس SOCom در یک کنفرانس خبرى در فلوریدا گفت: وحشت و اضطراب بسیار زیادى وجود دارد. در میدان نبرد فشار زیادى وجود دارد. سربازان من براى ١٢ یا ١٣ سال به سختى جنگیده اند. ساده است. هرکسى که زمانى را در این جنگ صرف کرده تغییر کرده است.

*** علاقه مندی دولت آمریکا به جنگ٬ نظامیان را به خودکشی سوق داده
از آغاز جنگ در افغانستان و عراق در سال هاى ٢ ١ و ٢ ٣ میلادى نیروهاى نظامى آمریکا از جمله نیروهاى ویژه اى مانند یگان فوق ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا(Navy Seals) و تکاوران ارتش این کشور ماموریت هاى متعددى را متحمل شده‌اند.

براساس تحلیل روزنامه گاردین، میزان خودکشى هاى نظامى در آن دوران در میان تمام نیروها افزایش یافت، بطوریکه در سال ٢ ١٢ میلادى آمار مرگ و میر بر اثر خودکشى(٣۴٩ نفر) گوى سبقت را از کشته شدگان در حین نبرد(٣١١) ربود.

مک ریون طى اظهارات خود در سمپوزیوم اطلاعات مکانى، شمار قربانیان خودکشى نظامیان را اعلام نکرد. این سمپوزیوم یک مجمع اطلاعاتى در شهر تامپا است که توسط بنیاد اطلاعات مکانى ایالات متحد برگزار مى شود. ستاد فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحد آمریکا به درخواست روزنامه تامپابى تایمز مبنى بر ارایه آمار و ارقامى که مک ریون به آن اشاره کرده بود، پاسخ منفى داد.

به گزارش " تامپابى تایمز "، مک ریون در ماه ژانویه تشکیل یک کارگروه جلوگیرى از خودکشى را مدیریت کرده بود که هدف آن برطرف کردن نیازهاى ویژه نیروهاى نخبه SOCom است.

در ماه فوریه، " مک ریون " در جریان جلسه اداى شهادت در کنگره آمریکا گفت: رفاه این پرسنل شجاع و خانواده هایشان به منظور آمادگى نیروها و توانایى انجام ماموریت هاى ما حیاتى است. این امر همچنین الزامى اخلاقى است. SOCom به تشریح جزییات گام هایى پرداخت که فرماندهى براى ارایه کمک هاى روانى به نیروهاى ویژه اش برداشته است؛ از جمله گماردن متخصصان بهداشتِ رفتارى در میان واحدهاى فرماندهى.


دولت آمریکا آمار خودکشى نظامیان این کشور را از طریق گزارش خودکشى وزارت دفاع پیگیرى مى کند. از سال ٢ ٨ تا ٢ ١ میلادى نرخ خودکشى نظامیان آمریکا نزدیک به ٢ برابر بیشتر از این نرخ در میان جمعیت عمومى این کشور بوده است. میانگین خودکشى نظامیان ٢ / ۴٩ مورد در هر ١ هزار نفر بوده که در قیاس با نرخ ١٢ / ٧ موردى جمعیت عمومى آمریکا رقم بسیار بالاى محسوب مى‌شود.

اگر کهنه سربازان را نیز به این آمار اضافه کنیم وخامت شرایط بارزتر مى شود. طبق تخمین دولت آمریکا، در سال ٢ ١ میلادى روزانه ٢٢ کهنه سرباز بر اثر خودکشى جان خود را از دست داده اند. در همان سال ١۴٧ هزار و ٧۶٣ مورد خودکشى گزارش شده بود. بیش از ٢٧ هزار مورد(١٨ / ٣ درصد) از این خودکشى ها توسط افرادى با سوابق نظامى انجام پذیرفته بود.

ستاد فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحد آمریکا از ۶۶ هزار نیرو از همه شاخه هاى ارتش تشکیل شده است و براساس شهادت ماه فوریه " مک ریون " این نیروها در ٨۴ کشور جهان مستقر هستند.

نیروی ویژه وزارت دفاع آمریکا که موظف به کنترل آمار خودکشی نظامیان است، در گزارش خود چهار عامل عمده را دلیل اصلی شکست رویکرد وزارت دفاع ایالات متحد در مهار آمار بالای خودکشی دانسته که در زیر به این موارد اشاره شده است:
- ارتش آمریکا متخصصین رفتاری و افسران کافی را برای کنترل آمار خودکشی نظامیان ندارد و این افراد نیازمند آموزش های بیشتر هستند.

- برنامه های مربوط به کنترل آمار خودکشی در پایگاه های نظامی آمریکا موثر واقع نشده اند.

- نظامیان وظیفه زمانی که خواهان کمک‌های روانپزشکی هستند، مورد تحقیر و توهین قرار می گیرند.

- مقامات هر یگان با این موضوع که چگونه به هر فرد تحت راهنمایی خود کمک کنند، مشکل دارند.

آمار خودکشی در میان نظامیان آمریکایی از آغاز درگیری ها در عراق و افغانستان به طور پیوسته و یکنواخت افزایش یافته است و نیروی ویژه وزارت دفاع آمریکا، درباره اینکه چرا روشهای دیگر برای کاهش آمار خودکشی در نظر گرفته نمی شود، ابراز بی اطلاعی مى‌کند.

تحلیلگران معتقدند که آمار جدید منتشر شده از سوی ارتش آمریکا تنها حکایتگر بخش کوچکی از مشکلات روانشناختی سربازان این کشور است که در جریان یک دهه جنگ در کشورهای عراق و افغانستان از نظر روانی " فرسوده " شده اند.

ارتش آمریکا با حدود ۳ میلیون نیروی فعال و ذخیره، پر هزینه ترین ارتش جهان محسوب می شود که نیروهای آن در حال حاضر در حدود ۷۰۰ نقطه جهان مستقر شده اند.

در همین حال، ژنرال مارتین دمپسی، از مقام های عالیرتبه ارتش آمریکا به ناتوانی این نهاد نظامی برای کنترل و کاهش میزان خودکشی در میان سربازان اشاره کرده و می گوید: پیوستن به ارتش، به طور معمول و در حدود ۸۰ درصد موارد منجر به قوی تر شدن ابعاد شخصیتی افراد می شود و ما باید علت این را بدانیم که چطور ارتشی شدن به قوی تر شدن این ۸۰ درصد می انجامد اما همزمان منجر به ضعیف و ضربه پذیر شدن ۲۰ درصد دیگر می شود.

خودکشی و رواج ناراحتی‌های روانی در میان سربازان آمریکایی موضوع تازه اى نیست و جدی ترین اخبار دراین مورد به موج بزرگ خودکشی سربازان آمریکایی بازگشته از جنگ ویتنام در دهه ۷۰ میلادی باز می‌گردد.

در حقیقت، بسیاری از روانپزشکان و روانشناسان آمریکایی معتقدند که تحقیقات در زمینه علل خودکشی سربازان باقی مانده از جنگ ویتنام یکی از عرصه هایی بوده که به تغییرات بسیاری در دانش روانپزشکی انجامید.

خودکشی در میان سربازان فعال در میادین جنگ و حتی در میان سربازان ذخیره و به دور از جبهه جنگ، از مشکلات اصلی ارتش ايالات متحد محسوب میشود. مواجهه با اين مشكل توسط نهادهای نظامی در طول چند دهه گذشته به شکل گیری شاخه ای از روانشناسی تحت عنوان روانسنجی انجامیده و بسیاری از تست های شخصیت رایج امروزی، نخستین بار برای ارزیابی و اندازه گیری ابعاد شخصیتی و روانی نظامیان طراحی شده اند.