واکنش جعجع بعد از جلسه انتخاب رئیس جمهور

به گزارش افکارنیوز، ظهر امروز جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور این کشور تشکیل جلسه داد ولی در نهایت، هیچ فردی نتوانست حائز ۸۶ رأی از ۱۲۸ رأی شود.

در پایان شمارش آراء، تعداد کل آراء ۱۲۴ رأی اعلام شد که سهم آراء سفید ۵۲ رأی، سهم «سمیر‌جعجع» ۴۸ رأی و سهم «هنری الحلو»، نامزد ولید جنبلاط، از سران دروزی‌های لبنان، ۱۶ رأی و بقیه آراء باطله اعلام شد. بنابراین «سمیر جعجع» که از سوی جریان «۱۴مارس» معرفی شده بود پس از تلاش های بسیار نتوانست به ریاست جمهوری لبنان برسد؛ بنابراین انتخاب رئیس جمهور به جلسه چهارشنبه هفته بعد موکول شد.

«سمیر جعجع» نماینده جریان ۱۴ مارس در حالی که عصبی به نظر می‌رسید، پس از جلسه رأی‌گیری مدعی شد: «آن چه که امروز رخ داد پیروزی بزرگی بود، حتی اگر برخی بخواهند از راههای غیر قانونی در روند انتخاب رئیس جمهور، خللی ایجاد کنند. گروه ۱۴ مارس، با جدیت به رقابت انتخاب ریاست جمهوری، وارد شده است».

«هنری حلو» دیگر نامزد ریاست جمهوری که از سوی «ولید جنبلاط» حمایت می‌شد، پس از جلسه پارلمان در انتخاب رئیس جمهور گفت: «همچنان در رقابت انتخابات حضور خواهم داشت و در این راه نیز بسیار جدی هستم».

شخص «ولید جنبلاط» بعنوان رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه و رهبر دروزی های لبنان، نیز بر کاندیداتوری «هنری حلو» به عنوان نماینده جناح خویش دوباره تأکید کرد و گفت: «کاندیدای ما همچنان هنری حلو است و قصد نداریم شخص دیگری را معرفی کنیم».

«ستریدا جعجع» همسر «سمیر جعجع» سیاستمدار و نماینده پارلمان لبنان(از سال ۲۰۰۵) و عضو هیئت اجرایی حزب «القوات اللبنانیة» به ریاست همسرش سمیر جعجع، از اینکه شوهرش حتی از کسب ۵۰ رأی بازماند، اظهار تعجب کرد. او گفت: «مبارزه را ادامه می دهیم و مهم نیست چه نتیجه ای رقم بخورد».

او در ادامه با به اینکه برخی نماینده‌ها نام «رشید کرامی» نخست وزیر سابق(و ترور شده) را به صندوق ها ریخته اند گفت: «این کارها نشان از ورشکستگی سیاسی دارد»



رأی برخی نمایندگان پارلمان لبنان به رشید کرامی اشاره به اتهاماتی دارد که در موضوع ترور کرامی، متوجه سمیر جعجع است.

«تمام سلام» نخست وزیر لبنان، جلسه امروز پارلمان را صرف نظر از نتیجه‌ای که در برداشت، بر مبنای دموکراسی خواند.

اما در سوی دیگر، «میشل عون» رئیس حزب «جریان آزاد ملی» و رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح که گفته می‌شود از سوی جریان «۸ مارس» جهت ریاست جمهوری مد نظر است، پس از اتمام پارلمان گفت: «در مورد کاندیداتوری «سمیر جعجع» باید گفت که مردم حافظه خوبی دارند و نامزدی جعجع آنها را متأثر می‌کند»

عون این حرف را در اشاره به ترور «رشید کرامی» نخست وزیر سابق و «طارق دانی شمعون» از سیاستمداران لبنانی بیان کرد، که «سمیر جعجع» در رابطه با هر دو مورد متهم است.

وی همچینین گفت: «هیچ یک از نامزدها نمی‌توانست نظر اکثریت پارلمان را جلب کند، بنابراین در انتظار یک اجماع حول یک کاندیدا هستیم».



قرار است جلسه بعدی انتخاب رئیس جمهوری، چهارشنبه آینده ۳۰ آوریل در پارلمان لبنان برگزار شود.