توقف قطار انتخابات پارلمانی عراق در ایستگاه شمارش آرا + عکس

به گزارش افکارنیوز، امروز آخرین مرحله انتخابات سرنوشت‌ساز پارلمانی عراق آغاز ‌شد. مرحله نخست این انتخابات از روز یکشنبه گذشته آغاز شده بود و تا دوشنبه ادامه داشت و عراقی‌های ساکن ۱۹ کشور جهان آراء خود را به صندوق ریختند.

دوشنبه هشتم اردیبهشت، مرحله دوم و ویژه انتخابات پارلمانی عراق در سراسر این کشور برگزار شد و در آن نیروهای امنیتی و کارمندان وزارت بهداشت، زندانیان و بیماران بستری در بیمارستان‌ها آراء خود را به صندوق‌های رای انداختند.

دیروز سه‌شنبه روز آماده باش نیروهای امنیتی عراق برای حمایت از مراکز رای‌گیری و شرکت‌کنندگان در انتخابات بود.

فرماندهی عملیات بغداد در ارتش عراق، تمام ورودی‌ها و خروجی‌های پایتخت را از عصر روز سه‌شنبه بست و تمام ۶ فرودگاه این کشور از نیمه‌های سه‌شنبه شب تا عصر روز چهارشنبه تعطیل اعلام شد.

در ساعت «۷:۰۰» دقیقه صبح روز چهارشنبه(به وقت محلی) آخرین مرحله انتخابات پارلمانی عراق شروع شد و مردم عراق در سراسر این کشور برای رای دادن به کاندیدای مورد نظر خود وارد حوزه‌های رای‌گیری شدند.

انتخابات در بسیاری از نقاط، از همان ابتدا شاهد شرکت گسترده مردم و مقامات عراقی بود که «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر کردستان عراق اولین شخصیت بارز عراقی بود که در اولین ساعت‌های رای گیری رای خود را در حوزه «عنکاوة» به صندوق انداخت.

لحظاتی بعد از وی «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق رأی خود را به صندوق انداخت. وی از برگزاری انتخابات بدون حضور اشغالگران آمریکایی در کشورش استقبال کرد و گفت: امروز تمام آنچه که برخی می‌خواستند در عراق محقق نشود، محقق شد و برای بار دوم یک انتخابات(پس از انتخابات شوراهای استانی) بدون حضور حتی یک سرباز بیگانه در عراق برگزار می‌شود.

«مقتدا صدر» رهبر جریان صدر که چندی پیش از دنیای سیاست کناره گیری کرده بود با شرکت در انتخابات رای خود را در نجف اشرف به صندوق انداخت و خواستار تغییر برای رفاه بیشتر مردم شد و گفت: ما با آراء خود برای اعلام همبستگی با مردم و تغییر در کشور آمده‌ایم و همه باید در این انتخابات شرکت کنند.

«عمار الحکیم» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در حوزه رای‌گیری هتل «الرشید» بغداد حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت.

وی گفت که مشارکت گسترده در انتخابات دو مرحله پیش عراق بیانگر اراده ملی در عراق برای مشارکت گسترده‌تر در انتخابات پارلمانی است و امروز، آینده عراق را رقم خواهد زد.

«ایاد علاوی» رئیس پارلمان عراق با شرکت در انتخابات گفت: استقبال زیاد مردم از انتخابات بیانگر تمایل آنها به تغییر است.

در حالی که گروه های مسلح شرکت در انتخابات را تحریم کرده بودند، آیت‌الله سیستانی در پیامی خطاب به کسانی که در انتخابات پارلمان عراق شرکت نکرده بودند از آنها دعوت کرد تا به حوزه های رای گیری بروند در این فرایند سیاسی شرکت کنند. همچنین علمای اهل تسنن عراق در پیامی تحریم انتخابات را حرام اعلام کردند.



کمیساریای عالی انتخابات عراق میزان مشارکت مردمی در انتخابات پارلمانی این کشور را در اربیل ۵۹، در بابل ۷۱، در نجف اشرف ۵۰، در استان ذی قار ۴۰ درصد اعلام کرد.

امروز با وجود طرح امنیتی دولت عراق برای تامین امنیت حوزه‌های انتخاباتی باز هم تعدادی از اقدامات تروریستی صورت گرفت که از جمله آنها کشته شدن دو عضو کمیساریای انتخابات در شمال این کشور بود.

همچنین انفجار ۲ بمب در یک مرکز انتخاباتی در «کرکوک» به کشته شدن ۲ زن منجر شد و صدای ۳۰ انفجار در استان صلاح‌الدین به گوش رسیدکه اغلب بمب‌ها صوتی بودند. از دیگر موارد می توان به سوء‌قصد نافرجام به جان سرتیپ «سرحد قادر» رئیس پلیس شهر «کرکوک» حمله خمپاره‌ای به یک مرکز انتخاباتی در «الحبانیة» در شرق الرمادی اشاره کرد.

سرانجام روند اخذ رأی ساعت ۱۸ به وقت محلی به پایان رسید و بلافاصله کمیساریای عالی انتخابات عراق روند شمارش آرا را اعلام کرد.