شعار سیاسی جدید نتانیاهو

به گزارشافکارنیوز،پایگاه خبری المانیتور در گزارش خود در این زمینه آورده است: روز اول مه(دهم اردیبهشت) نتانیاهو در حاشیه بازدید از ساختمان استقلال در تل‌آویو بمب سیاسی جدید خود را رونمایی کرد. وی اعلام کرد که در نشست بعدی پارلمان اسرائیل که از روز ۱۱ می آغاز شد، وی قصد دارد قانون جدیدی را به پارلمان ارائه دهد که بر اساس آن اسرائیل به عنوان یک دولت با ملیت یهودی(!) در نظر گرفته شود.

نظر نتانیاهو در این‌باره در شرایطی اعلام می‌شود که این مسئله با شگفتی محافل سیاسی در اسرائیل روبرو شده است. پارلمان اسرائیل پیش از این مشابه چنین قانونی را بررسی کرد که در پارلمان قبلی مورد پذیرش قرار نگرفت و با آن مخالفت شد. اما اکنون نتانیاهو بار دیگر این طرح را ارائه کرده است، طرحی که با مخالفت شدید تزیپی لیونی، وزیر دادگستری و رئیس هیئت مذاکره‌کننده اسرائیل در مذاکرات سازش مواجه شده است و اعلام کرده است که از اختیارات خود برای مخالفت با آن استفاده خواهد کرد.

دلیل اصلی این شعار جدید اعلام شده از سوی نتانیاهو کاملا مشخص است، سیاست. نخست‌وزیر اسرائیل در دوره قبلی نخست‌وزیری خود ایران را در اولویت شعارهای سیاسی‌اش قرار داد. در آن دوران، ایران هسته اصلی ماهیت سیاسی نتانیاهو و دلیل اصلی وجود وی در این پست بود. وی از مسئله هولوکاست و ابعاد آن برای پیشبرد این سیاست استفاده کرد. آن زمان برخی از وزرای کابینه نتانیاهو بر سر این موضوع که وی در سخنرانی خود در پارلمان چقدر زمان صرف می‌کند تا به بحثدرباره ایران بپردازد، به طور مخفیانه شرط‌‌بندی می‌کردند. اما اکنون دیگر موضوع ایران از اولویت‌های سیاسی نتانیاهو رخت بربسته و این در حالی است که وی از سرمایه‌های اصلی که در دست دارد، محروم مانده است.

در واقع تنها چیزی که انگیزه نتانیاهو برای بیان این شعارها را تقویت می‌کند، مسائل سیاسی است. پس از تلاش‌های فراوان آمریکا برای برگزاری مذاکرات سازش، نتانیاهو شرط شرکت در این مذاکرات را به رسمیت شناختن دولت یهود از سوی محمود عباس عنوان کرد تا از این طریق یا فلسطینیان را مجبور به پذیرش حیات اسرائیل کند و یا از آن به عنوان مدرکی علیه فلسطین استفاده و اعلام کند که به این دلیل هرگز توافق با فلسطینیان ممکن نخواهد بود.

المانیتور می‌نویسد: اما اکنون مذاکرات بی نتیجه باقی مانده و زمان از دست رفته است. اکنون مارتین ایندیک، نماینده آمریکا در مذاکرات در آستانه کناره‌گیری از سمت خود است. با این وجود نتانیاهو که باعثوارد آمدن بیشترین خسارت و آسیب به مذاکرات شده است، خود را نقطه عطف مذاکرات می‌نامد. اگر بخواهیم حقیقت را بگوییم‌، باید اشاره کنیم که مقامات آمریکا در زمینه انتقاد از نتانیاهو و محمود عباس به دلیل شکست مذاکرات سازش با هم اختلاف نظر دارند و این در حالی است که قطعا مسئله شهرک‌سازی‌ها دلیل اصلی شکست مذاکرات بود. اکنون نتانیاهو بدون دادن هیچ هزینه‌‌ای در جایگاه خود باقی مانده است. اما وی اکنون هیچ دستور کار مفید دیگری برای خود ندارد، پیش از این موضوع ایران و سپس مسئله محمود عباس شعار اصلی وی بود و اکنون دست خالی باقی مانده است. به همین دلیل است که وی اکنون مسئله دولت یهودی(!) را مطرح کرده است.

این شعار در حالی از سوی نتانیاهو مطرح شده است که پیش از این طرح مذکور از سوی راستگرایان افراطی پارلمان اسرائیل با مخالفت مواجه شد. پس دلیل نتانیاهو برای اعلام آن چیست؟ نخست آنکه وی یک شعار جدید برای خود دست و پا کرده و نکته دوم آنکه در صورت از سرگیری مذاکرات صلح با فلسطین، وی دیگر نیازی به مطرح کردن این موضوع در مذاکرات ندارد و به این ترتیب تا زمان از سرگیری احتمالی مذاکرات، وی دستکم کاری برای انجام دادن دارد.