ایران قهرمان مبارزه با مواد مخدر در جهان

به گزارشافکارنیوز،پایگاه صدای روسیه در این گزارش با اشاره به کشف و ضبط یک تن مواد مخدر در ماه مارس ۲۰۱۴ نوشته است: ایران با تقویت مرزهای خود با کشورهای افغانستان و پاکستان بیش از پیش فعالانه در مبارزه با مواد مخدر عبوری از خاک این کشور عمل می کند.

این پایگاه نوشت: جمهوری اسلامی ایران امروز قهرمان مبارزه با مواد مخدر در جهان است. تهران در این میدان با فاصله زیادی از همسایگانش پیشی گرفته است اما با توجه به شرایط موجود آیا امکان همکاری منطقه ای برای مبارزه با مواد مخدر وجود دارد؟

این پایگاه نوشت: مواد مخدر تولیدی در افغانستان از مرز ایران به روسیه و اروپا منتقل می شود. این مواد از طریق شمال به قفقاز انتقال می یابد و در نهایت به جنوب بخش اروپایی روسیه می رسد. یک مسیر دیگر انتقال که باز از طریق بنادر ایرانی است این مواد را به ترکیه و اروپا می رساند.

این پایگاه افزود: سال گذشته میلادی میزان سطح زیر کشت خشخاش در افغانستان به دویست و نه هزار هکتار افزایش یافت که تولیدی در حدود پنج و نیم تن را شامل می شود.

بر اساس گزارشات اخیر سازمان ملل متحد، ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر در خاک این کشور، رتبه نخست جهانی را به خود اختصاص داده است.

بر این اساس ایران در مقایسه با اغلب کشورهای دیگری که با مواد مخدر مبارزه می کنند و در آنها تنها بین سه تا ده درصد مواد توزیع شده یا انتقال یافته کشف و ضبط می شود، تا سی و سه درصد این مواد را توقیف می کند. هشتاد درصد تریاک و چهل درصد مرفین کشف و ضبط شده در جهان، در ایران کشف و ضبط می شود. در پنج سال گذشته به طور متوسط سالی ششصد تن مواد مخدر توسطه مقامات ایرانی کشف و ضبط شد که هفتاد و پنج درصد آن هروئین و تریاک بودند. ایران در ده سال گذشته در راه مبارزه با مواد مخدر چهار هزار نیروی پلیس و امنیتی اش را از دست داده است و دوازده هزار نفر نیز زخمی شده اند.

این پایگاه افزود: واقعیت این است که مقامات جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با مواد مخدر بسیار مصمم اند و حاضرند تمهیدات سختگیرانه تری را نیز اتخاذ نمایند. مبارزه با مواد مخدر یک اولویت برنامه های ملی در ایران است. مقامات ایرانی هزینه های قابل توجهی را برای تجهیز مرزهای ایران با افغانستان و پاکستان تخصیص می دهند. در سال های گذشته، بیش از هفتصد کیلومتر خندق در این مرز ها ساخته شده است، سازه های مرزی مستحکمی ساخته شده است که از آن جمله می توان به دیوار کشی با بتون و سیم خاردار اشاره کرد.

این پایگاه در ادامه این گزارش افزود: هزاران تن از نیروهای سرویس های امنیتی ایران و نیروهای انتظامی به مناطق مرزی برای مبارزه با قاچاقچیان منتقل شده اند. تمامی این تمهیدات باعثشده است که قاچاق هروئین افغان از طریق ایران کاهش یابد.

این پایگاه افزود: تردیدی نیست که تهران نقش بسیار مهمی در مبارزه با مواد مخدر از مبداء افغانستان و پاکستان ایفا می کند.

ایرینا فدوروا، کارشناس سیاسی و متخصص خاورمیانه، در این زمینه می گوید: " تهران بزرگ ترین پایگاه داده ها درباره قاچاق مواد مخدر در منطقه را ایجاد کرده است و به صورت داوطلبانه اطلاعات اش را با حدود چهل کشور دیگر جهان مبادله می کند.

" فدوروا می افزاید: " موفقیت ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر باید به عنوان الگویی برای کشورهای دیگر که قربانی این نوع بلایا هستند، باشد.

این پایگاه روسی در پایان نوشت: فعالیت های ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر می تواند فراتر از چارچوب این معضل خاص حرکت کند و به عنوان یک عامل اثر گذار مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس همبستگی و همیاری جامعه بین الملل با ایران در راستای مبارزه با مواد مخدر می تواند حوزه های همکاری دیگر را با این کشور باز کند.