دلیل سفر نماینده پوتین به تهران

به گزارشافکارنیوز،" حسین امیرعبداللهیان " روز چهارشنبه درباره انتخابات ریاست جمهوری سوریه و نامزدی بشار اسد رئیس جمهور کنونی این کشور در انتخابات مذکور گفت: مذاکرات سوریه که تحت عنوان کنفرانس ژنو برگزار شد، به علت برخوردهای غیرواقع بینانه برخی طرف ها از جمله آمریکا به بن بست کشیده شد. آمریکا با نگاه غیردقیق و غیرواقع بینانه خود می‌خواست که کلید حاکمیت و حکومت سوریه را از دست نمایندگان بشار اسد بگیرد و به معارضین تحویل دهد؛ در حالی که معارضینی که در ژنو حضور داشتند، می توانستند نماینده فقط ۳ درصد مردم سوریه باشند و بسیاری از آنها فاقد عقبه و پایگاه در داخل سوریه بودند.

* اسد تا زمان انتخابات، رئیس جمهور قانونی سوریه است

عبدالهیان ادامه داد: بالاخره بشار اسد به عنوان رئیس جمهوری قانونی سوریه پس از پیروزی بر جریانات تروریستی در این کشور تصمیم گرفت که انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند. برگزاری انتخابات یک تصمیم داخلی در سوریه است و به مقامات سوری مربوط می شود.
وی افزود: ما بشار اسد را رئیس جمهوری قانونی سوریه می دانیم و تا زمانی که انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار شود و مردم رئیس جمهوری خود را انتخاب کنند، بشار اسد را به عنوان رئیس جمهوری قانونی به رسمیت می شناسیم.

* فرصتی برای حل بحران سیاسی سوریه

وی افزود: اکنون فرصت خوبی در سوریه برای حل سیاسی بحران این کشور فراهم شده است و کسانی که از راهکارهای دیپلماتیک حمایت می‌کنند، با ورود به انتخابات و پروسه سیاسی می توانند نقش مثبتی ایفا کنند.

* آمادگی ایران برای حضور به عنوان ناظر در انتخابات سوریه

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: انتخابات در سوریه میتواند با نوعی نظارت بین المللی همراه باشد و ما آماده نقش آفرینی در این زمینه هستیم. ما معتقدیم که برای دست یابی به راه حل سیاسی همیشه فرصت وجود دارد. تصمیم بشار اسد برای برگزاری انتخابات یک راه حل سیاسی است و راه حل نظامی و امنیتی نیست.

* طرح چهارماده ای ایران برای بحران سوریه

معاون وزیر خارجه ایران درباره طرح ایران برای حل بحران سوریه گفت: ایران از طریق وزیر امور خارجه خود طرحی را به سازمان ملل متحد برای کمک به حل سیاسی بحران سوریه ارائه کرده است و با " اخضر ابراهیمی " و مقامات سازمان ملل در تماس است و این طرح را دنبال می کند. برگزاری انتخابات یکی از موارد طرح ۴ ماده ای جمهوری اسلامی ایران است. ما این طرح را به صورت جدی پیگیری می کنیم و در دستورکار خود جلب حمایت های منطقه ای و بین المللی از این طرح را گنجانده ایم.

* عامل صادرات تروریسم

وی همچنین درباره مخالفت " دشمنان سوریه " با انتخابات ریاست جمهوری در این کشور گفت: مخالفین مردم سوریه در سال های گذشته برای براندازی نظام این کشور هر کاری که از دستشان برمی آمد، انجام دادند و اقدام نظامی و امنیتی را در دستورکار خود گنجاندند.
حسین امیر عبداللهیان تأکید کرد: به جرأت می توان گفت که هم اکنون هیچ گزینه‌ای درباره بحران سوریه بجز راه حل سیاسی روی میز نیست. تلاش‌های ائتلاف مخالف سوریه فقط خسارت‌های انسانی و مالی را افزایش می‌دهد و این کشور را به تجمع تروریست‌ها و صادرات تروریسم تبدیل می‌کند و منطقه را ناامن می کند. این تلاش‌ها به نفع هیچ کشوری در منطقه و خارج از منطقه نیست.

* ماموریت جنگجویان خارجی در سوریه

عبدالهیان درباره کمیت و کیفیت تسلیحاتی که در اختیار تروریست‌ها در سوریه قرار می گیرد، و نقش آن در تحولات این کشور گفت: همزمان با مذاکرات ژنو طرف هایی از جمله آمریکا تصمیم گرفتند که سلاح های جدیدی را با شعار سلاح های غیرکشنده در اختیار مخالفین سوریه قرار بدهند ولی ما شاهد بودیم که بخش عمده این سلاح ها در اختیار گروه های تکفیری، افراطی و تروریستی قرار گرفته است و همه این سلاح ها آمار کشتار مردم را بالا برده است، زیرا اعضای این گروه ها به عنوان جنگجویان خارجی مأموریت دارند که سوریه را ناامن کنند و هیچ فرقی بین نظامیان و شهروندان و حتی معارضین داخلی قائل نیستند.

* نقش بحران اوکراین بر سوریه

وی با رد نقش داشتن بحران اوکراین بر حمایت روسیه و ایران از سوریه گفت: ما هیچ تغییری در سیاست روسیه در قبال سوریه مشاهده نمی کنیم و از آغاز بحران سوریه گفتگوهای نزدیک و سازنده ای با روسیه و چین به عنوان ۲ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد داشتیم و این گفتگوها به صورت جدی ادامه دارد.

* نماینده پوتین به تهران می‌آید

حسین امیر عبداللهیان اظهار داشت: " میخائیل باگدانف " همتای من در وزارت خارجه روسیه و نماینده آقای ولادیمیر پوتین در امور خاورمیانه در چند روز آینده در تهران حضور خواهد یافت و گفتگوهای خود را درباره تحولات منطقه خصوصا سوریه ادامه خواهیم داد.

* اهداف سفر نماینده پوتین به ایران

معاون وزیر خارجه ایران درباره اهدف سفر همتای روسش به تهران گفت: یکی از موضوعات این گفتگوها طرح چهار ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران برای حل سیاسی بحران سوریه است. ما ابعاد این طرح را باز نکرده ایم و در رایزنی ها و گفتگوهای دیپلماتیک درباره این طرح مذاکره می کنیم.

* گفتگوی تلفنی ظریف با اخضر ابراهیمی

عبدالهیان از تماس تلفنی شب گذشته محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در امور سوریه خبر داد و گفت: ما به طور مستمر با اخضر ابراهیمی در تماس هستیم. آقای اخضر ابراهیمی تاکنون تلاش های مفید و مؤثری را برای حل سیاسی بحران سوریه انجام داده است و امیدواریم که این تلاش ها ادامه داشته باشد. وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با اخضر ابراهیمی درباره طرح ایران گفتگو کرد.
وی بدون اظهار نظر درباره اینکه آیا ابراهیمی مخالف انتخابات سوریه است یا خیر، گفت: ما معتقدیم که اخضر ابراهیمی مساله انتخابات سوریه را در دستور کار خود خواهد گنجاند و ما در گفتگو با وی افکار و دیدگاه هایش را خواهیم شنید.