حتی توافق جامع هسته ای جلودار پیشرفت ایران نخواهد بود
گروه بین الملل -

در سالیان اخیر هیچ کدام از منازعات عمومی جهان، به اندازه توافق هسته ای ایران و سایر نقاط جهان، زنگ خطر را از سوی اورشلیم، به صدا درنیاورده بود.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از جروزالم پست، درکمال تعجب، مذاکرات در وین به سرعت پیش رفت. دیپلمات ها هفته آینده نگارش پیش نویس توافق نهایی را آغاز خواهند کرد. تمام طرف ها خوش بینی خود را از نهایی شدن توافق تا ضرب الاجل نهایی آن یعنی ۲۰جولای اعلام کرده اند. آنطور که مقامات کاخ سفید می گویند اوباما هیچگونه توافقی را که از لحاظ عملی ناتوان باشد را نمی پذیرد. کاخ سفید آماده است تا زمانی که مطمئن شود ایران قادر به تولید سلاح هسته ای نیست، مذاکرات را ادامه دهد.

در ادامه روزنامه جروزالم پست این امر را مشروط به ۳مورد می داند: تحقیق و توسعه همراه با نظارت، برداشته شدن سانتریفیوژها و سایت های غنی سازی نیز همواره تحت نظارت ثابت قرار داشته باشند! جامعه بین المللی نیز با اعتماد به آژانس بین المللی انرژی اتمی می خواهد که او به عنوان یک پلیس موفق بازدیدهای روزانه خود را احتمالا برای چند دهه داشته باشد.

ترس اسرائیل نیز در این جزئیات است. ابقای تیم تحقیقات هسته ای ایران، کار را برای پلیس سخت تر خواهد کرد؛ چرا که آنها قادرند به سرعت از سانتریفیوژهای ایران بهره برداری کنند و سرعت غنی سازی ایران را از مراحل پایین تر به سریعترین سرعت خود برسانند.

اما عیرغم ترس نتانیاهو از پیشرفت هسته ای ایران این توافق اتفاق خواهد افتاد و در زمانی که تمامی تحریم ها لغو شود، ایران خواهد توانست با تمام جهان وارد تجارت شود. با این حال کاخ سفید می گوید تحریم ها علیه ایران علیرغم به اجرا گذاشته شدن توافق باقی خواهند ماند؛ چرا که تحریم ها در وزارت خزانه داری آمریکا براساس تروریسم، نقض حقوق بشر و پرونده هسته ای ایران، دسته بندی شده اند.

هنوز هم برای زمان شکست مذاکرات نگرانی هایی وجود دارد: توافق هسته ای جامع، باز هم منجر به پیشرفت هسته ای ایران در طی ماه های آینده خواهد شد.

رون درمر، سفیر اسرائیل در ایالت متحده آمریکا با ایراد سخنرانی و لابی صهیونیستی آیپاک در طی یادداشتی نسبت به یک توافق بد با ایران هشدار داده اند.