انتقال تروریست‌های تکفیری عربستان از سوریه به اوکراین

به گزارشافکارنیوز،پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی با عنوان اعزام تکفیری های سعودی به اوکراین نوشت: یک مقام امنیتی عربستان سعودی که نخواست نامش فاش با اشاره به احتمال جابجایی جنجگویان تکفیری این کشور از سوریه به اوکراین از اعزام شبه نظامیان افراطی برای مقابله با ساکنان شرق اوکراین که خواستار استقلال هستند خبر داد.

گروهی زیادی از تروریست های تکفیری در سوریه که دارای ملیت های سعودی و چچنی هستند و از سوی دستگاه امنیتی و اطلاعاتی سعودی مورد حمایت های مالی و نظامی قرار می گیرند، به‌منظور کمک به نظامیان اوکراین برای مقابله با شهروندان روسی تبار شرق اوکراین بوسیله چند فروند بالگرد به این مناطق اعزام شده اند.

شبه نظامیان تکفیری پس از انتقال به مناطق بحرانی اوکراین فورا به کاراماتوسک در شرق این کشور منتقل شده و اکنون در کنار نیروهای نظامی و ارتش اوکراین با عنوان شبه نظامیان طرفدار دولت اوکراین علیه طرفداران روسیه می جنگند.

منابع خبری با عنوان زمان انتقام گیری عربستان سعودی از روسیه نوشتند رهبران ریاض در شرایط بحرانی اوکراین با چنین اقداماتی از مسکو به دلیل حمایت از دولت بشار اسد انتقام می گیرد.

بندر بن سلطان ولیعهد عربستان سعودی در دیدار ژوئیه گذشته از مسکو سعی کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را تطمیع کند. وی در ازای انعقاد قراردادهای میلیارد دلاری تجهیزات و دیگر بسته های تشویقی از پوتین خواست دست از حمایت بشار اسد بردارد.

این در حالی است که بندر بن سلطان راه را اشتباهی رفته بود و نمی‌دانست رئیس جمهور روسیه را نمی توان با پول خرید. بندر بن سلطان هنگامی که با واکنش منفی دیپلماتیک رئیس جمهور روسیه روبرو شد به اشتباه خود بیشتر پی برد.

افزون برآن، ولادیمیر پوتین در واکنش به پیشنهاد بسته های تشویقی و اخطارهای ریاض بیشتر در قبال سوریه احساس مسئولیت کرد و حمایت مسکو از دمشق را به دو برابر افزایش داد.

پوتین ضمن هشدارهای سربسته به سعودی ها گفت وجود منابع عظیم نفت و ثروت در عربستان سعودی نوعی قدرت نرم را برای این کشور تشکیل داده است. این در حالی است که روسیه از سخت افزار قدرت برخوردار است و قدرت مسکو با اینگونه قدرت های سخت محاسبه و سنجیده می شود و این کشور می تواند با قاطعیت با هرگونه تهدیدی مقابله کند.

عربستان سعودی با تصمیمات و اقداماتی شامل اعزام تروریست های تکفیری به اوکراین سبب خشم مسکو شده است که در نهایت باید دید ریاض چگونه هزینه اینگونه تصمیم گیری ها و اقدامات را خواهد پرداخت.

بیش از ده نقطه مختلف مناطق شرقی اوکراین صحنه درگیری مبارزان ازادی خواه و نیروهای نظامی اوکراین است.