بهترین راه برای حل مسئله‌ هسته‌ای ایران

به گزارش افکارنیوز، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا که روز چهارشنبه به فلسطین اشغالی سفر کرده، در دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم، ‌ دیپلماسی را بهترین راه برای حل مناقشه هسته‌ای ایران دانست.

کاخ سفید پیش از این اعلام کرده بود که مسئله مذاکرات هسته‌ای با ایران از جمله سرفصل‌های اصلی سفر خانم رایس خواهد بود. این سفر در حالی صورت می گیرد که ایران و گروه ۱ + ۵ هفته آینده دور تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای را با هدف دستیابی به توافق جامع، آغاز می‌کنند.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» دیشب در گزارشی هدف سفر رایس را «کاهش نگرانی‌های اسرائیل در مورد توافق احتمالی» خواند. در بیانیه کاخ سفید در مورد دیدار امروز رایس و نتانیاهو همچنین آمده است: «خانم رایس بر ضرورت و حیاتی بودن پیگیری یک راهکار جامع که جامعه بین‌الملل را نسبت به ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران مطمئن سازد، تأکید کرد.»

این بیانیه می‌افزاید: «او تصریح کرد که ایالات متحده به ایران اجازه دستیابی به یک سلاح هسته‌ای را نمی‌دهد و اینکه دیپلماسی بهترین راه برای رفع مسالمت‌آمیز نگرانی‌های جامعه بین‌الملل است. خانم رایس به نخست‌وزیر نتانیاهو گفت که ایالات متحده همزمان با ادامه مذاکرات با ۱ + ۵ و اتحادیه اروپا به رایزنی‌های فشرده با اسرائیل نیز ادامه می‌دهد.»

مقامات ایران و گروه ۱ + ۵ اعلام کرده‌اند در دور جدید مذاکرات که روز ۲۳ اردیبهشت در " وین " برگزار می‌شود، بحثبر سر پیش‌نویس توافق نهایی را که باید تا ۲۹ تیر به دست آید، آغاز می‌کنند. «سرگئی ریابکوف» مذاکره‌کننده ارشد روسیه هفته گذشته گفت طرفین در این دور باید دستکم بر سر برخی مفاد متن پیش‌نویس به توافق برسند.

تیم مذاکره‌کننده آمریکا عموما پیش و پس از هر دور مذاکره برای هماهنگی و ارائه گزارش‌کار، به فلسطین اشغالی سفر می‌کنند. «وندی شرمن» مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی برای این دور از مذاکرات نیز همراه با خانم رایس به دیدار مقامات اسرائیلی رفته است. در این سفر گروهی از مقامات ارشد وزارت خارجه، وزارت دفاع، وزارت خزانه‌داری و جامعه اطلاعاتی، رایس و شرمن را همراهی می‌کنند.

مشاور امنیت ملی اوباما، در دیدار امروز خود با نتانیاهو، در مورد مذاکرات سازش، اوضاع اوکراین و بحران سوریه نیز رایزنی کرده است.