استقبال غرب از موضع جدید پوتین

به گزارشافکارنیوز،خبرگزاری «نووستی» اظهار کرد: " هرمان ون رمپوی "، رئیس شورای اروپا اعلام کرد که به اظهارات " ولادیمیر پوتین " رئیس‌جمهوری روسیه در خصوص اوکراین توجه داشته و به عقیده وی، سخنان وی ارسال علامتی از آمادگی مسکو برای کمک به کاهش وخامت اوضاع، از جمله خودداری از برگزاری همه پرسی در مناطق شرقی اوکراین است.

" رومپوی " همچنین تاکید کرد که شورای اروپا از ماموریت حفاظت از صلح سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین و اجرای توافقات ژنو در این کشور حمایت خواهد کرد.

علاوه بر این، " ایوانگلاس ونیزلوس " معاون نخست وزیر و وزیر خارجه یونان روز چهارشنبه بعد از دیدار با " تیتوس کورلتسیان " وزیر امور خارجه رومانی نیز از اظهارات رئیس‌جمهوری روسیه در خصوص به تعویق افتادن همه پرسی در مناطق شرقی اوکراین و توقف درگیری‌های نظامی استقبال کرد.

وی همچنین خواستار برگزاری دور جدید نشست ۴ جانبه روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و اوکراین برای یافتن راه حلی قابل قبول برای خروج از بحران اوکراین شد.

وزیر خارجه رومانی نیز به نوبه خویش اظهارات ولادیمیر پوتین را «جهت گیری درستی برای حل و فصل بحران در اوکراین» دانسته و گفت: «اظهارات رئیس‌جمهوری روسیه در مورد ضرورت دادن زمان برای آغاز گفت‌وگوهای ملی در اوکراین، قبل از برگزاری همه پرسی در مناطق شرقی این کشور جهت گیری درستی به سمت حل و فصل سیاسی بحران است.»

دولت آمریکا اما، در عین حالی که اظهارات شب گذشته پوتین در مورد اوکراین را «سازنده» توصیف کرد، از مسکو خواست تا تلاش بیشتری برای کاهش وخامت اوضاع در اوکراین انجام دهد.

" جن ساکی "، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «سخنان رئیس‌جمهوری روسیه اقدام سازنده ای بود، ولی مسلما وی اقدامات بیشتری در این رابطه می‌تواند انجام دهد.

وی افزود: ما از روسیه می‌خواهیم تا از نفوذ خویش بر نیروهای مسلح در مناطق شرقی استفاده کرده و آنها را در توقف خشونت، برقراری امنیت و شرکت همه مردم اوکراین در انتخابات ۲۵ ماه مه متقاعد سازد.

دیشب پوتین طی اظهاراتی از هواداران روسیه خواست موقتا برنامه برگزاری همه پرسی برای فدرالیزه شدن را متوقف کنند. هواداران روسیه در شرق در واکنش به این درخواست اعلام کردند، آن را بررسی و نتیجه را اعلام خواهند کرد.