تاجران مرگ در حلب

به گزارشافکارنیوز،روزنامه " السفیر " لبنان در گزارشی نوشت، کمبود شدید آب و بالارفتن آب دمای هوا در حلب، راه را برای فعالیت سودجویان و تاجران مرگ گشوده است، تا از تشنگی مردم برای پر کردن جیب های خود سوء استفاده کنند.

ساکنان حلب مجبورند برای نوشیدن یک فنجان آب بهای بسیار زیادی بپردازند تا برای مدتی شبح مرگ را از خود دور کنند؛ ساکنان این شهر اگر تا کنون توسط گلوله به مرگ تهدید می شدند، اکنون با خطر مرگ بر اثر تشنگی و یا نوشیدن آب ناسالم مواجهند.

به گفته منابع محلی، یک گروه مسلح وابسته به " هیأت شرعی " که متشکل از چندین گروه مسلح به ویژه " جبهه النصره " و " جبهه اسلامی " است، از ۹ روز قبل آب تصفیه خانه " سلیمان " حلب را قطع کرد. این تصفیه خانه، آب کل شهر حلب را تأمین می کرد.

اکنون آب این شهر به رود " قویق " می ریزد. این رودخانه که از وسط شهر حلب می گذرد از دهه ۳۰ قرن گذشته به دلیل قطع آب آن از سوی ترکیه به یکی از مجاری فاضلاب تبدیل شده، ولی اکنون منبع آب نوشیدنی مردم حلب شده است.

تا کنون همه تلاشهای نهادهای داخل شهر حلب و مجامع بین المللی برای بازگرداندن آب شهر حلب بی نتیجه مانده است. این شهر حدود ۳ میلیون نفر جمعیت دارد.

منابع محلی شهر حلب تأکید دارند که عناصر مسلح پس از ناتوانی در ورود به این شهر و محاصره ساکنان آن از طریق قطع برق و یا حملات نظامی، اکنون آب مردم را قطع کرده‌اند.
دولت سوریه تلاش کرده است با ارسال تانکرهای آب به محله‌های مختلف شهر حلب، آب مورد نیاز مردم را تأمین کند ولی این تعداد این تانکرها کافی نیست.

تاجران مرگ نیز در این بین ساکت ننشسته‌اند، و آب را با قیمت بسیار بالا به مردم می فروشند به صورتیکه شهروندان عادی از خرید آب ناتوان هستند.
به گفته منابع محلی، هزار لیتر آب سه هزار لیره سوریه(حدود ۲۰ دلار) به شهروندان فروخته می شود؛ این درحالی است که درآمد متوسط هر شهروند عادی حدود ۶ تا ۷۰ دلار است.

ناتوانی در تأمین آب مورد نیاز، موجب شده است که برخی از شهروندان به سوی رود " قویق " رهسپار شوند که درنتیجه آن تا کنون بیش از ۱۰۰ مورد مسمومیت گزارش شده است. همچنین یک زن هنگامی که تلاش می کرد ظرف خودش را از آب یک چاه پر کند هدف گلوله یک تک تیرانداز قرار گرفت و مجروح شد. این حادثه نزدیک منطقه " بستان الباشا " روی داد که تحت کنترل عناصر مسلح است.

البته مساجد شهر حلب درهای خود را به روی مردم گشوده‌اند تا بتوانند آب مورد نیاز خود را از منابع موجود در آنها تأمین کنند. به همین دلیل این روزها صفهایی طولانی مقابل مساجد حلب برای تهیه آب کشیده شده است.

با توجه به کمبود شدید آب، همه این تلاشها برای رساندن آب به مردم حلب مقطعی است و نمی تواند چندان ادامه داشته باشد.
شبکههای اجتماعی و رسانههای حامی مردم سوریه همه تلاش خود را به کار گرفتهاند تا از طریق اطلاع رسانی درباره این بحران جدی، ساکنان مظلوم حلب را از یک فاجعه انسانی نجات دهند.