پرس تی وی به نقل از پايگاه اينترنتي اگزمينر نوشت: يک مقام عاليرتبه در دولت هوگو چاوز رئيسجمهور ونزوئلا، اعلام کرد که اين کشور روز يکشنبه (۱۵ خرداد) رسما روابطش را با امريکا قطع کرده است.

نیکولاس مادورو، وزیر امور خارجه ونزوئلا همچنین خاطر نشان کرد که ازسرگیری روابط با ایالات متحده " غیرممکن " خواهد بود.

امریکا در ۲۴ مه(۳ خرداد) تحریم‌هایی را علیه شرکت بزرگ نفتی پترولئوس ونزوئلا به دلیل صدور بنزین و دیگر محصولات نفتی به ایران اعمال کرد.

به موجب تحریم‌های تازه وضع شده از سوی امریکا، شرکت نفت ونزوئلا از کلیه قراردادهای دولت امریکا، تامین مالی از سوی ایالات متحده در بخش صادرات و واردات و دریافت مجوز صادرات فناوری‌های حساس، منع می‌شود.

مادورو پیشتر این تحریم‌ها را " اقدامات غیرقانونی و توهین‌آمیز دولت ضعیف ایالات متحده " خوانده بود.

رافائل رامیرز، وزیر انرژی ونزوئلا که همچنین رییس شرکت نفتی پترولئوس است در ۲۵ ماه مه(۴ خرداد) گفت که ونزوئلا به حفظ روابطش با ایران و هر کشور دیگری که بخواهد ادامه خواهد داد.

وزیر انرژی ونزوئلا گفت: " این حق ما است و ما در این مورد کوتاه نخواهیم آمد. "

ونزوئلا که تقریبا ۲۶ درصد وارداتش از ایالات متحده است، یکی از تامین‌کنندگان اصلی نفت خام امریکا با فروش حدود یک میلیون بشکه در روز به این کشور محسوب می‌شود.

شورای امنیت سازمان ملل دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران را در سال ۲۰۱۰ تحت فشار شدید امریکا که ادعا می‌کند برنامه هسته‌ای ایران ممکن است ابعاد بالقوه نظامی داشته باشد، وضع کرد. ایران مکررا این اتهامات را رد کرده است.

کمی پس از تحریم‌های سازمان ملل، امریکا به طور یک‌جانبه تحریمات تازه‌ای علیه بخش‌های مالی و انرژی ایران اعمال کرد و همچنین دیگر کشورها را به خودداری از سرمایه‌گذاری در بازار ایران تشویق کرد.

طبق این تحریم‌ها، شرکت‌های امریکایی از مبادلات تجاری و واردات و صادرات کالا از و به ایران و همچنین سرمایه‌گذاری در این کشور منع شدند.

بانک‌ها و شرکت‌های خارجی که با ایران تجارت می‌کنند، ممکن است دسترسی‌شان به بانک صادرات و واردات امریکا قطع شود، قدرت فروش‌شان در بازار امریکا محدود و قراردادهایشان با دولت امریکا فسخ شود.

ايران ميگويد که به عنوان عضوي از آژانس بينالمللي انرژي اتمي و امضا کننده پيمان منع گسترش سلاحهاي هستهاي حق استفاده از انرژي هستهاي صلحآميز براي توليد برق و تحقيقات پزشکي را دارد.